פועלים בכל דרך כדי לעצור את מה שעלול להתפתח לאסון אקולוגי חמור במיוחד: תושבי מאוריציוס שבאוקיינוס ההודי מכינים מחסומי בד צפים משיער אנושי ומעלים של קני סוכר, בניסיון נואש לעצור את דליפת הנפט מספינה היפנית ולמנוע פגיעה נוספת בחופים היפהפיים שלהם.
טונות רבות של נפט דולפות בימים האחרונים מאוניית המשא יפנית MV Wakashio, שעלתה על שרטון סמוך לחופי מאוריציוס. במדינת האי הקטנה הוכרז מצב חירום וצרפת – ששלטה בה בעבר – שלחה סיוע כדי להתמודד עם מה שבארגון גרינפיס אומרים כי עלול להפוך לאסון האקולוגי החמור ביותר במאוריציוס.

8 צפייה בגלריה
דליפת הנפט במאוריציוס
דליפת הנפט במאוריציוס
דליפת הנפט במאוריציוס
(רויטרס)
8 צפייה בגלריה
תורמים שיער אל מול דליפת נפט מאוריציוס
תורמים שיער אל מול דליפת נפט מאוריציוס
מחסומים בד משיער ובקבוקי פלסטיק
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
דליפת נפט מאוריציוס בתמונת הלוויין
דליפת נפט מאוריציוס בתמונת הלוויין
לפני ואחרי: בחלק התחתון של התמונה - הספינה וכתם הנפט
(צילום: רויטרס)
רומינה טלו, בעלת סוכנות תיירות אקולוגית במאוריציוס, העבירה את סוף השבוע בסיוע לניקוי בוצה שחורה משיחי המנגרוב שגדלים במים. טלו, בת 30, אמרה שתושבי האי מכינים מוטות צפים מעלי קני סוכר, מבקבוקי פלסטיק וגם משיער שתושבים התנדבו לגזור. "שיער סופג שמן אבל לא מים", הסבירה. "יש קמפיין גדול באי להביא שיער".
בסרטונים שהופצו ברשת נראו מתנדבים תופרים עלים ושיער לרשתות צפות שיכלאו את הנפט עד שניתן יהיה לשאוב אותו בצינורות. טלו סיפרה כי מרכזי צלילה, דייגים ואחרים הצטרפו לקמפיין, בתי הארחה סיפקו דיור בחינם למתנדבים ומספרות העניקו הנחות לאלו שהתנדבו לתרום שיער. "זה ממש מרגש. כל אחד עושה מה שהוא יכול. זה שובר את הלב לראות את הנזק", אמרה.
סוניל דוורקסינג, חבר לשעבר בפרלמנט של מאוריציוס ומומחה סביבתי, סיפר כי "אנשי מאוריציוס הגיעו באלפיהם על מנת לצמצם כמה שיותר את הנזק. אנחנו עובדים בשיא המהירות. זה אתגר עצום, בגלל שהנפט לא רק צף בלגונה, הוא נשפך לחופים".
8 צפייה בגלריה
דליפת נפט מאוריציוס
דליפת נפט מאוריציוס
גן העדן הפך לשחור
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
דליפת הנפט במאוריציוס
דליפת הנפט במאוריציוס
מכינים את מחסומי הבד הצפים מקני סוכר
(EPA)
גם הוא סיפר כי המתנדבים אלתרו מחסומי בד צפים על מנת לבלום את התפשטות הנפט. את המחסומים הם הכינו מבד או מפלסטיק ומילאו אותם בעלים של קני סוכר וקש. כדי שהמחסומים יוכלו לצוף במים המתנדבים קשרו אליהם בקבוקי פלסטיק. "הם עובדים היטב בנקודות רבות", הוסיף דוורקסינג בתקווה.

"אלפי מינים של בעלי חיים בסכנה"

הפי קאמולה מגרינפיס אפריקה הזהיר כי "אלפי מינים של בעלי חיים נמצאים בסכנת טביעה בים הזיהום הזה, ויהיו לכל השלכות קשות על כלכלת מאוריציוס, על הביטחון התזונתי ועל הבריאות". צילומי לוויין הראו את הנפט מתפשט במי הטורקיז שסובבים את היבשה.
אוניית הצובר נשאה 4,000 טונות נפט. ויותר מ-1,000 טונות כבר דלפו לעבר המים בחוף הדרום-מזרחי של מאוריציוס. הרשויות הצליחו לשאוב מהספינה כ-500 טונות של נפט עד כה, וההערכה היא ש-2,500 טונות נוספות עדיין נשארו בספינה.
8 צפייה בגלריה
דליפת הנפט במאוריציוס
דליפת הנפט במאוריציוס
הנפט מזהם את שוניות האלמוגים
(AFP)
הנפט שכבר דלף מזהם את שוניות האלמוגים שאליהן נקלעה האונייה, את החופים הלבנים של האי ואת הלגונות הבתוליות שלו, אתרי טבע שמושכים תיירים מרחבי העולם. הספינה פגעה ב-25 ביולי בשונית באזור המכונה Pointe d'Esny, פנינה אקולוגית שמוקפת בחופים שלווים ושוניות צבעוניות, ומהווה בית לבעלי חיים ייחודיים ונדירים.
בחברה היפנית שבבעלותה אוניית הצובר (שנושאת את דגל פנמה), Mitsui OSK Lines, התנצלו על הדליפה. "אנחנו מתנצלים מעומק לב על הבעיות שגרמנו", אמר אקיהיטו אונו, סגן נשיא החברה במסיבת עיתונאים בטוקיו. הוא הוסיף כי החברה "תעשה כל שביכולתה כדי לפתור את הסוגיה".