"הפקדת את הצ'ק בבנק?".
"מה?"
היית בבנק?
"לא שומע. מה שאלת?".
את הדיאלוג הזה רבים מאיתנו מזהים כסיטואציה יומיומית בתקשורת הזוגית או המשפחתית, כאשר שמיעתו של אחד מהדוברים המבוגרים נחלשת.
ליקוי שמיעה יכול להיות מולד או להיגרם מחשיפה לרעש, תרופות, טראומות או פגיעות חיצוניות, אולם הגורם העיקרי הוא הגיל. ירידה בשמיעה היא הבעיה הרפואית השלישית בשכיחותה בגיל המבוגר, אחרי דלקות פרקים ויתר לחץ דם. הנתונים מלמדים כי כ־30% מבני 65 מדווחים על ירידה בשמיעה, ובקרב בני ה־70 ומעלה השיעור מטפס לכ־50%.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רותי שרון, קלינאית התקשורת הראשית של חברת אביזרי שיקום השמיעה הבינלאומית סונובה, מסבירה, כי אף שמדובר בבעיה שכיחה בגילאים המבוגרים, המודעות לליקוי ולהשלכות של ליקוי שאינו מטופל – קטנה מאוד. "אדם יכול לאבד את השמיעה בהדרגה, ובמקום לפנות לשיקום שמיעתי, הוא יעדיף למצוא דרכים להתאים את התנהגותו לליקוי – למשל להמעיט בתקשורת, לצאת פחות לתיאטרון או למסעדות רועשות וכדומה. גם הסביבה לא מעודדת שיח על התופעה", היא מסבירה ומוסיפה, כי בשלב המתקדם של הליקוי יהיה קושי לשמוע או להבין אפילו את מי שמדבר בחדר שקט. וכשלאדם קשה במצב מסוים, הוא נוטה להימנע ממנו: "באופן לא מודע, הליקוי מביא להתנתקות האדם מסביבתו, שעלולה לייצר בעיות רגשיות שונות".

משקפיים כן, מכשירים לא?

קשרים חברתיים ותקשורת בינאישית הם מהתנאים המרכזיים לשמירה על איכות חיים וקוגניציה ת'. לדברי שרון, ייתכן כי תהליך הניתוק החברתי כתוצאה מליקוי השמיעה קשור באופן מסוים גם להאצת הירידה ביכולות הקוגניטיביות. "כבדי שמיעה נוטים לדרג את איכות חייהם נמוך ממקביליהם השומעים באותו גיל", מציינת שרון ומוסיפה, כי זה בא לידי ביטוי גם בתוך המשפחה, כשהמעמסה התקשורתית מוטלת על הקרובים. למשל, כדי להימנע ממצבים בעייתיים, אדם עם ליקוי שמיעה ייאלץ להיעזר בבן/ת זוג או באחד הילדים, והדבר עלול לייצר מתח בתוך המשפחה.
בניגוד לירידה בראייה, המביאה בדרך כלל לפנייה יזומה לבדיקת עיניים והתאמת משקפיים - ירידה בשמיעה מובילה לעיתים להדחקה ולתחושת בושה. סונובה - חברה בינלאומית מובילה לשיקום שמיעה, מציעה כיום מכשירים ואביזרים מתקדמים ומותאמים אישית. שרון: "במכשירים מוטמע צ'יפ מחשב, המאפשר להם 'להקשיב' לסביבה, לנתח אותה, לאפיין את מרכיביה, את רמת הרעש וסוגו, ולאפשר לאדם לשמוע באופן מיטבי בעזרת הפעלת מנגנונים שונים, בהתאם לתִכנות שהותאם עבורו".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בשנים האחרונות מוטמעות במכשירים טכנולוגיות חדשניות וירוקות, ביניהן סוללות נטענות. הדבר מאפשר הפעלה של פונקציות נוספות ומקל את הצורך במוטוריקה עדינה של המשתמש כדי להחליף סוללות. יתרונות נוספים הם בתחום הקישוריות. שרון: "היום אנחנו מחוברים לטלוויזיה, מחשב, טלפון חכם, טאבלט ועוד, והמכשירים של סונובה מתחברים ישירות לכל אביזר שמע שעובד עם בלוטות'. מכשיר השמיעה המתקדם יכול להתחבר לעד שמונה מכשירים, ולנהל את התקשורת באופן ישיר, ללא תיווך אביזר נוסף". כמו כן, לדבריה, כשמדברים בטלפון, אין צורך להחזיק את המכשיר. המכשיר קולט את הקול שלנו ומעביר אותו אל הטלפון דרך הבלוטות'.
במהלך התאמת המכשירים, קלינאי התקשורת של החברה מספקים לפונים מידע רב ומבקשים מהם מידע. "כשאדם מגיע עם מלווה קרוב, שמספר לנו איך המשפחה חווה את הליקוי, זה מסייע לנו בהתאמת המכשיר, אביזרי העזר ותכנון השיקום. גם הפונה מרגיש ביטחון שיש איתו מלווה ששומע את כל המידע. אנחנו ממליצים להגיע לאבחון עם אדם משמעותי, כי זה יכול לשפוך אור על מצבים בעייתיים שהאדם אינו מודע להם, והם מהותיים לתהליך השיקום", מסבירה שרון.

איך מתחילים?

התהליך מתחיל בפנייה לרופא אף אוזן גרון. לאחר שלילת בעיה רפואית, האדם מופנה לבדיקת שמיעה. אם בתום הבדיקה קלינאי התקשורת מוצא הצדקה לשיקום שמיעה, הפונה זכאי לתמיכה כספית מהמדינה, דרך סל בריאות, ומהביטוח המשלים בקופת החולים ברכישת המכשירים. השלב הבא הוא ייעוץ במכון, שבמהלכו בוחנים את ירידת השמיעה, מצב האוזניים, הצרכים השמיעתיים, הציפיות והרצונות האסתטיים, והאם נחוצים מכשירי שמיעה בלבד או גם אביזרי עזר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מכשירי השמיעה נותנים מענה מעולה במפגשים מצומצמים. במקומות רועשים או ממרחק – אנשים עם ליקוי שמיעה יתקשו לנהל שיחה גם עם המכשירים המשוכללים ביותר. האביזרים הנוספים יכולים להשלים ולסייע במצבים אלה. לאחר הייעוץ ובדיקת הצרכים, מתאימים לפונה את מכשירי השמיעה ומאפשרים לו תקופת ניסיון ללא התחייבות. במהלך התקופה מגיעים לביקורות, כדי לוודא נוחות שימוש ושיפור מבחינת המטרות שהוצבו. בתום תקופת הניסיון, אם יש שביעות רצון, המכשירים נרכשים ומתקבלת אחריות לשלוש שנים וחצי. אם לא הורגש השיפור המתבקש – המכשירים מוחזרים, וניתן לנסות אחרים. הכיסוי שמציעות המדינה וקופות החולים הופך את מכשירי השמיעה למוצר נגיש לכל אדם, ומייתר את החששות מפני שיקום השמיעה - לפחות מבחינת העלות הכספית.