*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמאיים המציגים
התוכנית ללימודי תואר שני בחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה, נועדה להכשיר מומחים חינוכיים בקידום תלמידים עם צרכים מיוחדים, ברוח הגישה החברתית-תרבותית בעלת המאפיינים ההומניסטיים.



גישה זו מכבדת את התלמיד ורואה בו אדם שלם בעל רצונות, צרכים ועוצמות.‎ בתוכנית ייחשפו הסטודנטים לידע העדכני ביותר הקיים אודות מאפיינים וצרכים מיוחדים של תלמידים, ויקבלו כלים שיסייעו להם לערוך מחקר בתחום החינוך המיוחד.
ד"ר ארז מילר, פסיכולוגי חינוכי מומחה ומרצה בכיר במיוחד מיוחד במכללה האקדמית אחוה, סיפר על הלימודים: "התואר מורכב ממספר תחומים. יש קורסי יסוד באופן כללי. אנחנו לומדים על התחום של הערכה. איך להעריך תפקודי למידה של תלמידים או התחום של אשכול, שהוא הרב תרבותי בקונטקסט חברתי-תרבותי וקורסים נוספים שעוסקים בהיבטים שונים של החינוך המיוחד – היבטים יותר מערכתיים".
אז למי מיועד התואר? סיגלית קזז, מומחית בחינוך מיוחד ומרצה בתואר השני, אמרה: "האוכלוסייה שלנו זו אוכלוסייה של מורים שהתואר הראשון שלהם הוא בחינוך מיוחד. הם באים להעמיק את הידיעות שלהם בלהפוך למנהיגים מובילים בתחום". ד"ר מילר הוסיף: "חלק מהם מגיעים ישירות מתואר ראשון בחינוך מיוחד בתעודת הוראה וחלק כבר עבדו כמה שנים בשטח".
אולגה דרחובסקי, סטודנטית לתואר שני בחינוך מיוחד, סיפרה על הלימודים: "תחום חינוך מיוחד מעמיד אתגרים למערכת. צריך להיות גמישים. להתרגל לשינויים. מה שבעצם מסגרת הלימודים של התואר השני, מה שעושים כאן, נותנים לנו אפשרות והתנסות ללמוד לחקור את התחום של החינוך המיוחד, כדי להיות מורים הרבה יותר טובים".
דרחובסקי סיפרה כי היא לא רק מורה לחינוך מיוחד, אלא גם אמא לילד עם צרכים מיוחדים. "אני רואה בשילוב המון המון יתרונות", היא אמרה" "מה שילד יכול להרוויח בשילוב (בכיתות רגילות), הוא לא ירוויח באף טיפול, בשום תוכנית התערבות ובשום פרויקט. השילוב מקנה משהו שאי אפשר לרכוש במקום אחר".
קזז הוסיפה על הכלים שמקבלים המורים, שמסייעים להם בעבודה בעתיד: "מורה שמסיים אצלנו ומקבל את התעודה של מומחה באיתור ובטיפול בתלמידים עם לקויות למידה, נותן בעצם מענה בית ספרי. המורה הופך להיות לגורם מאוד משמעותי בבית הספר, משום שהוא גורם מייעץ למורים, הוא עוזר למורים לבנות תוכנית התערבות לילדים. הוא גורם מאוד משמעותי, שבעצם מהווה באמת נקודת ציון בבית הספר להרבה מורים, שיכולים לפנות אליו ולהתייעץ איתו".
ד"ר מילר התייחס גם הוא לעבודת מסיימי התואר: "החבר'ה שמסיימים אצלנו, חלקם חוזרים לאותם תפקידים, פשוט עם ידע רחב יותר והבנה מעמיקה יותר, מערכתית יותר של עבודה בחינוך המיוחד ובמסגרות משלבות. חלקם מתקדמים לתפקידים בכירים יותר, כמו רכזים, וחלקם ממשיכים לתחום נוספים. זה מעין עוד העשרה ועוד העמקה ועוד הרחבה למה שהם מחפשים".
דרחובסקי סיכמה: "אני שואפת להיות מורה שמובילה את השילוב להצלחה. שילד המשולב במסגרת החינוך הרגילה, ירגיש שווה בין שווים".