3 צפייה בגלריה
מרים פיירברג בהפגנת העובדים הסוציאליים בנתניה
מרים פיירברג בהפגנת העובדים הסוציאליים בנתניה
העובדים הסוציאליים חוסמים צומת, הבוקר
(צילום: ארגון העובדים והעובדות הסוציאליים)
מאות הפגינו הבוקר (ד') בכמה צמתים ברחבי הארץ במסגרת היום העשירי של שביתת העובדים והעובדות הסוציאליים. במקביל, נציג האוצר סירב לספר לוועדה לקידום האישה בכנסת על המשא ומתן בין הצדדים: "אתה מתבייש במה שאתם רוצים להציע".

הוועדה לקידום האישה בכנסת התכנסה היום לדון בשביתת העובדים והעובדות הסוציאליים שנכנסה ליומה העשירי. עלי בינג, רכז באגף התקציבים במשרד האוצר, הצטרף לישיבה בשיחת זום ונשאל מה הצעת משרד האוצר לסיום המשבר. "צר לי, אבל המשא ומתן מתנהל בחדרי המשא ומתן".
יו"ר הוועדה לקידום האישה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), זעם: "תנקוב בסכום, כמה זה הולך לעלות בתקציב המדינה? אתה מסרב לתת לי את הנתון הזה. רק סיבובים וסיפורים. אתה בעצמך מתבייש במספר שאתם רוצים להציע בחדרי המשא ומתן. יש לכם נתון, אבל אתם מסתירים אותו מהכנסת".
"כרגע ההצעות שעל השולחן מתנות את התוספות לתגמול העו"סים בעבודה נוספת מסביב לשעון, כאילו שהעובדות צריכות תמרוץ לעבוד יותר", סיפרה לחברי הוועדה ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים. "הסכום הוא בתמורה לכך שהעובדות כאילו יגדילו את אחוזי המשרה שלהן".
3 צפייה בגלריה
הפגנת העובדים הסוציאליים מול משרד האוצר
הפגנת העובדים הסוציאליים מול משרד האוצר
הפגנת העו"סים מול משרד האוצר, אתמול. "מתנים את התגמול בעבודה נוספת מסביב לשעון"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היא הוסיפה: "העומסים תמיד היו גדולים ואנחנו מתריעים על זה כבר שני עשורים. העומס החריף והקורונה טרפה את הקלפים, יש עלייה של 70% בפניות לשירותי הרווחה. אי אפשר שעו"ס קשישים תתפקד בעומס של 500 קשישים. אנחנו מדברים על חורבן במערכת. אי אפשר שהן יספגו את כל זעם האזרחים ויישארו בלי הגנה".
הטענות של חרמוני תואמות למחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה שלפיו עובדות סוציאליות עובדות לפחות כשליש משרה יותר ממה שנקבע בחוזה העסקתן, וללא קבלת תשלום נוסף. עוד עלה כי הרוב המוחלט של העובדות והעובדים הסוציאליים מספקים למטופלים משאבים שאינם נדרשים לספק להם בהגדרת התפקיד.
כך למשל סיפרה אחת המשתתפות במחקר: "צמצמו לי את המשרה ועכשיו אני עובדת רק יומיים בשבוע, אבל יש הרבה פניות גם בימים שאני לא נמצאת פיזית ואני כן נענית להן. אי אפשר להשאיר לבד את האנשים שצריכים משהו בימים שהם לא שני או רביעי. זה אנשים, אני לא יכולה להתנהג כמו רובוט".
3 צפייה בגלריה
שביתת העובדים והעובדות הסוציאליים נכנסה הבוקר לשבוע השני שלה ברחבי הארץ
שביתת העובדים והעובדות הסוציאליים נכנסה הבוקר לשבוע השני שלה ברחבי הארץ
הפגנת העו"סים. עובדים לפחות שליש משרה יותר ממה שנקבע בחוזה
(צילום: איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים)
"המשאבים הבלתי פורמליים שהעו"סים מספקים למטופלים אינם מתוגמלים", טענה ד"ר עינת לביא, עורכת המחקר. "הם באים לידי ביטוי לא רק בהשקעת זמן אישי מעל ומעבר לנדרש, זמינות תמידית וביקורי בית לאחר שעות העבודה, אלא גם בליווי לסידורים שונים וסיוע באספקת משאבים חומריים אישיים".
היא הוסיפה: "חלק מרכזי מהמאבק שלהן הוא להגדלת אחוזי המשרד, כיוון שיש עבודה שצריכה להיעשות וכרגע הן נאלצות לעשות אותה ללא שכר. זה לא שהעבודה לא נעשית, אלא שהיא נעשית על חשבון הזמן או המשאבים האחרים של העובדות עצמן".