נוקיה ספק תשתיות-תקשורת מרכזי של קבוצות התקשורת: בזק, סלקום והוט, המעבירות שיחות, אינטרנט, שידורי טלוויזיה וכד׳. בנוסף, שניים משלושת הסיבים התת-ימיים המחברים את ישראל לעולם, משתמשים בציוד נוקיה. חברת נוקיה ישראל ספק תשתיות-תקשורת וענן מהגדולים בעולם ובישראל, מספקת מערכות תקשורת ליישומים קריטיים, תשתיות אופטיות מתוצרתה מקשרות את מרכזי המחשוב של גופים פיננסיים וגופי בריאות במדינה. נוקיה מספקת לרכבת ישראל תשתית סלולרית פרטית קריטית לתקשורת בין חדר הבקרה לרכבת, בנמל ימי מרכזי, פועלת רשת סלולרית פרטית סגורה, ובנוסף בחלק מקווי הרכבת הקלה משתמשים בתשתיות תקשורת של נוקיה
מאת: שוש רוטנברג
מה השם נוקיה אומר לכם?
חלק יזכרו שהיה להם פעם טלפון נוקיה ויזמזמו את צלצול הטלפון האופייני באותם ימים. חלק ייזכרו בערגה במשחק "סנייק", וחלק יישבעו לכם שיש להם עדיין במגירה טלפון נוקיה בן 20 שנה, שנפל מקומה שלישית ועדיין עובד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כל זה היה אולי נכון פעם, אך לא עוד:
נוקיה היא ספק תשתיות תקשורת וענן מהגדולים בעולם ובישראל. החברה עברה מספר תהליכי טרנספורמציה משמעותיים לאורך למעלה מ- 150 שנות קיומה, והפכה ליצרן חדשני ומוביל של פתרונות טכנולוגים עבור חברות תקשורת וארגונים. נוקיה מעצבת את שוק התקשורת העולמי בפרט במאה השנים האחרונות, וחוקרי מעבדות המחקר המפורסמות שלה "Nokia Bell Labs" זכו לאורך השנים ב-9 (!) פרס נובל.
נוקיה מונה כיום כ-90,000 עובדים מתוכם כ-230 בישראל. הסניף המקומי, בראשות המנכ"ל אריק טל, מרכז את הפעילות העסקית של נוקיה בישראל והן את מרכז פיתוח בינלאומי לתשתיות ענן, אנליטיקה ועוד. בניגוד למקובל לחשוב, נוקיה אינה יצרן של טלפונים סלולארים; מדובר ביצרן אחר אשר קיבל אישור להשתמש בלוגו המפורסם.
"בישראל כמו גם בכל העולם," מציין אריק טל - מנכ"ל, "תשתיות התקשורת והענן מתוצרתנו נמצאות ברשתות התקשורת הלאומיות הנייחות והסלולאריות, הפנים-ארציות והבינלאומיות, הציבוריות והארגוניות . נוקיה היא ספק תשתיות-תקשורת מרכזי של קבוצות התקשורת בזק, סלקום והוט ועוד. תשתיות אלה מעבירות שיחות, אינטרנט, טלוויזיה ועוד. בנוסף, שניים משלושת הסיבים התת-ימיים המחברים את ישראל לעולם משתמשים בציוד נוקיה.
6 צפייה בגלריה
      אריק טל - מנכ"ל
      אריק טל - מנכ"ל
אריק טל - מנכ"ל
(צילום: אלדד נמדר)
נוקיה גם מספקת בכל העולם מערכות תקשורת למערכות קריטיות – צבאות, תשתיות מים, תשתיות חשמל, תחבורה ועוד: כאן בישראל תשתיות אופטיות מתוצרתנו מקשרות את מרכזי המחשוב של גופים פיננסיים וגופי בריאות מהגדולים במדינה. לרכבת-ישראל סיפקנו תשתית סלולארית פרטית קריטית לתקשורת בין חדר הבקרה לרכבת, בנמל מרכזי פועלת רשת סלולארית פרטית סגורה מתוצרתנו, וגם חלק מקווי הרכבת הקלה משתמשים בתשתיות-תקשורת מתוצרתנו".
איך זה לעבוד בנוקיה?
נפגשנו לשיחה עם חלק מחברי הנהלת החברה:
יפעת פפו, מנהלת משאבי האנוש של חברת נוקיה-ישראל, משתפת: "הטיפ הטוב ביותר שאני יכולה לתת לעובד מוכשר המחפש את האתגר הבא הוא להציץ באתר החברה ולראות את ערכי החברה וחזונה. כך נהגתי גם אני לפני כשנתיים וחצי, כשהוצע לי האתגר הבא.
לשמחתי, גיליתי חברה גלובלית שחיה ונושמת סבלנות, סובלנות, הכלה, ראיית העובד ב-360 מעלות, איזון בית-עבודה, גמישות והיברידיות. חברה המבינה שגיוון בארגון אינו רק נכון מוסרית, אלא גם כלכלית. מחקרים רבים הוכיחו שיצירת ושימור אוכלוסיית עובדים מגוונת יוצרים יתרונות תחרותיים לארגון.
6 צפייה בגלריה
  יפעת פפו
  יפעת פפו
יפעת פפו
(צילום: אלדד נמדר, איפור: לינוי לוסק)
אוכלוסיה מגוונת כזו מעודדת אצל העובדים פתיחות, חוסר שיפוטיות, היכולת לשלב, לייצר עשיה משותפת של אנשים שונים שכל אחד תורם את תרבותו, דעתו ותפיסתו בסביבת עבודה מכבדת.
ואם נתמקד בגיוון מגדרי, הרי שבשנים האחרונות גדל משמעותית אחוז הנשים המועסקות, לרבות בתפקידי ניהול בכירים. כיום מספר הנשים בהנהלת החברה הינו כ-50%.
עובדי נוקיה ישראל מגיעים ממגזרים שונים, ובהתאמה אנו ערוכים לבצע התאמות עבורם בגיוס והן בשימור: נשים חרדיות, עובדים מהמגזר הערבי, בעלי מוגבלות, עובדים צעירים המתנסים בסביבה עסקית לראשונה ולצדם גיוס עובדים מנוסים מאוד בגילאי 45+. כל גיוס כזה כרוך ברצון טוב מצד המנהל, ביצוע התאמות מצד החברה, ומביא לעובד/ת חדור/ת מטרה להצליח.
אני מאמינה בכל ליבי שצוות הטרוגני הינו בעל יתרון ביצירתיות, בפתיחות לכל שינוי וביכולת להגיע לפתרונות מוצלחים יותר".
יוסי יצחקוב, ראש מחלקת פיתוח תשתיות הענן, מחזק את דבריה ומוסיף: "מרכז הפיתוח בארץ, המונה כ-140 אנשי R&D, הוא חלק מחטיבת Cloud and Network Services שלה כ-10,000 עובדים בעולם.
אנשינו בישראל מהווים חלק משמעותי מאד בפיתוח ותמיכה בתשתית הענן העולמית שלנו, ועוסקים בטכנולוגיות כגון: Kubernetes ,Cloud-Native ועוד.
6 צפייה בגלריה
  יוסי יצחקוב
  יוסי יצחקוב
יוסי יצחקוב
( צילום: אלדד נמדר)
בנוסף, מפתחים בארץ את הדור הבא של מוצר ה - Charging מבוסס SaaS המותקן כבר בחברת תקשורת מובילה בארה"ב ועוד. קבוצה נוספת מפתחת את הדור הבא של אנליטיקה ואוטומציה ברשתות סלולר כולל תמיכה בתקן ובאפליקציות NWDAF ברשתות סלולר 5G.
חבורה מוכשרת זו, המהווה חלק ממארג עולמי מגוון, היא בעצמה מגוונת מאד: בפינת-הקפה תפגשו עובדים מכל המגזרים: סטודנטים ג'וניורים לצד מנוסים, חילוניים ודתיים, נשים חרדיות, מוסלמים, נוצרים, וגם בעלי צרכים מיוחדים".
לימור בוחבוט-דגן, רואת חשבון, מנהלת הכספים, דירקטורית וחברת הנהלה בנוקיה ישראל, מספרת: "הקריירה המקצועית שלי בעולם התקשורת החלה לפני כ-20 שנה בחברות אטריקה, נוקיה-סימנס וכיום בנוקיה. תחת אחריותי נמצא ניהול מערך הכספים של נוקיה-ישראל. זוהי סביבת עבודה דינמית מרובת תהליכים לרבות תהליכי רה-ארגון, מיזוגים ורכישות המתרחשים מעת לעת. עולם הכספים של נוקיה הוא עולם מורכב מולטי-דיסיפלינרי אשר דורש יכולת עמידה הן ברגולציה המקומית והן בדרישות המורכבות כחברה גלובאלית.
6 צפייה בגלריה
  לימור בוחבוט-דגן
  לימור בוחבוט-דגן
לימור בוחבוט-דגן
(צילום: אלדד נמדר)
"כל מי שמכיר את עולם הכספים בכלל ואת מקצוע ראיית-החשבון בפרט, יודע שמדובר בעולם תובעני ובעל אחריות גבוהה מאוד. בהיותי אימא ל-3 ילדים קטנים, אני נדרשת לשילוב מאתגר במיוחד בין המשפחה לקריירה. לשמחתי החברה מאפשרת גמישות מקסימלית בשעות העבודה ובעבודה מרחוק (ולא רק בתקופת הקורונה), וזהו רק אחד מהיתרונות בעבודה בנוקיה".
היועצת המשפטית, עורכת דין אורה דוד-מרגלית חותמת את השיחה: "אני עורכת דין כ-17 שנים. בנוקיה, אני משמשת כחברת הנהלה, דירקטורית ויועמ"ש לישראל ומדינות דרום מזרח אירופה. הצטרפתי לנוקיה לפני כשנה וחצי, לאחר כעשור בחברת תקשורת גדולה – כך שהמעבר לנוקיה, אחת מחברות התקשורת הגדולות בעולם, היווה התפתחות טבעית עבורי.
6 צפייה בגלריה
  עורכת דין אורה דוד-מרגלית
  עורכת דין אורה דוד-מרגלית
עורכת דין אורה דוד-מרגלית
( צילום: אלדד נמדר )
"נוקיה, חברה גלובלית ורב-תרבותית מאפשרת גיוון תעסוקתי וכן פתיחות לקבלת האחר. כך למשל, בפרויקט אחרון בו זכינו, עבדנו כתף אל כתף ישראלים, צרפתים, איטלקים, אמירתיים, ספרדים, גברים ונשים – תוך שיתוף פעולה, כבוד הדדי ובעיקר, פתיחות לדעות שונות. הללו מקיימים בנוקיה תחושה של משפחה שנייה, על אף המרחק הגאוגרפי. במסגרת תפקידי אני שותפה לדיונים שונים, הן פנימיים והן עם לקוחות וספקי החברה. לא אחת, אני מוצאת שאני האישה היחידה בדיון כשרוב משתתפי הדיון הם גברים, אך בפועל אין לכך כל משמעות בנוגע לניהול הדיון. מעולם לא חשתי שישנו הבדל כלשהו הנובע מהיותי אישה ומנהלת. אין ספק כי הסיבה לכך היא תרבות העבודה השוויונית המושרשת בכל נוקיה".