מאת : ירון לוי

קודם כל – להתנהל נכון מבחינה פיננסית

אין בהכרח דבר אחד ויחיד שהוא החשוב ביותר לניהול עסק מצליח, אבל התנהלות פיננסית נבונה בוודאי נמצאת בראש הרשימה. הנתונים מראים כי סיבה עיקרית לדשדוש ואי הצלחה של עסקים היא התנהלות פיננסית בלתי מאורגנת ויעילה. במילים אחרות, מי שרוצה לעלות על דרך טובה יותר חייב להתחיל כאן, עם הבנה ברורה של המצב הכלכלי הנוכחי ועם הצפי לעתיד הקרוב. מדובר בבסיס חיוני לצורך קבלת החלטות נבונות לגבי התרחבות וצמיחה, השקעות, שימוש בהון עצמי ובהלוואות, וכן הלאה.
על מנת לקבל הבנה טובה יש לקרוא את הדוחות הכלכליים של העסק, להבין אותם היטב ולדעת איך גוזרים מהם מסקנות. אבל למרבה הצער רבים מבעלי העסקים אינם קוראים בעיון מספיק או אינם מבינים היטב את הדוחות שמספק רואה החשבון. יתר על כן, הם אינם מבינים שהדוחות האלו לא מספקים את התמונה השלמה, למשל מפני שהם מקפיאים מצב של כמה חודשים או שנים אחורה, ולא מתייחסים במלואן לכלל ההוצאות של העסק כגון השקעות , החזר הקרן של הלוואות וכד'.

להתנהל נכון פיננסית זה אומר להיות מדויק בנושאים כמו צרכי מימון ואשראי, תמחור המוצרים והשירותים והמשכורות. ייתכן שבעסק יש משרות שאינן מצדיקות את עצמן מבחינת עלותן למעביד, התמורה והתפוקה ולעתים יש לשנות את מבנה המשכורת לבסיס וחוזים מההצלחה או להעביר משרות למיקור חוץ או לשנות הגדרות תפקיד ולאחד או לפצל משרות.
התמחור הוא כמובן הסעיף העיקרי בכול ניתוח פיננסי של העסק ולרוב התמחור לא מדויק ואף נמוך מידי ומביא לפעילות שאינה רווחית כראוי או אפילו הפסדית. תמחור שאינו מבוסס על תהליך מקצועי ועל בחינת כלל ההיבטים הכלכליים רלוונטיים, כמו שרוב בעלי העסקים עושים כשאר הם מתמקדים בשולי הרווח המקובלים – מכפיל מסוים או שהם מתמחרים על בסיס השוואתי של המחירים המקובלים בענף. תמחור כזה אינו לוקח בחשבון את מכלול הפרמטרים של העסק הספציפי וכמעט תמיד התמחור יהיה שגוי.
עוד תחום משמעותי הוא צרכי האשראי והמימון, לרבות הלוואות שהעסק לקח ושאינן משרתות את הצרכים הנכונים . הלוואה נכונה היא כזו שלוקחים לצורך צמיחה, השקעות והתרחבות, ולא כי הפקידה בבנק הציעה הלוואה בתנאים טובים או הלוואה שנלקחה לצורך סגירה של חור בתזרים. לרוב הלוואה שנלקחה לסגירת חור בתזרים אמורה לאותת שיש בעייה יותר עמוקה של רווחיות והתנהלות ויש לטפל בבעיה ולא בסימפטום
לפיכך, חשוב מאוד להסתייע בשירותיו של יועץ עסקי. רצוי לפנות אל בעל מקצוע מיומן עם השכלה כלכלית-אקדמית מקיפה, שמאחוריו שנים רבות של ייעוץ עסקי ,הקמה וניהול עסקים בשטח. היועץ העסקי מבצע בדיקה מקיפה של העסק אשר בה מושם דגש מיוחד על הפן הכלכלי, כגון התמחור של מוצרי ושירותי העסק, הלוואות, תזרים המזומנים, משכורות, התחייבויות לספקים, עלויות שיווק ומכירות וכיוצא בזאת. לאור הבדיקה יוכל היועץ העסקי לספק לכם תמונה שלמה ואובייקטיבית של הנעשה בעסק, וכן המלצות ותובנות לפתרונות של נקודות תורפה ובעיות, וניצול נכון של נקודות הכוח. לא מדובר בהמלצות שנזרקות סתם כך לחלל האוויר, אלא בנתונים ותובנות שישמשו לבניית תוכנית עסקית ברורה, מפורטת וישימה.
יתרה מכך, יועץ עסקי מיומן גם יכול לבנות לבעל העסק דוחות כלכליים ייחודיים משלו. להבדיל מהדוחות של רואה החשבון, הדוחות של היועץ העסקי מתייחסים לכלל המרכיבים הכלכליים בעסק, ובדגש על אלו שבאמת חשובים לניהול השוטף. בנוסף להיותם ברורים ומובנים, היועץ העסקי גם מסביר כל פרט בדוחות שלו ושל רואה החשבון בצורה מלאה ובגובה העיניים. מטרתו אינה רק שתקבלו הבנה מצוינת לגבי המצב הפיננסי הנוכחי והצפי העתידי, אלא גם שתדעו לגזור מסקנות מהנתונים ולשמר ניהול כלכלי נכון לאורך זמן. לכן הוא יצייד אתכם בכלים יעילים ורלוונטיים להתנהלות עצמאית, למשל בכל הקשור לניהול של תזרים המזומנים שלא פעם מוזנח על ידי בעלי עסקים. היועץ העסקי יבחן את האופן שבו אתם מנהלים את התזרים ואם צריך יעזור לכם בבניית דוח יותר ברור, מפורט ומקיף, בו תדעו להשתמש מעתה והלאה באופן קפדני, נכון ומושכל.
1 צפייה בגלריה
ירון לוי
ירון לוי
ירון לוי
(צילום: מיכל רותם)

לעמוד עם הרגליים על הקרקע באמצעות תוכנית עסקית

כפי שניתן להבין, הדבר החשוב ביותר לניהול עסק מצליח הוא לעמוד עם הרגליים על הקרקע. אכן, בעוד הראש והלב יכולים לרוץ קדימה עם תוכניות, חזון ומטרות, הרגליים צריכות להיות מעוגנות בקריאה נכונה של המציאות. לצד ניהול פיננסי נכון, הכלי המרכזי והאופרטיבי הוא התוכנית העסקית, המהווה תנאי יסודי להצלחה עסקית. מדובר בתוכנית סדורה העוסקת במכלול היבטי העסקי, כגון הפן הפיננסי, שיווק ופרסום. כאמור, התוכנית צריכה להתבסס על הבנה מעמיקה של הנעשה בעסק מכל הבחינות, בין אם החלטתם לכתוב אותה בעצמכם או עדיף עם יועץ עסקי מיומן שמבצע תחילה בדיקת עומק.
בבדיקה של היועץ העסקי מתקבלים הנתונים שמאפשרים לתת את "הבשר" והממשות לתוכנית העסקית. מטרתה של התוכנית היא להגדיר באופן ברור את המטרות והיעדים של העסק, ומה שצריך לעשות כדי להשיגם לאור היבטי הפעילות השונים, המצב בשוק ופעילות המתחרים, ניצול של נקודות הכוח והנכסים, וטיפול בנקודות התורפה. למעשה, תוכנית עסקית מקצועית חייבת להתבסס על ניתוח מעמיק של העסק כדי שתוכל להגדיר צעדים ולתת פתרונות ריאליים וישימים. היא מהווה תנאי להתנהלות מוצלחת בהיותה מגדירה את הדרך: היכן בדיוק אתם עומדים, לאיפה אתם שואפים להגיע ומה עליכם לעשות כדי להגיע לשם.
זכרו: ללא תוכנית עסקית מקצועית ומסודרת אתם נידונים להתנהלות כה שכיחה במשק הישראלי, התנהלות של הנחת טלאים וכיבוי שריפות, של תגובה מהבטן להתרחשויות ושינויים ללא קו מנחה וברור. לעומת זאת, עם תוכנית עסקית אתם שומרים על הדרך הנכונה גם כשמתחוללות תמורות בענף ובמשק, יש לכם אסטרטגיה ודרך ביצוע ואינכם מזגזגים בין פעולות שונות וסותרות.

מה עוד חשוב לניהול עסק מצליח?

מלבד האמור לעיל, ניהול עסק מצליח בנוי מעוד כמה וכמה היבטים, ביניהם ניהול נכון של תחום השיווק, הפרסום והמכירות, תמחור מקצועי של מוצרים ושירותים, ושיפור של יכולות ניהוליות כלליות. את כל אלו ועוד יכול לספק יועץ עסקי מיומן שמלווה אתכם לאורך תקופה ומוודא כי עליתם ואתם מתקדמים על הדרך הנכונה להצלחה. ניתן לתאם פגישת ייעוץ ראשונית חינמית בטלפון 03-5377088 או ליצור קשר דרך האתר האינטרנט של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי "
אודות הכותב : ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ פיננסי ועסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל