מאת: ענתי גלעד
משרד קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכנני ערים נוסד ב-1989 ועוסק בתכנון למגורים על כל נגזרותיו, עם התמחות במעונות סטודנטים והתחדשות עירונית. בשנים האחרונות רוב הפרויקטים המשמעותיים של המשרד משלבים עירוב שימושים וכוללים מסחר, משרדים, מגורים ומבני ציבור.
לא פחות משלושה פרויקטים של המשרד מועמדים בתחרות המצוינות בבנייה בקטגוריות המגורים, וכל אחד מהם – עולם ומלואו.
"אנחנו מתמחים בדיוק בפרטים, בעירוב שימושים ואדריכלות אתית ויודעים לשלב אורבניות נכונה ותכנון מדויק של בניינים", כך האדריכלית קיקה ברא"ז, מתכננת ערים ומייסדת המשרד.
2 צפייה בגלריה
מלמעלה ובכיוון השעון: הרצליה הילס, אדריכלית קיקה ברא"ז, התחדשות עירונית שיכון וייצמן - הרצליה, אקו הבינתחומי, Upper House - תל אביב, הבלוק - באר שבע.
מלמעלה ובכיוון השעון: הרצליה הילס, אדריכלית קיקה ברא"ז, התחדשות עירונית שיכון וייצמן - הרצליה, אקו הבינתחומי, Upper House - תל אביב, הבלוק - באר שבע.
מלמעלה ובכיוון השעון: הרצליה הילס, אדריכלית קיקה ברא"ז, התחדשות עירונית שיכון וייצמן - הרצליה, אקו הבינתחומי, Upper House - תל אביב, הבלוק - באר שבע.
(צילום: יח"צ)


"אנחנו יוצרים ארכיטקטורה שמתייחסת למצבים האורבניים שסביבה ולא מתעלמים מהרקע והמקום" מוסיף טל קאופמן, מנהל מחלקת תכניות בנין עיר והתחדשות עירונית במשרד שהוביל בשנים האחרונות פרויקטי התחדשות העירונית מהמשמעותיים בארץ".
הפרויקט הראשון המועמד לפרס הוא "הרצליה הילס" בכניסה להרצליה. "רצינו ליצור בניין שכולם יראו גם בנסיעה מהירה בכביש", כך ברא"ז. "זו הייתה הזדמנות ליצירת אייקון אדריכלי נועז, זוויתי וצבעוני. המסד האדום, המפוקסל בחמישה גוני אדום בגובה ארבע קומות, מהווה את המדרג התחתון ונותן מענה לגובהם האחיד של מבני המשרדים הניצבים ממול, ממערב לכביש החוף. כך, בדיאלוג שבין שתי החזיתות – מגורים מול תעסוקה- נוצר מעין "שער" עירוני בקנה מידה גדול. העיצוב הנועז מושג באמצעות שילוב בין צבעים אדומים בקומות המסד לבין ה"גוף" הלבן-כסוף בקומות הגבוהות, המייצר מופע רב-עניין. הצבעוניות העזה, ובפרט צבעי אדום, ורמיליון וסיינה, משלימה את האווירה הנעימה במתחם. יישום ייחודי שבוצע בפרויקט הוא חיפוי הבניינים באריחי פורצלן בהתקנה יבשה עם בידוד תרמי חיצוני, המבטיח דיוק מיטבי ואחידות בבנייה, בגימור ובצבע, לצד בידוד תרמי מעולה".
הפרויקט השני בתחרות הוא ה"בלוק" בבאר שבע - פרויקט מגורים ומסחר, שתוכנן בשיתוף גושן אדריכלים. לדברי ברא"ז: "הפרויקט הוא המשך למבנה מרכז הנגב ההיסטורי, משנות ה-60, שתיכנן האדריכל רם כרמי בסגנון ברוטליסטי טיפוסי, כולל רחוב פנימי מקורה ומבנה מגורים מדורג מעליו. התכנון המקורי של כרמי היה להמשיך את הרחוב בחתך אחיד עד שדרות רגר, ושם לפתח כיכר עירונית. הפרויקט המתוכנן משמר את מורשת כרמי עם פרשנות מודרנית: הרחוב ממשיך, אך ככזה הפתוח לשמיים, ואף משווה גובה עם הרחוב הפנימי, שהיה מנותק מהקרקע. הגשר המורם מחבר את הקיים והמוצע יחדיו, ומשלב ביניהם לבלוק אורבני חדשני, שמאפשר לכל בניין לממש את מלוא הפוטנציאל שבו. השימוש בבטון חשוף נועד להדגיש את הקשר בין הפרויקט למאפיינים הברוטליסטיים של מרכז הנגב ולספק מראה מעודכן ועכשווי".
הפרויקט השלישי שמועמד לתחרות הוא "אקו-בינתחומי" – 3 בניני מגורים בקרבת הבינתחומי בהרצליה. ברא"ז מסבירה, כי גם כאן התייחסות מלאה לסביבה: "הפרויקט מתמודד עם סוגיות שהן בלב העשייה של המשרד, והוא דוגמה לבנייה למגורים איכותית עם דגש על דירות מאד מגוונות ואיכותיות, עם תחושת פרטיות ומרחב הנחוצה לדיירים. עיצוב הבניינים מקפיד על כל פרט, מתמזג ומשתלב בתכנון השכונה, אך באמצעות עיצוב מיוחד של גגות מקושתים, המתחם מתייחד מסביבתו והופך לאייקון אדריכלי מזוהה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: ליאור אביטן)



"מגדלים בתל אביב ופרויקטים מורכבים"

"אנחנו נמצאים כרגע בשיא העשייה ובתנופת פיתוח עם הרבה מאוד פרויקטים בהיקפים גדולים כולל מספר מגדלים בתל אביב, כגון Upper House שכיום בבניה – שני מגדלים על איילון ועוד פרויקטים משמעותיים. מסכמת ברא"ז וקאופמן מוסיף: "בשנים האחרונות אנחנו ניצבים במקום הראשון בארץ בהתחדשות עירונית. כבר לפני עשור הבנו שזה הכיוון, ואנחנו מתמחים בתחום. לרוב אנחנו מתכננים תכנון לבצוע של הבניינים בתב"עות שיצרנו. אנחנו מתווים את המדיניות האורבנית ומיישמים את האדריכלות וחוזר חלילה. כשאנחנו ניגשים לתב"ע, אנחנו יודעים לראות גם את אפשרות המימוש שלה, מה שמאפשר קידום מיידי"
"אנו מיישמים בכל הפרויקטים שלנו טיפולוגיות מגורים שונות, שיכולות להתאים עצמן לסיטואציה אורבניות שונות וכך להמציא את עצמנו מחדש בכל פרויקט ופרויקט" מסכמת ברא"ז". 