1 צפייה בגלריה
 ארכיון
 ארכיון
ארכיון
(צילום: AP, John Cairns, University of Oxford)
שרי האוצר והביטחון ישראל כץ ובני גנץ סיכמו על העברת 86 מיליון שקלים למכון הביולוגי עבור חיזוק הפעילות הנוגעת לחיסון והנוגדן המפותחים בקורונה. לפי ההודעה המשותפת שפרסמו היום (חמישי) השניים, "התקציב יועבר בעקבות הצגת תוכניות המכון על-ידי הדרגים המקצועיים במשרד הביטחון לדרגים המקצועיים במשרד האוצר, כשעיקרו נועד לממן את תוכנית הניסויים שאמורה להתחיל אחרי חגי תשרי".
שר הביטחון גנץ מסר כי "המכון הביולוגי עוסק בימים אלו במשימה לאומית מצילת חיים, ומחובתנו לאפשר לו את האמצעים לכך. חוקרי המכון כולם, שהתגייסו למאמץ, עובדים מסביב לשעון בכדי לקדם פיתוח חיסון בזמן המהיר ביותר ואני מברך על המשך התמיכה החשובה של משרד האוצר והממשלה כולה בתוכניות המכון. נמשיך ללוות את התהליך מקרוב ונתמוך בו ביחד עם כל הגורמים בממשלה ובשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות".
שר האוצר ישראל כץ אמר: "בשל החשיבות העצומה של החזרת המשק והחיים לשגרה בריאה ואיתנה, סיכמנו היום על הקצאת 86 מיליון שקלים למכון הביולוגי כדי לאפשר התקדמות עם שלבי פיתוח החיסון והנוגדן לנגיף הקורונה".
בתוך כך, ל-ynet נודע כי הניסויים בבני אדם יתבצעו בשלושה שלבים: בראשון תשתתף קבוצה קטנה של עשרות נסיינים בלבד. בהתאם לתוצאות השלב הראשון, בשלב השני ישתתפו כמה מאות בני אדם ובשלב השלישי כאלף לפחות.
בתוך כך, בעוד שכעת מסתמן ששני השלבים הראשונים יתקיימו בישראל, במכון הביולוגי ובמשרד הביטחון בוחנים אפשרות שהשלב השלישי של הניסויים יתקיים בחו"ל. כך נודע ל-ynet.
לפני שבוע וחצי נחשף ב-ynet כי הבקשה לאישור הניסוי כלל לא הוגשה לוועדת הלסינקי (שמאשרת ניסויים קליניים - א"י), וכי עלול להיווצר עיכוב במהלך. במשרד הביטחון אישרו אז כי הבקשה טרם הוגשה.
ניסויים קליניים בבני אדם יכולים לקבל אישור בוועדות הלסינקי של בתי החולים אם המחקר הוא בסדר גודל של בית חולים אחד. במקרים שבהם המחקר מיועד ליותר מבית חולים או קופת חולים אחת – הוא מחויב לאישור הוועדה למחקרים קליניים רב-מרכזיים של משרד הבריאות, שפועלת תחת המחלקה לניסויים קליניים במשרד. גורם בכיר שמעורה בפרטי הניסוי אמר לפני כשבוע כי "הליך הבקשה לאישור הניסוי עוד רחוק מלהסתיים".
עם זאת, גורמים המעורים בפרטים הבהירו כי על אף שהמכון הביולוגי טרם פנה לאישור הניסויים, בקשתו, כמו בקשות אחרות בנושאים הנוגעים לקורונה, צפויה לקבל עדיפות. "כל מה שקשור לקורונה מקבל עדיפות", הודה גורם במשרד הבריאות. "אך אולי הם עדיין לא בשלים. ניסויים בבני אדם הם עסק מאוד מורכב".