קבינט הקורונה יתכנס בשעה 12:00 בצהריים (יום ה') לנוכח הנתונים החמורים המצביעים על יותר מ-3,000 נשאי קורונה חדשים ביממה. רשימת היישובים שיוגדרו אדומים הורחבה דרמטית והיא תכלול 31 ערים ויישובים. 12 שכונות בירושלים יוגדרו כאזור אדום - כולן ערביות למעט הרובע היהודי בעיר העתיקה.
  • לעיון בהחלטה שיקבל הקבינט עם רשימת היישובים המלאה - לחצו כאן
5 צפייה בגלריה
סגר בשכונת רוממה בירושלים
סגר בשכונת רוממה בירושלים
סגר בשכונה בירושלים. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
רשימת הערים האדומות החדשה כוללת את ירושלים בשכונות הבאות: א-טור, א-שייח, א-סוואנה, אזור התעשייה ענתות, הרובע המוסלמי, הרובע הארמני, הרובע היהודי, הרובע הנוצרי, ואדי ג'וז, שועפט ומחנה הפליטים שועפט, עיסאוויה ושייח ג'ראח. כמו כן ברשימה: אבו סנאן, אום אל-פחם, אלעד, אעבלין, בוקעאתא, בית ג'אן, בני ברק, ג'לג'וליה, ג'ת, דליית אל-כרמל, זמר, טבריה, טייבה, טירה, כסרא סמיע, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, כפר ברא, כפר כנא, כפר קאסם, לקיה, שייח דנון, מעלה עירון, נצרת, עין מאהל, עוספיה, ערערה, פורדיס, קלנסווה, רכסים וכפר עזה.
רשימת הערים הכתומות כוללת את אופקים, אור עקיבא, אל בטוף-עוזייר, אשדוד, אשקלון, בקה אל-גרבייה, בועיינה נוג'ידאת, בית שמש, בענה, בת ים, ג'דיידה-מכר, ג'וליס, גבעת שמואל, דיר חנא, מוקייבלה, חיפה, טורעאן, יפיע והאזורים הבאים בירושלים: אבו טור, אזור התעשייה עטרות, בית חנינא, ואדי חילווה, עיר דוד, מחנה הפליטים קלנדיה, נווה יעקב, סילוואן, פסגת זאב מזרח, פסגת זאב מערב, פסגת זאב מרכז וראס אל עמוד - מעלה הזיתים.

עוד יישובים שיוגדרו אזור כתום: כפר מנדא, מג'ד אל-כרום, מרר, משגב-סלמה, יד בנימין, נשר, נתיבות, סאג'ור, סכנין, עכו, קריית יערים, קריית מלאכי, רהט, ריינה ורמלה.
אתמול, לפי נתוני משרד הבריאות, אובחנו 3,074 נשאי קורונה - הגבוה ביותר מפרוץ המגפה. מתוך 32,700 הבדיקות שתוצאותיהן נבדקו, 9.4% חזרו חיוביות. כלומר, כמעט אחד מכל 10 נבדקים קיבל תשובה חיובית.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 834 חולים, 418 מהם במצב קשה. 118 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה, ירידה קלה לעומת אתמול בערב. מספר הנפטרים עומד על 969 מאז פרוץ המגפה. מתחילת השבוע אובחנו בישראל 8,928 נדבקים חדשים. מספר המאומתים הכולל מאז הגיע הנגיף לארץ עומד על 122,539 ישראלים. כלומר, אחד מכל 75 ישראלים נדבק בקורונה מאז חודש פברואר. ב-23 ביוני היו בישראל 21,500 חולים מאומתים, ומאז זינק המספר ב-100 אלף חולים.
5 צפייה בגלריה
העיר אלעד
העיר אלעד
שוטרים בכניסה לעיר אלעד. השרים יכריזו עליה אדומה?
(צילום: שאול גולן)

ישראל מדורגת במקום ה-26 בעולם מבחינת מספר הנדבקים, אחרי אוקראינה, קנדה, אינדונזיה והפיליפינים ולפני קטאר, בוליביה, אקוודור וקזחסטן. מאז יום שישי בשבוע שעבר אובחנו 1,467 נדבקים חדשים בירושלים, 689 בבני ברק, 491 באשדוד, 385 במודיעין עילית, 295 בבית שמש, 253 בתל אביב, 253 בפתח תקווה, 248 בחיפה, 222 בכפר קאסם, 218 באום אל פחם, 217 בטירה, 210 בנתניה, 192 באלעד, 178 באשקלון, 172 בבאר שבע, 162 בחולון, 157 ברהט ו-156 בנתיבות.
על רקע הזינוק בנתוני התחלואה, אמר בכיר בקבינט הקורונה כי "הסיכויים לסגר כללי בהחלט עלו, אך לא נראה שתתקבל היום החלטה על סגר". לפי ההערכות, ההחלטה תידחה ל-10 בספטמבר, ועד אז תאושר תוכניתו של פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו, ולפיה יוטלו מגבלות רבות על ערים אדומות.
לקבינט הקורונה תובא לבקשתו של גמזו תוכנית מגבלות נרחבת על ערים אדומות, ובראשיתה סגירת מערכת החינוך, עוצר לילי ואף סגר. שרים בקבינט הקורונה אמרו שלא יהיה מנוס מהטלת הגבלות משמעותיות על ערים אדומות, ומנגד נשמעו קריאות בקבינט גם לחזור ולשקול סגר מלא.
"אי אפשר להוריד סגר בראש השנה מהשולחן", אמר אחד השרים. גם גורמים במערכת הבריאות נקטו עמדה דומה ואמרו כי אם יתברר שהזינוק בתחלואה הוא כללי ארצי ולא ממוקד רק בחברה הערבית והחרדית – לא יהיה מנוס משקילת החלפת דיסקט ומעבר לסגר כללי ולא על ערים אדומות בלבד.

ביקורת על גמזו: "לא הצליח להתמודד עם הלחץ"

הדיון בקבינט הקורונה צפוי להתנהל היום כשברקע כבר נשמעת ביקורת על פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו. שרים בקבינט טענו שבמשך חודש וחצי הוא לא הצליח להביא ירידה בתחלואה, אם כי עלייה דרמטית. אחד השרים אמר כי "גמזו איבד את זה ולא מצליח להתמודד עם הלחץ. כל מה שביקש הוא קיבל. הוא היה צריך לקבל החלטות מהירות יותר, איבדנו זמן יקר".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ ורוני גמזו במפקדת הקורונה בפיקוד העורף
בני גנץ ורוני גמזו במפקדת הקורונה בפיקוד העורף
פרופ' גמזו לצד גנץ. ביקורת על הפרויקטור
(צילום: חורחה נובמינסקי, לע"מ)
מנגד, מקורבי גמזו אמרו שהורדת התחלואה אינה מעשה קוסמות. "זו באמת עבודה סיזיפית להוריד את שיעורי התחלואה בסביבה שלא מקבלת את זה שיש קורונה. אנשים מתכחשים למגיפה. עוד שבועיים מנגנון קטיעת השרשרת יעבוד במלוא העוצמה. יכולנו לאשר את הרמזור כבר לפני שלושה שבועות אבל הפוליטיקאים 'מזמזו' את הכול".
המקורבים הוסיפו כי "יכולנו להחליט כבר ביום ראשון על סגירת מערכת החינוך בערים האדומות אך החליטו לדחות לרגע האחרון. הכי קל לסגור את המדינה אבל גמזו ניסה ליצור מצב של נורמליזציה כדי לחיות עם הקורונה. יש 28 ערים אדומות וכמעט 1000 רשויות ירוקות. לא צריך להרוס את החיים בכל הארץ בגלל הערים האדומות. צריך שמשטרת ישראל תיכנס לערים האלה. צריך שממשלת ישראל תקבל החלטות".

ההתפרצות בירושלים: חתונות וחג הקורבן

מפרוץ המגפה עמדה הבירה ירושלים בראש טבלת הנדבקים בישראל, בין היתר לאור העובדה שהיא גם העיר הגדולה ביותר בישראל. בגל הראשון התמקדה התחלואה בעיקר בשכונות החרדיות, אולם הגל השני הגיע גם למזרח העיר.
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה במזרח ירושלים
בדיקות קורונה במזרח ירושלים
תחנת בדיקות קורונה במזרח ירושלים. ארכיון
(צילום: AFP)
גורמים המעורים בנושא ייחסו את התפרצות הקורונה באותן שכונות במזרח העיר לחתונות המוניות שהתקיימו במזרח ירושלים וכן לחג הקורבן שציינו המוסלמים לפני כמה שבועות. לדברי הגורמים, באותה עת התקיימו תפילות המוניות – דבר שהגביר את הסיכון לתחלואה נרחבת. לצד זאת, יש לציין כי תושבי מזרח העיר באים במגע עם תושבי השטחים שמגיעים יום יום לבירה. גורמים ביטחוניים המליצו כבר לסגור את המעברים, אולם אלה עדיין לא נסגרו.
בתחילת השבוע הוקמו עמדות בדיקת קורונה סמוך למעבר קלנדיה ובשכונת שועפט, המצטרפות לשתי עמדות בדיקת קורונה נוספות במזרח העיר, בשכונות ג'בל מוכבר ושייח' ג'ראח. בשבועות האחרונים, יש לציין, חלה ירידה במספר החולים במגזר הכללי והחרדי בירושלים. ביומיים האחרונים נרשמה עלייה של כ-500 חולים, אולם הרשויות בעיר טרם ערכו פילוח של מקומות מגוריהם.