שנת הלימודים בחלק מהרשויות המקומיות תיפתח, בין היתר, בכיתות מאולתרות - בחורשות, במתנ"סים, בספריות ואפילו בסמוך למרינה בהרצליה. זאת ביוזמת העיריות ומנהלי מוסדות החינוך, כדי לאפשר לתלמידים הזדמנות למפגש מחוץ לכיתות המקוונות ושבוע לימודים מלא ככל הניתן.
במקביל, הנהגת ההורים הארצית נחושה להשבית את פתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא אם משרדי החינוך והבריאות לא ישנו את המתווה לפיו תלמידי כיתות ה' עד י"ב ילמדו לפחות יומיים בשבוע בבתי הספר ובשאר הימים מהבית.
3 צפייה בגלריה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
מוזיאון הרצליה יהפוך לכיתה
(צילום: אלי דסה)
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, צופית גולן, אמרה אתמול כי הלמידה מרחוק מהווה "אסון" עבור תלמידי היסודי והחטיבות ותגרום לנזק של שנים רבות. "אנחנו רואים עלייה דרסטית באלימות ברשת, בתחושות הניכור והבדידות של הילדים והנערים", הסבירה גולן. "הקשרים ברשת אינם מפצים על היעדר קשר אישי ממשי. הילדים הופקרו לשיעמום שמוביל להשמנת-יתר ולהתמכרות למסכים. לא לכל הילדים יש בכלל מחשבים, ויש הורים שצריכים את המחשבים לעבודה. ובכלל, המורה לא יכולה לטפל במי שמפריע בזום".
ד״ר גליה סמו, ראש התוכנית להוראה בבית הספר העל-יסודי במכללת לוינסקי לחינוך, אמרה אתמול: "ילדים מתקשים להתרכז בלמידה מרחוק. למידה כזו מצריכה משמעת עצמית וניהול זמן באופנים שאינם מוכרים בלמידה המסורתית".
לדבריה, התלמיד נדרש להתגבר על פיתויים כמו רשתות חברתיות. "נוסף להתארגנות ללמידה והכנת ארוחת הבוקר, צריך לדאוג עכשיו גם לארגון סביבה שקטה ומתאימה ללמידה", היא אומרת, "וגם לסייע בפתרון בעיות טכניות. התלמידים יאבדו את הקשב ואת העניין בלמידה כזו, אבל האתגרים האלה אינם צריכים להרתיע אותנו מלמידה מקוונת".


במקביל למתווה משרד החינוך, הרשויות המקומיות קיבלו אישור להוסיף ימי למידה בבתי הספר, עד כמה שניתן. חלק מהערים איתרו מבנים עירוניים ומרחבים פתוחים שישמשו ככיתות מאולתרות במהלך ימי הלימוד הנוספים מחוץ לבית. יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, העריך כי כמחצית מהרשויות יאפשרו למידה של יותר מיומיים בבתי הספר.
עיריית הרצליה, למשל, הפכה את העיר ל"מרחב למידה ללא גבולות". תלמידי כיתות ה'-ו' ילמדו חמישה ימים בשבוע יחד. לשם כך הוסבו לכיתות לימוד מתנ"סים, מוזיאונים, ספריות, הסינמטק ואפילו המרינה.
3 צפייה בגלריה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
המרינה בהרצליה. "מרחב למידה ללא גבולות"
(צילום: אלי דסה)
מנהל אגף החינוך בעיר, ד"ר יעקב נחום, אמר כי העירייה נערכה להפעלה מיטבית של מערכת החינוך ומיפתה את כל המבנים העירוניים כדי שישמשו מרחבי למידה.
"במשבר הראשון העברנו משובים לכלל ההורים, המורים והתלמידים וגילינו שהלמידה מרחוק לילדי היסודי הייתה פחות יעילה", אמר ד"ר נחום. "הלמידה מהבית לילדי היסודי מוגבלת ותלויה בזמנם הפנוי של ההורים. הפקנו לקחים והבנו שתלמידי בתי הספר היסודיים חייבים ללמוד עד כמה שאפשר שבוע שלם".
לדבריו, בתי הספר נערכו עם מערכת שעות שנתית והסעות העירייה יביאו את התלמידים למרחבי הלמידה החדשים. העדיפות הייתה לשבץ בתי ספר לאתרים ומבנים הסמוכים להם ככל האפשר. התלמידים ילמדו תכנית לימודים רגילה לצד לימודיים ימיים במרינה יצפו בסרטים בסינמטק ופעילות העשרה במבנים השונים.
גם בערד ילמדו תלמידי בתי הספר היסודיים 5 ימים רצופים בבית הספר כדי לסייע להורים ולתלמידים לשמור על שיגרת עבודה ולימודים. ראש עיריית ערד, עו"ד ניסן בן חמו אמר, כי "לאחר שנת לימודים מורכבת הבנו בעירייה כי הלמידה מרחוק לא יכולה להחליף את המפגשים פנים מול פנים בגנים ובבתי הספר".
3 צפייה בגלריה
חורשה המיועדת ללימוד בבית ספר אמית בבאר שבע
חורשה המיועדת ללימוד בבית ספר אמית בבאר שבע
חורשה המיועדת ללימוד בבית ספר אמית בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
מנהלי בתי ספר יזמו גם הם פתרונות למצוקת הכיתות. כך, מנהל תיכון מקיף אמית באר-שבע צוריאל רובינס החליט להכשיר כיתה מיוחדת בחורשה בבית הספר. הלימודים יתקיימו במשמרות כדי לאפשר לכל תלמידי חטיבת הביניים להגיע לפחות ארבעה ימים בשבוע למקום. "לתלמידים הבוגרים יהיה קל יותר עם הלמידה מרחוק מאשר לצעירים", הסביר רובינס, "ולכן קיבלנו החלטה לנסות להרחיב את מספר ימי הלימוד".
בועז יוספי, מנהל תיכון אמית חצור הגלילית, החליט לצאת מגבולות בית הספר. הוא איתר מקום לכיתה ברחבה סמוכה – ליד מתחם קבר חוני המעגל. בעזרת הרחבה המקורה במקום, כיתה נוספת תזכה ללמוד במשך חמישה ימים.