הכפר דליית אל־כרמל היה מאז ומתמיד מוקד משיכה תוסס למבקרים בזכות קבלת הפנים הלבבית של התושבים, בני העדה הדרוזית, השווקים הצבעוניים, המאכלים המשובחים והמיקום האטרקטיבי על רכס הכרמל.
מדובר בגדול הכפרים הדרוזים בישראל, המונה כ־17,500 תושבים. היישוב המתויר, הנטוע בחורש טבעי של פארק הכרמל, הוא מיזוג של מזרח ומערב, דתיות וחילונית, מסורת וקדמה, קולינריה אותנטית ועדכנית, סמטאות ציוריות, גלריות ומרכזי תרבות לצד בתי תפילה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מבט מעמיק אל הכפר הוותיק מגלה, כי מלבד כל הממתקים המדהימים שבו, הוא הפך בשנים האחרונות בהדרגה למקום ליברלי, חדשני, מעז, יצירתי ורב תרבותי, יוצא דופן בין אחיו הכפרים הדרוזיים ברחבי ישראל.
מי שאחראי לשינוי הגדול ולבשורת הקידמה שהוא טומן בחובו, הוא איש התקשורת הוותיק והמוערך רפיק חלבי, בן הכפר, שבבחירות המוניציפליות בשנת 2013 זכה בראשות המועצה ברוב קולות.
חלבי - שהגיע לתפקיד מצויד בידע ובניסיון רבים ובראיית עולם רחבה לאחר שנים רבות כעיתונאי - מצא יישוב שסובל מגירעון עצום בהיקף של 137 מיליון שקל, ללא תוכניות מיתאר או תכנון מסודר ועם אחוזי זכאות נמוכים לבגרות בקרב הצעירים.


7 צפייה בגלריה
ראש המועצה, רפיק חלבי
ראש המועצה, רפיק חלבי
ראש המועצה, רפיק חלבי
(צילום: יח"צ)

"מה שחשוב לי כיום זה להעלות את היישוב על פסים של סדר ונוהל תקין", מכריז חלבי ומוסיף, "כשנכנסתי לתפקיד, 75 אחוז מכלל הבתים היו ללא היתרי בנייה, וכיום ל־80 אחוז יש היתרים. לא היה כאן בכלל המושג תכנון. גם בנושא החינוך העלינו את שיעור הזכאות לבגרות מלאה מכ־45 אחוז ל־90 אחוז".

חינוך: אמנות היזמות וההתנסות

תחום החינוך בדלית אל־כרמל נדרש אף הוא למתיחת פנים ולהתאמה למאה ה־21. אך טבעי, שמקום המוקף בחמישה מוסדות אקדמיים – אוניברסיטת חיפה, הטכניון והמכללות גורדון, עמק יזרעאל ואורנים – ישאף ליישר קו ולהזניק את איכות הבוגרים מעלה מעלה.
כך, ד"ר חיה ילניק, אשת חינוך ותיקה מנשר הסמוכה, נקראה לפני ארבע שנים לדגל החדשנות בחינוך שמוביל ראש המועצה חלבי. יחד ניסחו חזון יישובי שעיקרו: אני, הקהילה, העדה המדינה והעולם.

7 צפייה בגלריה
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
(צילום: יח"צ)
במסגרת זו פותח תחום מרחבי חינוך - כל אחד מבית הספר היסודיים וחטיבות הביניים בכפר בחר להתמקד בנושא פדגוגי, למשל חקר מנהיגות, פיתוח וטיפוח חשיבה יזמית, שבילים למצוינות, תקשורת ולמידה מסיפורים ועוד. העיסוק העצים את התלמידים והזניק קדימה את התחום הפדגוגי־ערכי.
כמו כן בשכבות ז' החלה תוכנית יזמות ייחודית, שבמהלכה התלמידים שומעים הרצאות, מסיירים במקומות חדשניים, מתקשרים ומתייעצים עם מומחים מהתעשייה ומההייטק, ומתחילים ליזום בעצמם פרויקטים שונים.
מתוך ההבנה שהתלמידים מכוונים כיום לפעולה בתדר אחר, מתקדם ויעיל, צפוי להיפתח בקרוב מרכז למידה לא שגרתי, המיועד לכלל בתי הספר ביישוב. המרכז, שמוקם בשיתוף עם מנטורים מלווים ממכללת גורדון, מצויד באמצעי הלמידה הטכנולוגיים החדשניים ביותר ומציע לתלמידים חוויית למידה רב־חושית.
המאמצים לפריצה בתחום החינוך כבר נושאים פירות, כשהזכאות לבגרות קפצה ביישוב ל־90%, והיד עוד נטויה.
אגב, 80% מהאקדמאים בכפר הם נשים, וביניהם ד"ר כאמלה בדריה שהתמחתה בחקר אווירונאוטיקה וחלל, וד"ר ירין חדיד שעוסקת במחקר גנטי. לצד זאת, המועצה מקדמת לימודים גבוהים בקרב התושבים הגברים במסגרת תוכניות ייעודיות.
7 צפייה בגלריה
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
(צילום: יח"צ)

ביטחון ובטיחות: מישהו שומר עלינו

בשנים האחרונות חל מהפך בכל הקשור בטיפול בעבריינות ובפשיעה ביישוב. בעבר פעלו מחלקת ביטחון יישובית ותוכנית "עיר ללא אלימות" בתת תקנים, והאלימות גאתה בהתאמה. הכפר נדרש למחשבה חדשה ולשינוי מהיסוד.
במסגרת זו הוקם חפ"ק שיטור עירוני ובו 15 מפקחים ושוטרים המטפלים בעבירות איכות חיים, כשהממונה על הביטחון והחירום - נסר נסראלדין מפקד עליהם ביד רמה. בנוסף, מסייעות בידיהם מתנדבות בנות שירות לאומי. אלא שכל אלה לא היו מספיקים, אלמלא תהליך הלגיטימציה והשבת האמון של התושבים בגורמי אכיפת החוק והלגיטימציה. בקרב התושבים עלתה המודעות לפנות ולהתלונן במשטרה על עבירות מסוגים שונים.
והתוצאות לא פחות ממדהימות. כיום אחוזי הפשיעה בדליית אל־כרמל מזעריים, ונשים שוב יכולות להסתובב בלילה לבדן ללא פחד. יתר על כן, לדברי אחראי הביטחון ביישוב עאמר חוסייסי: "המהפך שעבר היישוב מדגיש את החשיבות שאנחנו מייחסים לנושא הביטחון והחפ"ק שלנו משמש דוגמה ומופת לצוותי ביטחון מיישובים אחרים ברחבי הארץ שבאים ללמוד איך עושים את זה כמו שצריך".

7 צפייה בגלריה
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
ראש העיר גבעת שמואל, יוסי ברודני
(צילום: יח"צ)

רוח חדשה: מאמנות ועד ספורט אתגרי

אחד המדדים לליברליות המאפיינת את דליית אל־כרמל הוא אחוז גירושים גבוה לצד משפחות חד הוריות, כשהתושבים חיים זה לצד זה בקבלה ובסובלנות.
"כפר ממותג תרבות", מכנה את דליית אל־כרמל ראש המועצה חלבי, נשען בדבריו על הסופרים, המחזאים, האמנים, הצלמים והציירים הרבים המתגוררים בו, ביניהם הסופרים והעיתונאים סלמאן נטור, מועין חטום ומוסבאח חלבי, המשורר נזיה ח'יר ואחרים.
גם חזות העיר השתנתה והפכה לצעירה וחדשנית, ובפעם הבאה שתבקרו בכפר – תוכלו לראות קיר גרפיטי מרהיב, שנותן ביטוי להיותו כפר ממותג תרבות. חלבי: "הרמתי כמה דגלים בנושא התרבות, כדי שהשיח יהיה חברתי וסביבתי. ביקשתי לעבור משמרנות לחדשנות - חדשנות בחינוך וחדשנות בנושאי איכות הסביבה".

7 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
תחום נוסף שבו מצטיין היישוב הוא הספורט, הן זה העממי והן התחרותי. מעניין לשמוע מפי מחזיק תיק הספורט בכפר רביע זיידאן, כי דווקא בקרב הנשים ההיענות לפעילות גבוהה במיוחד. כך אפשר למצוא כ־200 נשים בענף הכדורשת לצד נבחרות כדורעף, כאשר לשני הענפים נציגות בליגה הארצית.
לצד אלה נבנה מתחם כושר ו־TRX מאובזר ומשוכלל, שבו מתאמנים בלי כל הגילים, לרבות גיל הזהב.
עוד ענף בתאוצה הוא טניס שולחן, שבו משתתפים כ־60 מבני היישוב. וללא ספק האטרקציה של בני הנוער היא מתחם חדש ואתגרי למסלולי סקייטבורד, שמארח כ־500 צעירים אנרגטיים.

7 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

משבר הקורונה: מקפידים בשביל הפרנסה

מעצם היותה יישוב תיירותי, דליית אל־כרמל משקיעה מאמצים גדולים מאוד בהסברה, וניכרים רצון ומשמעת מצד התושבים למלא אחר תקנות הריחוק החברתי. חלבי: "התושבים מבינים שהם חייבים לשמור את התיירות, ולכן מקפידים מאוד על הכללים". 