בעוד קבינט הקורונה דן במוכנות מערכת הבריאות בהחרפת התחלואה ובאסטרטגיית היציאה מהסגר הכללי, מתריעים מנהלי מחלקות פנימיות בבתי חולים כי התפשטות הנגיף עלולה להוביל לירידה משמעותית באיכות הטיפול בחולים שבתחומם: "אנחנו עלולים להגיע למצב שבו תהיה מחלקה פנימית אחת או שתיים בכל בית חולים", אמר הערב (יום ד') פרופ' אבישי אליס, מנהל האיגוד הישראלי לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.
במסיבת עיתונאים משותפת עם פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית ומנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה בירושלים, ציין פרופ' אליס כי "מתוך 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ, הוסבו כבר יותר מ-40% למחלקות קורונה. בסך הכול הוסבו 50 מחלקות פנימיות למחלקות קורונה ומספרן עולה.
"נותרו רק כ-60 מחלקות רגילות שבהן מאושפזים החולים ה'רגילים' שלנו. יש לכך משמעות טרגית ובפועל מדובר על הפחתה של כאלף מיטות אשפוז. לדאבוננו, הפוליטיקאים והתקשורת ברובה לא מבינים את המציאות בבתי החולים. כשמגדירים את היקף החולים הקשים והחולים המונשמים כתיאור של 'כמה המצב קשה במערכת הבריאות', עדיין לא ברור מיהם המטפלים בבית החולים. עדיין קוראים לנו בשם העמום 'הצוותים הרפואיים'".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ברמב"ם חיפה
מחלקת קורונה ברמב"ם חיפה
מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה
(צילום: רויטרס)
פרופ' אליס הוסיף: "ההתעסקות במספר החולים הקשים והנפטרים היא מאוד טרגית, אך מספקת רק חלק מהנתונים לעומת ההדבקה. אין לנו מספיק רופאים פנימאים, אין לנו מספיק אחיות. הפסקת ניתוחים אלקטיביים או הפסקת אשפוז בבתי חולים פרטיים לא יעזרו כי רופאי מחלקות פנימיות זה עניין של התמחות. הפתרונות לטיפול בקורונה נכתבו כבר בדו"ח לפני שנה וחצי, וממשלת ישראל עדיין לא התפנתה לקיום דיונים בשעה הקריטית הזאת".
הרופא הפנימאי הבכיר ציין עוד כי "המזל הגדול של מדינת ישראל כרגע זה המוטיבציה והערכיות של הצוותים שלנו", והודה לכל העוסקים במלאכה במחלקות הפנימיות ובמחלקות הקורונה. "לציבור מבחוץ זו אזעקת אמת", אמר פרופ' אליס, "אנחנו מתוך המחלקות מספרים לכם שהמצב רע".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה שיבא תל השומר
מחלקת קורונה שיבא תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר
(צילום: AP)

פרופ' מבורך אמר במסיבת העיתונאים כי "חולים רבים שנמצאים אצלנו הם בשנות ה-40, ה-50 וה-60 לחייהם. אנחנו רגילים לראות את המספרים של החולים הקשים, אבל יש מספר נוסף שלא נספר וזה החולים שהחלימו מקורונה קשה, ואנחנו עוד לא מזכירים את מרפאות הפוסט קורונה. בשבדיה, שאותה מזכירים כדוגמה לחיסון עדר, הממשלה נוקטת מדיניות של הגבלות מאוד מחמירות. אלא מה, הציבור שם ממושמע. לצערנו, אין אצלנו אמון בין האנשים לממשל.
"אנשים מדברים על מוות של חולי קורונה וזה באמת מזעזע, אבל אנשים לא יודעים שבכל יום 20 אנשים בישראל מתים מספסיס (אלח דם). בדרך כלל חולה כזה היה מקבל טיפול מעולה בחדר מבודד ולא פעם היה מגיע לטיפול נמרץ, אבל היום הוא צריך ללכת לביתו או להסתפק בחדר עם עוד שני אנשים אחרים. בקורונה עדיין לא רואים פגיעה, אבל בחולים אחרים בהחלט. אני שומע מחולים שהם לא רוצים לבוא בתקופה הזאת, וזוהי הזדמנות לקרוא לאנשים לפנות לבתי החולים".
מנהלי המחלקות הפנימיות הדגישו כי נכון לעכשיו המצב בבתי החולים בשליטה, הזהירו מהעלול להתרחש בעונת החורף הקרובה וטענו כי מקבלי ההחלטות לא משתפים אותם. "אנחנו ממודרים מתוך ההחלטות", האשים פרופ' אליס, "ולכן חלק מההחלטות מוטעות. אנחנו האנשים שנלחמים בקורונה - חזקו אותנו, אנחנו מוכיחים את חשיבות המחלקות הפנימיות לרפואה בישראל".
דבריהם של מנהלי המחלקות נאמרו ברקע פגישת הזום שהתקיימה הבוקר בין מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי למנהלי בתי החולים. לפי המתווה שהוצג למנהלי בתי החולים, עד יום שני הקרוב תהיה פתיחה של 750 מיטות נוספות ועשרה ימים לאחר מכן תהיה פתיחה של 750 מיטות נוספות. המשמעות: המשך סגירה של מחלקות פנימיות נוספות בבתי החולים.
לפי התוכנית שהוצגה למנהלים, בבתי החולים כעת יש בסך הכול 1,725 מיטות קורונה ועד יום שני צפויות להיפתח עוד 750 ועד 15 באוקטובר פעימה נוספת של תוספת באותה כמות, כך שבמועד הזה יהיו בסך הכול 3,235 מיטות בבתי החולים. לפי התוכנית 20% מהמיטות יוקצו לחולים מונשמים וקריטיים והיתר לחולים במצב קשה, בינוני או קל.