ממשל טראמפ החל השבוע לקדם שינוי בתקנות הנוגעות לראשי מקלחת (דושים) בארצות הברית, כך שאלה יוכלו להזרים כמות גדולה בהרבה של מים. בתקשורת האמריקנית זוכה הסוגיה לסיקור משום שנראה כי לנשיא יש בה עניין מיוחד: לאחרונה דיבר טראמפ כמה פעמים על הצורך לשנות את התקנות, וסיפר שזרם המים החלש שמפיקים ראשי המקלחת בארה"ב מקשה עליו להרטיב ולתחזק את שיערו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
טראמפ. "20 דקות יותר ממה שצריך"
טראמפ. "20 דקות יותר ממה שצריך"
טראמפ. "20 דקות יותר ממה שצריך"
(צילום: AP, shutterstock)
בדברים שנשא בבית הלבן בחודש שעבר סיפר טראמפ ששינוי התקנות הוא עבורו עניין אישי: "אז ראשי מקלחת – אתה מתקלח, המים לא יוצאים", אמר. "אתה רוצה לשטוף את הידיים, המים לא יוצאים. אז מה אתה עושה? אתה פשוט עומד שם יותר זמן או מתקלח יותר זמן? כי השיער שלי – אני לא יודע איך זה אצלכם, אבל השיער שלי צריך להיות מושלם. מושלם".
גם החודש, במהלך ביקור באוהיו, דיבר על הסוגיה: "אתה מפעיל את המקלחת – ואם אתה כמוני אתה לא יכול לשטוף את השיער היפה שלך כמו שצריך. אתה מבזבז 20 דקות יותר ממה שצריך. המים – זה מטפטף, נכון?".
כעת מקדם משרד האנרגיה האמריקני שינוי של חוק שנחקק ב-1992 ושנועד למנוע צריכה מוגזמת של מים. החוק ההוא, שנחקק בימי ממשלו של ג'ורג' בוש האב, קבע שראשי מקלחת חדשים צריכים להיות מוגבלים להזרמת 9.5 ליטר מים בדקה לכל היותר. שנים אחר כך, כשהתרבה השימוש במתקנים הכוללים כל אחד כמה ראשי מקלחת, קבע ממשל אובמה שכדי למנוע ניצול של הפרצה בחוק יחולו התקנות על סך המים היוצאים מכל הראשים במתקן גם יחד, ונאסר עליהם להזרים יותר מ-9.5 ליטרים לדקה יחדיו.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פסגת נאט"ו
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פסגת נאט"ו
"אם הוא צריך עזרה, נמליץ לו על אתר עם ראשי מקלחת טובים". הנשיא לא מרוצה
(צילום: רויטרס)
ביוזמה החדשה של ממשל טראמפ הכוונה היא להתיר הזרמת 9.5 ליטר לדקה מכל ראש מקלחת גם במקרה של מערכות מרובות-ראשים, ופירוש הדבר שבמתקן בעל ארבעה או חמישה ראשי מקלחת עשוי אדם להשתמש בעד קרוב ל-50 ליטר לדקה.
ארגונים הפועלים למען חיסכון באנרגיה והגנה על הסביבה טוענים כי צעד כזה של הממשל יהיה טיפשי, בזבזני ומיותר. הם מדגישים כי היוזמה ננקטה אף שמצד הציבור לא נשמעה זעקה ממשית לשינוי, וכי הצעת היוזמה באה בשעה שבמערב-ארה"ב מתמודדים עם בצורת ממושכת והעולם כולו מתמודד עם שינויי האקלים. מתנגדי הצעד מדגישים גם כי התקנות הקיימות חוסכות כסף רב לצרכנים, משום שהן מעודדות צמצום של צריכת המים.
אנדרו דלסקי, מנכ"ל ארגון הפועל לחיסכון באנרגיה, אומר שלא ברור לו מדוע טראמפ מוטרד כל כך מעניין ראשי המקלחת: "אם הנשיא זקוק לעזרה במציאת מקלחת טובה, אנחנו יכולים לכוון אותו לכמה אתרי צרכנות נהדרים שעוזרים למצוא ראש מקלחת טוב שמספק זרם חזק ומקלחת טובה".
3 צפייה בגלריה
זה אמיתי. טראמפ מציג את השיער בעצרת בחירות
זה אמיתי. טראמפ מציג את השיער בעצרת בחירות
זה אמיתי. טראמפ מציג את השיער בעצרת בחירות
(צילום: AP)
משרד האנרגיה לעומת זאת טוען כי התקנות שקבע ממשל אובמה ב-2013 סותרות את כוונתו המקורית של הקונגרס בחוק שאושר ב-1992 ואת הסטנדרטים של התאחדות המהנדסים המכניים האמריקנית. לדבריו אם החוק יאושר, האמריקנים – ולא הבירוקרטים בוושינגטון – יוכלו להחליט איזה ראש מקלחת להתקין בבתיהם.
אישור התוכנית ומימושה תלוי במידה רבה בשאלה אם טראמפ ינצח בבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר ויזכה בכהונה נוספת. עם זאת, גם אם ינצח וימשיך לקדמה, מתנגדיה עשויים לגרור את הממשל לקרבות בעניין בבית המשפט.