ארבעה עצמאים הציגו היום (שני) בפני אולפן ynet את ההודעות על המענקים הזעומים שיקבלו מהמדינה, וענו לאבי שמחון, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתייחס אתמול לטענות שחלק מהעצמאים, חלקם עם ותק ארוך בעסק, זכו למענקים מאוד נמוכים, ואמר כי "הדבר אינו הגיוני".
9 צפייה בגלריה
אבירן לוי, סרגיי ואקס, ירון כהן ובני לוי
אבירן לוי, סרגיי ואקס, ירון כהן ובני לוי
אבירן לב, סרגיי ואקס, ירון כהן ובני לוי
אבירן לב (32), עצמאי מנתניה עם תינוק בדרך, קיבל הודעה על מענק בסך 1,233 שקלים, וסיפר: "העסק שלי סגור כבר ארבעה חודשים. בפעימה הראשונה לא הייתי זכאי לכלום, פעימה שנייה הייתי זכאי ל-1,233 שקלים, בשלישית לא זכאי לכלום ואתמול קיבלתי הודעה על עוד פעימה של 1,233 שקלים. ועם זה אנחנו אמורים לשכור דירה".
9 צפייה בגלריה
המענק של אבירן לוי
המענק של אבירן לוי
המענק שיקבל
איך זה הגיוני בהתאם למחזור הכנסות שלך? אולי לא היה לך כזה? "פתחתי את העסק בספטמבר 2019 והם משווים משנת 2018. בשנת 2018 הייתי עוסק פטור. עם עסק אחר של מגשי פירות. אין מה להשוות אחרי שאתה משקיע 600 אלף שקל בפתיחת עסק".
מה אתה רוצה להגיד הבוקר לראש הממשלה? "שכל ההבטחות שלו וכל הדיבורים לא שווים. וזה לא רק נתניהו זו מערכת שלמה. בסופו של דבר אתה רואה את חברי הכנסת ואת כל הממשלה ההזויה הזאת. המציאו שרים כדי לתת להם 40,000 בחודש, בוא נראה אותם חיים על 2,000 שקלים בחודש. זה רק הארוחת צהריים שלהם ואנחנו אמורים להסתדר עם זה. בסוף יהיה כאן כמו בארה"ב - אנשים יגנבו, יבזזו. מי שהביא את המצב הזה הוא ביבי והממשלה עצמה. הם לא באמת מבינים את ההוצאות שיש לאנשים".
סרגיי ואקס (35), מדריך טיולים, שקיבל הודעה שמגיע לו מענק בסך 1,507 שקלים אמר: "לא ציפיתי ליותר מדי, אבל פה מדובר על פחות מ-25% ממה שהייתי אמור להכניס".
9 צפייה בגלריה
סרגיי ואקס
סרגיי ואקס
סרגיי ואקס
9 צפייה בגלריה
המענק של סרגיי ואקס
המענק של סרגיי ואקס
המענק שיקבל
אתה אבא לשני ילדים, נשוי. מה אתה רוצה להגיד לרה"מ בהתחשב בסכום שקיבלת? "הוא אמר שמי שיש לו בעיות שיפנה אליו, אז הנה אני פונה. אני לא יודע איך אני ממשיך מכאן. באמת, אמנם אני לא מרוויח כמו כל השאר, מרוויח קצת פחות אבל מצד אחד היה לנו שר תיירות שהחליט שמורי דרך זכאים לדמי אבטלה, ובאמת זכיתי לאבטלה זעומה בתור שכיר של 380 שקלים. אי אפשר להתקיים מפחות מ-2,000 שקל לחודש".
ירון כהן (45), בעל מכון קרוספיט ממעוז חיים שליד בית שאן, קיבל הודעה על מענק בסך 543 שקלים: "בפעימה ראשונה לא קיבלתי כלום, פעימה שנייה 543 שקלים, פעימה שלישית 3,000 ואתמול התבשרתי על עוד 543 שקלים. אני חושב שהבעיה האמיתית והרבה עסקים נופלים בה זה שמנגנון הפיצוי מבוסס על שנת 2018 שהיא לא רלוונטית. גם אני פתחתי את העסק בסוף 2018 כך שאין בכלל הלימה ואין קשר בין ההכנסות אז להיום. פתחתי את העסק שלושה חודשים לפני סוף השנה והרווחתי לפי הנתונים, 1,000 שקלים באמת. השקעתי בעסק, הייתי רוב השנה שכיר, ובאמת הרוב היה השקעה. השנה זה המשרה שלי בעצם המועדון כושר, הפסדתי עשרות אלפי שקלים ואני מקבל פיצוי לפי 2018 ואין עם מי לדבר".
9 צפייה בגלריה
המענק של ירון כהן
המענק של ירון כהן
המענקים של כהן
מה אתה רוצה להגיד להם? "אני חושב שהם צריכים קודם כל לצאת מההלם. הבנו שבמרץ הם היו בהלם ואז הם אמרו אוקיי בואו נתבסס על 2018. אבל עברו ארבעה חודשים והם צריכים ללכת או למחשבים של מע"מ ולראות את נתוני הדיווחים האחרונים או לביטוח לאומי, ולא להתבסס על 2018".

"'האבא של כולנו' לא עושה כלום בפועל"

בני לוי (54), בעל עסק בתחום התיירות מפתח תקווה, קיבל הודעה על מענק בסך 922 שקלים: "ההכנסות שלי ירדו ב-100%. בפעימה הראשונה לא קיבלתי כלום, בפעימה שנייה קיבלתי 920 שקלים, בפעימה שלישית שום דבר ואתמול קיבלתי הודעה על 922. העסק שלי נפתח ביולי 2019 אז מצד אחד אני לא זכאי לקבל דמי אבטלה ומצד שני העסק לא מצליח להתרומם ולא צבר רווחים ככה שנפלתי לא רק בין הכיסאות אלא בין השולחנות ובין המדרגות".

9 צפייה בגלריה
המענק של בני לוי
המענק של בני לוי
המענק שיקבל
אתמול פרסם שר האוצר כץ הודעה ואמר כי: "כ-400 אלף עצמאים קיבלו הודעה שהכספים שהבטחנו כמקדמה בשבוע הזה כבר שוגרו לעבר חשבונם. ביום שלישי הם יוכלו לפתוח ולראות את זה בחשבון. בדיוק כמו שאמרנו - מבטיחים ומקיימים. ראש הממשלה ואני הבטחנו לתת רשת ביטחון כלכלי לשכירים לעצמאים ולבעלי העסקים בזמן מוגדר, קצר ומדויק. כך הבטחנו וכך נעשה".
ללוי זה לא עזר במיוחד: "ניסיתי לדבר, לשלוח הודעה בוואטסאפ לכבוד השר ישראל כץ שהבטיח שהוא ייתן רשת כלכלית לכולנו, ויעטוף את כולנו באהבה ובעזרה, אף אחד לא חוזר אליי, לאף אחד לא אכפת. הם חושבים שנסתדר עם 920 שקלים ואדון שמחון המהולל אומר שאני משקר, אז שיבוא אליי הביתה אני מוכן להראות לו, לשבת לידו פנים מול פנים להסתכל בלבן של העיניים ולהגיד לו אדון שמחון 'אני לא משקר, זה אתה לא אני'".
לוי פנה גם הוא לרה"מ נתניהו ואמר: "נתניהו של מסיבות עיתונאים מבטיח ומפזר הבטחות, אומר שהוא 'האבא של כולנו' ובפועל הוא לא עושה כלום. הוא לא מייצג אותי. אני מרגיש שנשארתי פה לבד והמדינה בגדה בי. נתניהו פשוט משקר לנו בעיניים. אני מאוד מקווה שנתניהו יקרא לארבעתנו לשיחה אצלו בלשכה וישמע אותנו אחד על אחד. לא ייתכן שעסק שנפתח בינואר 2020 מקבל 4,000 פיצוי ועסק שנפתח ביולי 2019 מקבל 900 שקל פיצוי זה פשוט הזוי ובזוי".