משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד יוסי כהן צפויה לצאת בקרוב לאיחוד האמירויות לדון בפרטי הסכם השלום הנרקם בין ישראל לבין איחוד האמירויות בדגש על ההיבטים הביטחוניים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העריך הלילה (יום ו') בבית הלבן כי מנהיגי ישראל ואיחוד האמירויות יגיע לוושינגטון לחתום על ההסכם בתוך כשלושה שבועות. "אנו מצפים לכך. זה דבר נהדר לארצנו ולעולם כולו", הוסיף.

1 צפייה בגלריה
נתניהו ,מוחמד בן זאיד , יוסי כהן
נתניהו ,מוחמד בן זאיד , יוסי כהן
ראש הממשלה, ראש המוסד ויורש העצר של איחוד האמירויות
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90, מוטי קמחי, AP)


הלילה פרסם העיתון "ניו יורק טיימס" פרטים נוסעים על השיחות והפגישות מאחורי הקלעים שהובילו להסכם ההיסטורי. להסכם קדמו שנים ארוכות של יחסים חשאיים בין ישראל לאמירויות והוא מדגיש את התקרבותן לישראל של המדינות הסוניות במזרח התיכון, על רקע הדאגה הגוברת שלהן מאיראן. ראש המוסד יוסי כהן ערך, כך לפי הידיעה ב"טיימס" שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, כמה וכמה ביקורים חשאיים באמירויות בשנה האחרונה.
לפי העיתון שיתוף הפעולה בין המדינות גבר גם על רקע המאבק במגפת הקורונה, כמו למשל ברכישת הציוד לבדיקות קורונה שישראל רכשה מהאמירויות בתחילת המשבר. בטיסה הפומבית הראשונה מהאמירויות לישראל ביוני האחרון, כך לפי הדיווח, היה צוות להקמתו של מעבדה בארץ. בעיתון ציינו שההכרזה של נתניהו על הסכם משותף לשתי המדינות למלחמה בקורונה הייתה מוקדמת מדי עבור האמירתים באותה עת והם ניסו להרחיק את עצמם מישראל.

טארמפ מקווה שעוד מדינות יצטרפו

במסיבת העיתונאים שלו הלילה, טראמפ הגדיר את ההסכם כ"צעד אדיר" לקידום קשרים ושיתוף פעולה במזרח התיכון, "ואני חושב שעוד מדינות יצטרפו. אני יכול לומר לכם שהן רוצות להגיע להסכם. יהיה שלום במזרח התיכון. זה יהיה נהדר. ישראל גם משעה את ההתנחלויות בגדה המערבית, שזה עניין גדול – צעד אמיץ לעבר השגת שלום. ישראל ואיחוד האמירויות גם הסכימו להרחיב מיד את שיתוף הפעולה המדעי ולפתח טיפולים יעילים וחיסונים נגד הווירוס הסיני – ששתיהן נפגעו ממנו, כל המדינות נפגעו".
טראמפ ביקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו וליורש העצר מוחמד בן זייד, שאותם הגדיר שני אנשים נהדרים, "על החזון ועל המנהיגות. אני מצפה לארח אותם בבית הלבן בקרוב כדי לחתום רשמית על ההסכם". הוא שיבח את ישראל על ההחלטה להשעות את הסיפוח ביהודה ושומרון, וציין כי "הם הסכימו לא לעשות זאת. אני מתכוון, יותר מאשר ירד מהשולחן, הם הסכימו לא לעשות זאת. ואני חושב שזה חשוב. זה ויתור גדול מצד ישראל, ואני חושב שזה ויתור חכם מצד ישראל".
השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות אנואר גרגאש כתב הבוקר כי "התקבלו תגובות חיוביות ומעודדות מבירות מרכזיות ברחבי העולם". נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי היה הראשון להביע את תמיכתו בהסכם כשכתב כי "אני מביע את הערכתי לכל הפועלים על ההסכם הזה למען השגשוג והיציבות באזורנו".
במקביל, שרת התפוצות עומר ינקלביץ' קיימה הבוקר מפגש רב-משתתפים בשיחת זום עם חברי הקהילה היהודית באיחוד האמירויות. בשיחה שבה הביעו הצדדים את שמחתם על ההסכם ההיסטורי, סוכם על תחילת שיתוף פעולה של הקהילה ומשרד התפוצות.
השרה ינקלביץ' אמרה: "התרגשתי מאוד לשמוע על פעילות ומסירות של נשיא הקהילה סולי וולף ורב הקהילה הרב לוי דוכמן לשימור הזהות היהודית, על תלמוד התורה הפועל בשטח, ועל היחס האישי שהיהודים זוכים לקבל מצוות הקהילה. עבורנו זו חובה וזכות לשתף עימם פעולה במגוון התכניות של משרד התפוצות לחיזוק ושימור הזהות היהודית".