3 צפייה בגלריה
פריצה לכלא עכו
פריצה לכלא עכו
הדלפת תוכניות הבנייה הביאו לשחרור האסירים? המתחם לאחר הפריצה
(צילום: AP)
סייען הפריצה לכלא עכו נחשף: פרץ אטקס, יהודי שעבד כמהנדס עבור המנדט הבריטי בארץ, הדליף את תוכניות הבנייה ללוחמי האצ"ל שלאחר מכן פרצו למתחם במאי 1947. 50 שנים אחרי מותו, קרוב משפחתו של אטקס סיפר ל"גרדיאן" הבריטי על ההדלפה שסייעה לשחרורם של עשרות אסירי אצ"ל ולח"י.
גיל מרגוליס, שאטקס הוא דוד רבא שלו, סיפר כי "למעשה היו להם תוכניות הבנייה של כל הכלא מהבחור שבנה אותו. תמיד אנשים תהו 'איך הם עשו את זה? איך זה קרה?' - לפעמים אתה צריך קצת מידע פנימי".
3 צפייה בגלריה
פריצה לכלא עכו
פריצה לכלא עכו
"לא היה איך לצאת משם בלי המפה". ארכיון
(צילום: AP)
ללוחמים, לדברי מרגוליס היה "הרבה מידע פנימי", ואף את כל התוכניות המדויקות. אטקס, שהיה מהנדס מעוטר שעבד עבור הבריטים, נחשף כמעין "סוכן כפול". מצד אחד סייע ללונדון להפוך את פלסטין של אז למרכז אסטרטגי במזרח הים התיכון, כשבתוך תוכו היה ציוני נלהב שרק רצה לפתח את מדינת ישראל העתידית.
מרגוליס סיפר כי אטקס לא ראה שום סתירה בעבודה עבור שני הצדדים. "זה לא היה אנטי-בריטי", טען. "מבחינתו בניית מדינת ישראל הייתה דבר גדול, והוא הצליח לעשות זאת יחד עם האימפריה".
את הסיפור חשף אטקס בעצמו במהלך ביקור אצל אמו של מרגוליס, עליזה, בברוקלין בשנות החמישים. אטקס אמר לה שהוא היה זה ששיתף את תוכניות הבנייה מכיוון שלדבריו "הכלא היה כמו מבצר, אם אין לך את המפה, אין לך שום דרך לצאת".
3 צפייה בגלריה
פריצה לכלא עכו
פריצה לכלא עכו
"אטקס לא ראה את זה כמעשה אנטי-בריטי"
(צילום: AP)
חמישים שנה אחרי מותו של אטקס, מרגוליס מצא את ספר הזיכרונות שכתב תוך כדי שערך תחקיר על חייו. מסתבר שהפריצה לכלא עכו לא הייתה פעולתו היחידה לטובת ארגוני הלחימה בארץ: אטקס סיפר שניצל את קשריו עם הבריטים בשנת 1921 כדי להעביר כלי נשק מהנשקייה הבריטית ביפו, ו"להשאיל" אותם לכוחות היהודים בתל אביב במהלך פרעות תרפ"א, שבהן נרצחו, נאנסו ונשדדו יהודים על ידי ערבים.
הכוחות הבריטיים גילו על כך, ושלחו אותו לצפון כעונש. התקרית ככל הנראה נשכחה ולאחר שני עשורים הוא קיבל את מדליית המלך על שירותו כאחד מבוני הנמל בחיפה. עוד מספר מרגוליס כי במהלך אותו ביקור בברוקלין שם סיפר אטקס למשפחתו על הדלפת תוכנית הבנייה הראה להם גם ספר תנ"ך שנחתם באופן אישי על ידי ווינסטון צ'רצ'יל וקבינט המלחמה. צ'רצ'יל הודה לו אישית על פיתוח נמל חיפה, שהיה חיוני למאמץ המלחמתי של בעלות הברית באותה תקופה.
מעורבתו בפריצת הכלא מתבררת היום כמעשה הנועז ביותר בקריירה שלו. האירוע נתפס במהלך ההיסטוריה כסמל לאי-יכולתה של לונדון לשמור על שליטתה בארץ ישראל, שהסתיימה שנה לאחר מכן. מנחם בגין, שהיה אז מפקד האצ"ל לקח אחריות על הפריצה הכלא ותיאר זאת כמתקפה החשובה ביותר של הארגון.
מרגוליס טען כי הדבר לא נחשף עד עכשיו כי המהנדס היהודי לא רצה תשומת לב מופרזת ולכן גם המשיך תוך כדי לעבוד עם הבריטים. "במשך כל חייו, הייתה לו פנסיה בריטית נחמדה. אני חושב שהוא אמר שהוא לא רצה לסכן את זה בשביל קצת קרדיט בחדשות", אמר מרגוליס וציין כי "זה לא מוזכר בשום מקום בדיוק מהסיבה הזאת".