1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שאול אלוביץ
בנימין נתניהו שאול אלוביץ
בנימין נתניהו ושאול אלוביץ'
(צילום: אוראל כהן, חים צח , לע"מ)
פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים את תשובתה לבקשות לגילוי חומרי חקירה ב"תיקי האלפים" ודחתה את בקשותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס.
בתשובת הפרקליטות הובהר כי "לא זו בלבד ש'ליבת' חומר החקירה הועברה לידי הנאשמים עוד טרם קיום השימועים בתיק, אלא גם כל 'חומר החקירה' הועבר לעיונם על-פי דין, ולא אחת - הועבר לנאשמים אף מעבר לכך. כן שבה הפרקליטות ובחנה ביסודיות ובאופן מעמיק את בקשות הנאשמים לקבלת חומרים נוספים, ובהתאם לכך אף הוסיפה והעבירה לידי הנאשמים מסמכים ספורים".
בפרקליטות ציינו כי "נוכח הניסיון ליצור אווירת 'פגם' בהליכי החקירה נראה בבירור כי הנאשמים נתניהו ואלוביץ' מבקשים להפוך את היוצרות ולהקדים את הדיון בטענה של הגנה מן הצדק משלב הטענות המקדמיות לדיון שלפנינו בהיקפה של זכות העיון, תוך עקיפת ההלכה הפסוקה המטילה עליהם נטל כבד להוכיח טענה זו. ניסיון פסול זה הולך כחוט השני כמעט בכל בקשות וטענות הנאשמים".
עוד הדגישו בפרקליטות כי "במסגרת הבקשות, נעשו ניסיונות כאלה ואחרים למתוח את יריעת ההגדרה של 'חומר החקירה' שיש למסור לנאשמים, הכול תוך סתירה חזיתית וחוזרת של הלכות בית המשפט העליון בנושא, וגם לפיכך דין הבקשות להידחות".
כמו כן, בנוגע לבקשתו הנוספת של נתניהו לקבל לידיו את כל "הדיסקים" שעליהם הועלה החומר מן ההתקנים הדיגיטליים של עד המדינה ניר חפץ, לאחר סינון טכני-ראשוני בלבד – הגיבה הפרקליטות: "דומה, עד כדי זהות, לבקשתו של העורר בעניין פלוני, לקבל לידיו את כל החומרים שהועברו ל'קיוסק'. דחייתה של הטענה בעניין פלוני הולמת אפוא היטב את דחייתה בעניין שלפנינו".
נזכיר כי בבקשות שהוגשו לבית המשפט, טען נתניהו באמצעות פרקליטיו, עו"ד בעז בן צור ועמית חדד, כי בתיק 2000 המשטרה ביצעה פעולות חקירה נגד ראש ממשלה ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה ובניגוד ל"חוק יסוד: הממשלה".
הזוג אלוביץ' ביקשו לקבל חומרי חקירה בעניינם של עדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר, ואילו מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס ביקש לחשוף חומרים על האזנות סתר לנתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה, בחשד לעבירות שוחד ושיבוש חקירה.
בנוגע לטענותיהם של הזוג אלוביץ' על הפערים לכאורה בין תמלילי החקירה וההקלטות, השיבה הפרקליטות כי "טענות הנאשמים מלמדות דווקא, כי בידיהם מצוי זה מכבר "חומר החקירה" הדרוש לקיומו של המשפט; וכי אף אם נפלה שגגה כלשהי בהקשר זה של זכות העיון ב"חומר חקירה", הרי שמדובר בשולי השוליים של האישום שלפנינו".
עם התשובה לבית המשפט, נשלח מכתב לסנגורי הצדדים עם פירוט מזכרים נוספים שמועברים להם במעמד הזה - כעשרה פריטים. בין המסמכים שהועברו: שתי הודעות טקסט שהוחלפו בין ארי הרו לבין נוני מוזס מ-2015. ההודעות לא צורפו בשגגה למזכרו של אחד החוקרים מאפריל 2019. כמו כן, הועברו שני דו"חות פעולה בנוגע להקלטות השיחות בין נתניהו למוזס וזכרון דברים שכתב החוקר בנוגע לנסיבות כתיבת דוחות הפעולה ואיתורן.
סנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרו בתגובה על הודעת הפרקליטות: "תשובת הפרקליטות תמוהה. איך ניתן לטעון ברצינות שהפרקליטות העבירה מזמן את כל המסמכים, כאשר רק היום הועברו לסנגורים, לראשונה, עשרות מסמכים שהיו חסרים? המידע שסנגורי ראש הממשלה ביקשו, ובפרקליטות ממשיכים להסתיר - הוא הכרחי ובסיסי.
"כך, לדוגמה, דרשו הסנגורים שהפרקליטות תציג את אישור היועץ המשפטי לממשלה שמאשר פתיחה בחקירה נגד ראש הממשלה - אישור שמתחייב מתוקף חוק יסוד הממשלה - אלא שהפרקליטות מסרבת להציג אישור זה. בלי גילוי כלל החומר - קיים חשש אמיתי שלא יהיה ניתן לנהל משפט הוגן".