מה זה אומר לספק הגנה משפטית לבעלי חיים ?
העבודה שלי נחלקת לשתים :
במישור הציבורי אני מייצג עמותות שנלחמות עבור זכויותיהם של בעלי החיים. אחד הנושאים שהכי מעסיקים אותי בימים אלה קשור ל"משלוחים החיים".
"לתעשיות המזון בישראל אין יכולת ליצר את כמות הבשר הטרי שדורש הצרכן ולכן הן מייבאות לארץ עגלים וכבשים בעזרת משלוחים חיים. המשלוחים מגיעים באוניות מאוסטרליה וניו זילנד ומדי פעם גם מאירופה. האוניות מפליגות במשך כחודש עד שהן מגיעות לנמל אילת. ההובלה הזו היא גיהנום - חיות שרגילות לחיות על יבשה נאלצות לשוט במשך חודש בתנאי צפיפות קשים, בתוך תא סגור, עם כמות הולכת וגדולה של שתן וצואה. לא מעט עגלים וכבשים לא ישרדו במהלך הדרך, את המתים ישליכו לים. אני יחד עם 'תנו לחיות לחיות' ועמותות נוספות כמו 'אנימלס', 'ישראל נגד משלוחים חיים' ו'קירות שקופים', מנהלים מאבק לביטול המשלוחים החיים, זה לא יהיה פשוט אבל אנחנו נצליח!"
"החלק השני של העבודה הוא מול לקוחות פרטיים, שמגיעים עם שלל בעיות: תביעות רשלנות נגד וטרינרים שהתרשלו בתפקידם, מאבקים על משמורת: במהלך גירושים המשפחה מתפרקת, צריך להחליט גם מי מקבל את בעל החיים או לקבוע משמורת משותפת. אני מתעסק גם בתביעות שקשורות לנשיכות של כלבים. אחד החוקים החשובים שעברנו בזמן האחרון נקרא 'חוק קאיה' - חוק על שמה של כלבת משפחת נתניהו המאשר כי כלב מחוסן עם רישיון החזקה וללא רקע של נשיכות לא ייכנס באופן אוטומטי לסגר אלה יוכל לעבור תצפית ביתית בבית אדוניו. בנוסף, התמחתי בתחום ייפוי הכוח המתמשך ומשרדי פועל בתחום זה לרווחת בעלי החיים ובעליהם".

1 צפייה בגלריה
עו"ד שגיב לוי
עו"ד שגיב לוי
עו"ד שגיב לוי
(צילום: עצמי)

איך הגעת דווקא לתחום הזה ?
תמיד ידעתי שמה שארצה לעשות בחיי זה לעזור לחלש , האמנתי שכעורך דין אוכל לעשות זאת. כשסיימתי את הלימודים התמחתי במשרד גדול שמתעסק בדיני תאגידים. מצאתי את עצמי עוזר לגדול ולחזק בעוד שמה שחלמתי לעשות הוא לעזור דווקא לחלש. בחרתי לעזוב את עולם המשפט, לעבור לתחום המחשבים והתקשורת וכך אכן עשיתי למשך עשור. י
לפני כשמונה שנים פתחתי לעצמי פרופיל בפייסבוק. ההודעה הראשונה שעלתה הייתה תמונה של "טדי הכלב בקופסה", כלב שעבר התעללות קשה, הוא חולץ וחיפשו לו בית.
הכלב הזה רדף אותי בחלומות, לא יצא לי מהמחשבות ולכן לבסוף התקשרתי למודעה בפייס, רציתי לאמץ אותו. הזהירו אותי שהוא תוקפן וחשדן, אבל אני לא מפחד מאתגרים. בלילה הראשון שהיה אצלי הגעתי לאיכילוב לעשות תפרים כי הוא נשך אותי , אבל אני לא ויתרתי עליו, עד היום הוא אצלי ויישאר עד יומו האחרון .
בזכות טדי גיליתי את "תנו לחיות לחיות", הקשר איתם הוליד בי צורך להיאבק. עזבתי את עולם המחשבים והתקשורת והתחלתי לעבוד אצלם מאפס, כאיש טלמרקטינג בחצי משרה. לאחר כמה חודשים מיסדת ומנכ"לית העמותה הציעו לי להקים מחלקת צער בעלי חיים, הסכמתי!
שש שנים שימשתי כיועץ המשפטי של "תנו לחיות לחיות" ולפני כשנה עזבתי על מנת לפתוח משרד עצמאי. הכסף שאני מרוויח מהתיקים הפרטיים עוזר לי להמשיך ולייצג את העמותות במחיר מופחת ולעיתים פרו בונו ..
איך משפיעה הקורונה על העבודה במשרד ?
בחודשים מרץ ואפריל הקורונה גרמה לי להתעסק הרבה מאוד בתחום יבוא ויצוא של בעלי חיים. בתקופה ההיא היו הרבה אנשים שהחליטו לחזור לארץ, חלקם היו עם בעליי חיים. תהליך העברת בעלי חיים בטיסה כרוך בזמן בבירוקרטיה, ועמידה בתנאיי סף רבים הלקוחות בקשו עזרה מול חברות התעופה כדי לזרז תהליכים בירוקרטיים. אני חייב לציין שחברות התעופה והשירותים הווטרינרים בארץ שיתפו פעולה והקלו בתקנות כמובן מבלי לפגוע בבריאות הציבור ועל כך תודתי להם.
איזה חלום עדיין לא הגשמת?
החלום הכי הכי גדול שלי הוא לבנות כאן בארץ מערכת אחת שתחלוש על כל חוקי בעלי החיים . כיום מנהלים את המערכת הרשויות המקומיות, משטרת ישראל, השירות הווטרינרי, רשות הטבע והגנים והמשטרה הירוקה. חשוב לדעתי לאגד את כולן למערכת אחת שרואה את התמונה המלאה ולא רק את עולם האינטרסים המצומצם שלה . תהליך כזה יוריד הרבה סבל מיותר מבעלי החיים.


עו"ד שגיב לוי מתמחה בדיני בעלי החיים והסביבה.
**המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.