5 צפייה בגלריה
האצת שירותים דיגיטליים באתר הממשלה
האצת שירותים דיגיטליים באתר הממשלה
"מהפכה": תוכנית ממשלתית להאצת שירותים דיגיטליים
(מתוך אתר הממשלה)
הממשלה אישרה היום (ראשון) תוכנית להאצת השירותים הדיגיטליים הניתנים לציבור הרחב ולבעלי עסקים. זאת במטרה לשדרג משמעותית את השירותים הממשלתיים - לחסל את התורים ולצמצם את הנטל הביורוקרטי.
הרקע לתוכנית שדרוג השירותים הדיגיטליים וקידום הלמידה הדיגיטלית הוא משבר הקורונה, שבין היתר הוביל לשינוי באורחות החיים של הציבור, כאשר רבים עוברים לצריכת שירותים מרחוק - בדיגיטל. היקף התוכנית הכולל הוא 279 מיליון שקל.
5 צפייה בגלריה
האצת שירותים דיגיטליים באתר הממשלה
האצת שירותים דיגיטליים באתר הממשלה
העלות הכוללת: 279 מיליון שקל
(מתוך אתר הממשלה)
השירותים הדיגיטליים ישופרו כחלק מתפיסה חדשנית של "מצבי חיים" המדגישה את צרכי האזרח, והם יינתנו במקרים מגוונים. בעת מעבר דירה למשל, אם כיום על האזרח לעדכן את כתובת המגורים שלו ברשות המקומית, ברשות האוכלוסין, בתאגיד המים, בחברת החשמל, בדואר ישראל וכן הלאה - במהלך הדיגיטלי המתוכנן די יהיה לעדכן את הכתובת ברשות האוכלוסין והמדינה תעדכן את כל היתר.
5 צפייה בגלריה
האצת שירותים דיגיטליים באתר הממשלה
האצת שירותים דיגיטליים באתר הממשלה
(מתוך אתר הממשלה)
במקרה של לידה, המדינה תרשום את היילוד ו"תארוז" את כלל הזכויות המגיעות להורים במקום אחד. הממשק הייעודי יאפשר לציבור גם לטפל בהפקדת צוואות, עריכת ייפויי כוח ואף הפקדת זיכרונות עתידיים. בנושא זה, ציינו בממשלה כי יוקם אתר שירכז את כלל הסידורים שיש לבצע בשעה זו - מסידורי הקבורה ועד מימוש הצוואה.
כאמור, שיפור השירותים הדיגיטליים יקל על אזרחים גם בתהליכים ביורוקרטיים שונים. כך למשל אנשים עם מוגבלויות יוכלו לממש את זכויותיהם במקום אחד - מול ביטול לאומי, משרד הבריאות ועוד. באותו אופן יינתנו שירותים שאדם במצב סיעודי זקוק להם, בבית, בקהילה או במוסד סיעודי.
ההאצה הדיגיטלית וההקלות בנטל הרגולטורי נוגעים גם לשירותים הממשלתיים עבור עסקים. הביורוקרטיה תצומצם וניתן יהיה להקים עסק "בקליק", תהליכי הייבוא צפויים להיות פשוטים יותר, ומידע על חוקיות הייבוא יהיה זמין באתר הממשלתי.
5 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
שר הדיגיטל אמסלם: "מהפכה של ממש"
(צילום: אבי מועלם)
כמו כן, 100 מיליון שקלים יושקעו בטיוב השירותים הממשלתיים וארגונם סביב "אירועי חיים". למהלך זה שותפים כ-20 גופים ציבוריים - בהם הביטוח הלאומי, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות המסים, משרד הבריאות, משרד המשפטים, שירות התעסוקה, משרד התחבורה, הרשויות המקומיות ועוד.
השירותים הדיגיטליים יתווספו לאזור האישי הממשלתי - mygov - הקיים כיום וישודרג עבור עסקים בהמשך. באתר יתאפשר למשל לצפות במידע אישי באופן פשוט ומאובטח, לקבל עדכונים ולצרוך שירותים באופן מותאם אישית.
לפי התוכנית, בהמשך יפותח יישומון לטלפונים הניידים שירכז את כל השירותים לאזרח ב- mygov לטובת שימוש ביכולות הסלולריות, כמו הזדהות, שימוש במיקום, הודעות בדחיפה (PUSH), שיפור חווית המשתמש ועוד.
החלטה זו מבטיחה שיינתן מענה לכלל האוכלוסיות - תוכנית לחסרי אוריינות דיגיטלית, פריסת עמדות שירות עצמי, פיתוח ערוצי שירות חלופיים וקידום יכולות עיבוד שפה טבעית ובינה מלאכותית (NLP) בעברית, שיאפשרו שיח עם מחשב (בוט) בשיחה כתובה (צ'אט) ומדוברת (IVR). סכום של 10 מיליון שקלים יוקצה להקמת צוות ייעודי שיגבש תוכנית להנגשת השירותים באזור האישי.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
"יינתן מענה לכלל האוכלוסיות". שר האוצר כץ
(צילום: אבי מועלם)
עוד הוחלט על קידום המדיניות הממשלתית "שאל פעם אחת בלבד" (ASK ONCE). לפי מדיניות זו, גופים ציבוריים יוכלו - בהסכמת האזרח - לשתף במידע הקיים ברשותם ובכך ליתר את הצורך לספק למשרדי הממשלה נתונים שכבר נמסרו בעבר למשרד ממשלתי אחר.
כך לדוגמה, תיחסך מאיתנו הדרישה לצרף צילום תעודת זהות, רישיון נהיגה, תלושי שכר וכדומה. שיתוף המידע ייעשה בצורה מאובטחת ותוך שמירה על הפרטיות על גבי תשתית שדרת המידע הממשלתית.
שר הדיגיטל הלאומי ח"כ דודי אמסלם התייחס לתוכנית: "אנחנו מובילים כאן מהפכה של ממש. משבר הקורונה מציב בפנינו מציאות חדשה ומורכבת, זה הזמן שלנו לפעול לשם קיצור התהליכים הביורוקרטיים הסבוכים עבור האזרחים והעסקים. אנחנו עולים שלב לעולם דיגיטלי מהיר יותר, יעיל וזמין".
שר האוצר ישראל כץ מסר: "הבאנו תוכנית להאצת העבודה בדיגיטל בהיקף כולל של 279 מיליון שקלים, במטרה לשפר את השירותים לאזרחי המדינה ולהקל את העבודה מול משרדי הממשלה. ההחלטה מבטיחה שיינתן מענה לכלל האוכלוסיות, גם לחסרי אוריינות דיגיטלית וגם לאנשים עם מוגבלות".