רשת CNN פרסמה הלילה (יום ג') כתבת תחקיר על שיחות הטלפון שקיים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאורך שנות כהונתו עם מנהיגי עולם, ובה היא מדווחת כי לפי גורמים בבית הלבן הנשיא האמריקני נהג כדבר שבשגרה לעלוב בבעלי בריתה של ארה"ב ולתקוף אותם בהתפרצויות זעם – אבל להתרפס בפני דיקטטורים ושליטים אוטוריטריים כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
5 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדבר ב טלפון
ארכיון נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדבר ב טלפון
חוסר ידע איום בענייני המזרח התיכון. טראמפ בטלפון
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
טראמפ ומרקל. בברלין מאשרים: "היה אגרסיבי מאוד"
טראמפ ומרקל. בברלין מאשרים: "היה אגרסיבי מאוד"
טראמפ ומרקל. בברלין מאשרים: "היה אגרסיבי מאוד"
(צילום: רויטרס)
התחקיר מבוסס על ראיונות שנערכו במשך ארבעה חודשים עם יותר מעשרה מקורות, ונטען בו כי טראמפ ניגש לשיחות הטלפון עם מנהיגי העולם באופן עקבי כשהוא אינו ערוך ומוכן לדון בעניינים רציניים. לפי הדיווח, שיחות הטלפון שלו גרמו לבכירי ממשלו בתקופות מסוימות, בהם מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, יועציו לביטחון לאומי ה.ר מקמסטר וג'ון בולטון, וראש הסגל שלו ג'ון קלי – להגיע למסקנה שטראמפ עצמו הוא סכנה לביטחון הלאומי של ארה"ב.
לפי CNN, בקרב בכירים אלה התגבשה ההערכה שבמקרים רבים שבהם משוחח טראמפ בטלפון עם מנהיגים זרים הוא "שקוע בחלומות ובהזיות", והוא מאמין כל העת שבאמצעות הפעלת קסמו על מנהיג זר או באמצעות איומים עליו יוכל להכפיף אותו לרצונו. לדברי המקורות, במקרים רבים חתר טראמפ להשיג בשיחות הטלפון האלה מטרות המשרתות את האג'נדה הפרטית שלו יותר מאשר את הביטחון הלאומי של ארה"ב.

בלי פילטרים: "שיחות נבזיות עם מיי"

לפי הרשת, טראמפ אמנם נהג לדבר בגסות אל כמה מנהיגים של בעלות הברית הגדולות ביותר של ארה"ב, אבל יחס מעליב במיוחד הוא שמר לשתי נשים: ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פגישה עם תרזה מיי בריטניה לונדון
דונלד טראמפ פגישה עם תרזה מיי בריטניה לונדון
נשיא ארה"ב ותרזה מיי. נעשתה נבוכה
(צילום: AP)
אחד המקורות תיאר את דבריו של טראמפ למיי ולמרקל כ"כמעט סדיסטיים". "חלק מהדברים שהוא אמר לאנגלה מרקל פשוט לא ייאמנו: הוא קרא לה 'טיפשה' והאשים אותה שהיא בכיס של הרוסים". גורם רשמי גרמני אישר ל-CNN שבשיחותיו עם מרקל נהג בה טראמפ באגרסיביות רבה, ושהשיחות היו חריגות כל כך עד שבברלין ננקטו צעדים כדי לוודא שתוכנן יישאר סודי. בהדרגה פחתו שיחות הטלפון של הקנצלרית עם טראמפ.
שיחותיו של טראמפ עם מיי, שהתפטרה אשתקד ופינתה את מקומה כראש ממשלת בריטניה לבוריס ג'ונסון, מתוארות בתחקיר כ"משפילות ובריוניות". לפי הדיווח, טראמפ כינה אותה "שוטה", חלשה וחסרת עמוד שידרה בענייני הברקזיט, נאט"ו והמהגרים. "כשהוא היה מתעצבן על משהו בשיחת הטלפון עם מיי, הוא היה נעשה נבזי", סיפר אחד המקורות. "לא היו לו פילטרים". לפי הדיווח, בעוד מרקל שמרה על קור רוח מול ההתקפות של טראמפ, מיי נעשתה נבוכה ולחוצה, ולדברי אחד המקורות אין ספק שטראמפ הפחיד אותה – ורצה להפחיד אותה.
5 צפייה בגלריה
הבית הלבן נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מארח את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הבית הלבן נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מארח את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
טראמפ עם ארדואן. ידע תמיד מתי להתקשר
(צילום: gettyimages)
לפי המקורות, בשיחות הטלפון שלו נהג טראמפ בגסות ובזלזול גם במנהיגים אחרים שהם בעלי בריתה של ארה"ב כגון נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון.

לכלוכים על בוש ואובמה

דאגה מיוחדת הביעו המקורות משיחותיו של טראמפ עם שני מנהיגים זרים לא-דמוקרטיים. הראשון שבהם הוא נשיא רוסיה פוטין, שלדבריהם עלה על טראמפ בכל היבט. לטענתם הנשיא האמריקני ניסה בשיחותיו לזכות בכבוד ובאישורים מפוטין על-ידי התרברבות בהישגיו-לכאורה. הם טוענים כי בעוד פוטין מערער את היציבות במערב, "נשיא ארה"ב פשוט יושב שם וחושב שהוא יכול להציג את עצמו כאיש עסקים וכבחור קשור כדי שפוטין יכבד אותו". אחד המקורות אמר שלפעמים השיחות מלאות ההתרברבות בין טראמפ לפוטין נשמעו כמו "שיחה בין שני בחורים בסאונה".
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ מסיבת עיתונאים
גאונות ועושר. טראמפ ופוטין
(צילום: AFP)
המנהיג השני ששיחותיו עם טראמפ בטלפון הטרידו מאוד את המקורות הוא נשיא טורקיה ארדואן. היו אלה שיחות שבהן לדבריהם גילה טראמפ חוסר בקיאות איום בענייני המזרח התיכון כמו המלחמה בסוריה, ונתפס שוב ושוב לא מוכן. בשיחות אלה לחץ ארדואן על טראמפ לעשות ויתורים שיועילו לטורקיה, אבל מה שהדאיג במיוחד את המקורות הוא העובדה שהנשיא הטורקי ידע בדיוק מתי לפנות ישירות אל טראמפ. לדברי המקורות, יועצים בבית הלבן נעשו משוכנעים שאנשיהם של שירותי הביטחון הטורקיים בוושינגטון משתמשים בלוח הזמנים של הנשיא ובמידע על מקום הימצאו כדי לעדכן את ארדואן מתי טראמפ יהיה פנוי לשיחה.
לפי המקורות, טראמפ התרברב ללא הפסקה באוזניהם של מנהיגי מדינות אחרות, בהם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, בעושרו, בגאונותו ובהישגיו "הגדולים" כנשיא. הוא נהג גם להזכיר את "אוולתם" של נשיאים אמריקנים קודמים. בשיחותיו עם פוטין וארדואן, כך דווח, נהנה טראמפ במיוחד לדבר סרה בג'ורג' בוש הבן ובברק אובמה.
אחרי הפרסום מסר הבית הלבן בתגובה: "הנשיא טראמפ הוא מנהל משא ומתן ברמה עולמית, וקידם באופן עקבי את האינטרסים של ארה"ב בבמה הבינלאומית". בַּתגובה נמסר שבמשא ומתן עם סין ונאט"ו ובניצחון על דאעש הוכיח טראמפ את יכולתו לקדם את האינטרסים האסטרטגיים של ארה"ב.