בעקבות מגבלות וסגרי הקורונה קיבל ח׳אלד שלוש, מנהל המחלקה לשירותים חברתיים בעיריית עראבה, פנייה מהקהילה המקומית בעראבה לסייע להקים פרויקט קהילתי חדש שיסייע להתמודדות עם השלכות הקורונה. ״התושבים יזמו בעצמם הקמה של קניון קהילתי״, מספר שלוש. ״פעילים מתוך הקהילה, חברו יחד עם עסקים מקומיים והקימו במרכז הצעירים יריד מכירות שנמשך 3 ימים, כולל כיבוד קל ובהתאם להנחיות התו הסגול בסיוע שלנו ברשות״, מספר שלוש. הפעילים בעצמם לקחו אחריות על תזמון האנשים בכניסה כדי למנוע התקהלויות, כאשר במסגרת המבצע הגיעו מעל ל־1,200 משפחות שרכשו 15,000 פריטים. 20 מעצבי שיער מקומיים העניקו תספורות בחינם ל־200 ילדים משתתפי מועדוניות בעיר, וקבוצת פעילים עם צרכים מיוחדים גייסו מצרכים ממשפחותיהם והכינו 250 חבילות עוגיות אותן חילקו למשפחות בעיר. התושבים אף תרמו 20,000 שקל לרכישת פריטי לבוש והנעלה למשפחות נזקקות.
מיסון אחמד, פעילה קהילתית בעראבה: ״התחלתי לקחת חלק בקבוצת פעילים פה בכפר ולמדתי איך להיות מנהיגה! אני לא מחכה שיעשו בשבילי, אלא אוספת אנשים ומייצרת שינוי. אם אנחנו רוצים לשנות משהו אנחנו לא מחכים יותר, אלא נפגשים, מדברים על זה כקהילה ופשוט עושים. האחד למען השני״.

2 צפייה בגלריה
פעילות קהילת באר שבע במהלך הקורונה
פעילות קהילת באר שבע במהלך הקורונה
פעילות קהילת באר שבע במהלך הקורונה
(צילום: באדיבות פעילי קהילת באר שבע)

לאחרונה החל להתגבש מהלך לאומי חדש – ״קהילה מיטיבה״, בהובלת משרד העבודה והרווחה, ג׳וינט-אשלים וקרן רש״י, אליו חברו למעלה מ־50 שותפים מהשדה החברתי, שותפים עסקיים, נציגי רשויות וממשל. ״מהלך הקהילה המיטיבה נועד לקדם חוסן קהילתי וסטנדרט קהילתי לאומי״, אומרת דליה לב־שדה, מנהלת אגף משאבי קהילה במשרד העבודה והרווחה. ״מהלך "קהילה מטיבה" מוכיח כיצד פיתוח חיי קהילה, עידוד וחיזוק מנהיגות שכונתית ועירונית ושותפויות ארגוניות קהילתיות רחבות יוצרים מעורבות והשפעה, לכידות וסולידריות חברתית לקידום חוסן קהילתי, וכולם יחד, יכולים לסייע לחברי הקהילה בשגרה ובחירום, לאתר בעיות פרטניות, לפתח ולספק מענים מיידיים ולסייע במניעת התדרדרות והחמרה במצבן של משפחות וקהילות״.
במסגרת המהלך הלאומי, חוברים יחד כל הגופים המרכזיים הפועלים בנושא כדי להקים גוף ידע משותף, לקדם תיאום ויצירת הגדרות משותפות, מדדי הצלחה לאומיים, דרכי עבודה ופעולות משותפות.
באמצעות תהליך משתף ורב מגזרי פועלים השותפים לחיזוק קהילות מקומיות מהפריפריה החברתית־גיאוגרפית בחברה הישראלית, כך שיאפשרו קידום מוביליות ושיפור איכות חיים לחבריהן, מלידה ועד זקנה.
לדברי שמואל ילמה, ראש תחום קהילה בג׳וינט־אשלים ומתכלל מהלך קהילה מיטיבה, "בחודשים האחרונים מתמודדת הקהילה הגלובלית עם משבר בריאותי, כלכלי וחברתי שיצר נגיף הקורונה. הקהילה היא זו ששימשה ככלי להפצת הנגיף במעבר ממקום למקום ולכן זוהי גם שעת המבחן לכוחה בעצירת התפשטותו, שכן נדרשת ערבות הדדית ואחריות קולקטיבית של קהילות. במובן זה קהילתיות היא לא רק השתייכות לקבוצה, אלא גם תפיסה ואורח חיים המבוססים על טוב משותף״.
2 צפייה בגלריה
פעילות קהילת עראבה במהלך הקורונה
פעילות קהילת עראבה במהלך הקורונה
פעילות קהילת עראבה במהלך הקורונה
(צילום: חאלד שלוש)
גם בירושלים נרתמה הקהילה להתמודדות עם הקורונה. על מנת לצמצם את שיעורי התחלואה בעיר, יזם המנהל לשירותי קהילה בעיריית ירושלים את תוכנית ״אנשי חיל״ המסייעת למשפחות שנדבקו בנגיף לשמור על בידוד ולמנוע הדבקה נוספת. לטובת התוכנית גוייסו מנהיגים קהילתיים מובילים ושגרירים חברי הקהילות עצמן. מנהיגות זו מכירה את חברי הקהילה, את המשפחות ואת הרבנים, זוכה לאמון ומצליחה לקדם הסברה אפקטיבית, גיוס שותפים ואיתור חולים בנגיף ובכך לצמצם תחלואה. היוזמה התפתחה הודות לשותפות בין הפעילים הקהילתיים, עיריית ירושלים, משרד הביטחון, משרד העבודה והרווחה, פיקוד העורף והמנהלים הקהילתיים. לאור הצלחתה היא הורחבה לשכונות נוספות במערב ובמזרח ירושלים וכן אף מחוצה לה.
לדברי ארז רואימי, מנהל יזמות וחדשנות בקרן רש"י: "מחקרים בעולם מחזקים את חשיבות הקהילה בקידום מוביליות חברתית, שוויון הזדמנויות ואיכות חיים. משבר הקורונה רק חיזק את מגמה זו, קרן רש"י רואה במהלך לאומי לחיזוק קהילות חלק חשוב בחיזוק יכולות הרשות המקומית בפיתוח קהילות מיטיבות, לצד מיקוד והגברת האפקטיביות של יוזמות קהילתיות בכל המגזרים".
גם בבאר שבע הצמיחה הקהילה המקומית יוזמת סיוע לתמיכה בעת הקורונה. ״הסיירת הקהילתית״ פועלת ברמה היום-יומית במישור השכונתי, בשיתוף עם אגף הרווחה והשירותים החברתיים בעיריית באר שבע ופעילים קהילתיים בשכונה. בין היתר, מגבשת הסיירת קבוצת תושבים וארגונים להגדלת המעורבות והחוסן השכונתי, מנגישה מידע לתושבים, מאתרת צרכים וקשיים אצל תושבי השכונה ומגישה סיוע מיידי מטעם קהילה (דוגמת פעולות הפגת בדידות בין שכנים).
ד״ר אריאל לוי, מנכ״ל ג׳וינט־אשלים, מסכם: ״קהילה חזקה היא רשת ביטחון שלא משאירה אף אחד מאחור, ומכאן המשמעות של מהלך הקהילה המיטיבה. דווקא בעת הזו של משבר הקורונה יש חשיבות לקידום המוביליות החברתית ושוויון הזדמנויות בעבור דור העתיד שלנו. אנו רואים כי חיבור הכוחות הקהילתיים האדירים עם הרשויות המקומיות, הגורמים הלאומיים ושותפים נוספים הוא חיוני להשגת מטרות אלו״. 