פרשת ההתעללות בגן "הקטנטנים של יעל" ברמת גן: שישה חודשי מאסר על תנאי נגזרו הבוקר (יום ה') על יעל סבתו, מנהלת הגן שבו הותקפו פעוטות באלימות על ידי חלק מנשות מהצוות. מוקדם יותר השבוע הורשעה סבתו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירת אי-דיווח. במאי הורשעו גננת ושתי סייעות בתקיפת הילדים בגן.
סבתו מלכתחילה לא הואשמה בתקיפת הילדים, אלא רק בכך שלא דיווחה כנדרש על האירועים אף שעודכנה על ידי ההורים. במסגרת גזר הדין שניתן בבית משפט השלום בתל אביב לא הוטל עליה פיצוי כספי.
כתב האישום הוגש בסוף 2018 על ידי פרקליטות מחוז תל אביב נגד סבתו, נגד הגננת סיגל אלקיים-וייס, ונגד הסייעות אולגה מירושקין וקרן כהן קריף, בטענה שתקפו פעוטות בני חמישה חודשים עד גיל שלוש.
נטען כי בהזדמנויות שונות תקפו אלקיים-וייס, קריף ומירושקין את הפעוטות בדרכים שונות לרבות בדרך של מכות, דחיפות, משיכות, טלטולים והטחות. במקרים אחדים הן גרמו לפעוטות מכאוב וחבלות של ממש.

2 צפייה בגלריה
גזר דין ליעל סבתו
גזר דין ליעל סבתו
יעל סבתו, הבוקר בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)



2 צפייה בגלריה
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
עו"ד שרון נהרי
לפי האישום המקורי, במשך כשבועיים נהגה אלקיים-וייס בפעוטות באלימות ובכוחניות. היא משכה את המזרנים שעליהם נמו הפעוטות בעודם ישנים והצמידה חיתולים לפניהם. בכמה מהמקרים נכחו חלק מהנאשמות בגן והיו עדות למעשי התקיפה של האחרות, אולם לא מנעו את הפגיעה, לא דיווחו על כך לגורמים הממונים ולא מילאו את חובתן כאחראיות, מתוקף תפקידן. במאי השנה הורשעו שלוש העובדות וגזר הדין שלהן יינתן בהמשך.
סבתו, שהייתה מנהלת הגן ואחראית על ההתנהלות בו וכן על הקשר עם הורי הפעוטות והתינוקות, עודכנה על ידי ההורים על סימני חבלה שנמצאו על גופם, אך לא דיווחה על האירועים. היא יוצגה על ידי עו"ד שרון נהרי.
בתחילת השבוע, א', אם לשלושה ילדים בגן, אמרה מחוץ לאולם בית המשפט: "כל פעם זה מחזיר אותנו אחורה. יעל היא בעלת הגן. אם היא לא ידעה - אז היא התרשלה. אם היא ידעה - אז היא שיתפה פעולה".
סבתו אמרה בתחילת השבוע בבית המשפט: "ויתרתי על להיות גננת בעקבות הטלטלה שעברתי אף שזה היה מפעל חיי שהוקם בזיעה. אהבתי את ההורים, שיתפתי פעולה עם המשטרה. השיימינג והעליהום לא נגמרים. ההרשעה היא משהו גדול בשבילי".
ל', אמא לילד בגן, אמרה בתגובה לגזר הדין: "מערכת המשפט במדינת ישראל בוחרת להפקיר את ילדינו ומונעת הרתעה של מטפלות סוררות על ידי נתינת עונשים מגוחכים ומנותקים לחלוטין מהחוק היבש. מה גם שעורך הדין שלה אומר שצריך לשבח אותה על מעשיה על אף שידעה שנים על סמך עדויות קיימות במשטרה ולא דיווחה. אחרי שנתיים של סחבת משפטית, כשההורים לא מצליחים להשתחרר מהסבל, גם כבוד השופט טרח להחליט עבורנו שנמשיך בהליך אזרחי. אנו רואים בחומרה רבה את אי הצדק שנעשה כלפיי היקר לנו מכל ומודיעים שלא נשקוט עד שתבוצע החמרה בענישה".