בית משפט במצרים גזר בסוף השבוע שלוש שנות מאסר וקנס של 300 אלף לירות מצריות (כ-18,500 דולר) על סאמה אל-מסרי, רקדנית בטן מצרית מפורסמת. העונש נגזר עליה בגין הוללות והתנהגות בלתי מוסרית לכאורה. הצעדים נגדה באים במסגרת מבצע דיכוי שמנהלים שלטונות מצרים נגד כותבים, ובעיקר כותבות, של פוסטים שונים ברשתות החברתיות.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
סאמה אל-מסרי. "התכנים נגנבו"
סאמה אל-מסרי. "התכנים נגנבו"
סאמה אל-מסרי. "התכנים נגנבו"
אל-מסרי נעצרה באפריל במסגרת חקירת סרטונים ותמונות ברשתות החברתיות, בין השאר באפליקציית TikTok הפופולרית. התביעה במצרים טוענת כי מדובר בסרטים ותמונות בעלי אופי מיני. הרקדנית אל-מסרי בת ה-42 דחתה את ההאשמות נגדה, וטענה כי התכנים שפורסמו ברשתות ושבהם היא נראית נגנבו ושותפו מהטלפון שלה ללא רשותה.
בית משפט בקהיר קבע אתמול כי היא פגעה בערכי המשפחה במצרים וכי היא הקימה וניהלה אתרים וחשבונות ברשתות החברתיות במטרה לקדם חוסר מוסריות. "יש הבדל גדול בין חירות לבין הוללות", טען ג'ון טלעת, חבר פרלמנט מצרי שביקש לפעול משפטית נגד אל-מסרי ונגד משתמשות אחרות ב-TikTok. אל-מסרי הודיעה שתערער.
3 צפייה בגלריה
מצרים סאמה אל מסרי רקדנית בטן 3 שנות מאסר
מצרים סאמה אל מסרי רקדנית בטן 3 שנות מאסר
"יש הבדל גדול בין חירות להוללות". אל-מסרי
כמה נשים מצריות כבר הואשמו בשנים האחרונות ב"הסתה להוללות" משום שאתגרו את הנורמות החברתיות השמרניות של מצרים. אחת מהן היא השחקנית רניה יוסף, שמבקריה תקפו את השמלה שבחרה ללבוש לפסטיבל הסרטים של קהיר ב-2018.
בשנת 2018 אימצה מצרים חוק נגד פשעי סייבר הנותן לממשלה סמכות מלאה לצנזר תכנים באינטרנט ולפקח על אמצעי תקשורת. החוק קובע עונש של לכל הפחות שנתיים מאסר וקנס כספי של עד 300 אלף לירות מצריות.
כמה משתמשות רבות-השפעה של TikTok, אינסטגרם ויוטיוב נעצרו על-ידי השלטונות בחודשים האחרונים באשמת קידום הוללות וזנות ברשתות החברתיות. חבר הפרלמנט טלעת טוען שצפוי להן עונש מאסר דומה לשל אל-מסרי, משום שביצעו את אותו הפשע לכאורה.
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נוחת ב קהיר
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נוחת ב קהיר
נשיא מצרים סיסי. מבצע דיכוי
אינתיסאר א-סעיד, עורכת דין לענייני זכויות נשים ויו"ר מרכז קהיר לפיתוח ולחוק, טענה שהשלטונות מפעילים את החוק רק נגד נשים. "החברה השמרנית שלנו מתקשה להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים שיצרו סביבה והלך רוח שונים לגמרי", אמרה.
אל-מסרי נחשבת כבר שנים לאומנית פרובוקטיבית בארצה, ובעשור האחרון עוררה כמה סערות. בתחילת 2013 היא הקליטה שירים מעוררי מחלוקת נגד האיסלאמיסטים ותנועת האחים המוסלמים, ומאוחר יותר היא לעגה לחאזם אבו איסמאעיל, מועמד לשעבר לנשיאות מצרים המזוהה עם הזרם הסלפי הקיצוני. היא הציגה קליפ שבו היא נראית נותנת לו לכאורה גלולות למניעת הריון. השירים והקליפים שפרסמה גררו תביעה ואיומים נגדה.