מספרים שביום אביב בהיר, לפני 1,000 שנה כמעט, דהר סוס אציל ברחובות העיר קובנטרי באנגליה. הסוס הזה, ומי שרכבה עליו באותו יום, נכנסו להיסטוריה. כי על גב הסוס דהרה ללא פחד ליידי גודייבה (באנגלית עתיקה – "מתת-אל"), אשתו של הדוכס מושל המחוז. הדוכסית גודייבה הייתה עירומה כביום היוולדה, ורק שערה הארוך הסתיר משהו מגופה.
זה קרה בסביבות שנת 1050, וזה קרה שוב השבוע. רבותיי ההיסטוריה חוזרת. כמו ס', הסטודנטית הישראלית לעבודה סוציאלית, וכמו המפגינה שכונתה "אתנה מפורטלנד", גם ליידי גודייבה חשפה את גופה בפומבי במחאה על עוולות חברתיות, וכקריאת תגר על האטימות של גברים בעמדות כוח.
ליידי גודייבה רכבה בעירום כדי לגרום לבעלה להפחית את עול המסים שהטיל על נתיניו. המפגינה מפורטלנד חשפה את גופה כדי לעצור את אלימות החיילים ששלח הנשיא טראמפ לעיר שלה, בניסיון לדכא את ההפגנות נגדו. והמניע של ס' היה אפילו יותר צנוע: "אני לא אנרכיסטית. אני אוהבת את המדינה שלי ורוצה להתפרנס פה בכבוד. שר בלי תיק מקבל 50 אלף שקל, ועובדת סוציאלית עם 500 תיקים מקבלת בערך 5.5 אלף שקל. הבנתי שכבר 19 יום לא היו שירותי רווחה בישראל, ואולי אם מישהי תוריד חולצה יהיה אפשר לדבר על זה בתקשורת".

3 צפייה בגלריה
ליידי גודייבה
ליידי גודייבה
ליידי גודייבה
(מתוך ויקיפדיה)

אבל לא רק ההיסטוריה חוזרת - גם ההיסטריה. מעשה חתרני ונפשע שכזה מחייב תגובה ציונית הולמת, והתגובה לא איחרה לבוא. יו"ר הכנסת ה-23 של מדינת ישראל, יריב לוין, לא היסס לרגע. הוא חירף נפשו ונזעק להגן על כבוד האומה: "אני מצפה מרשויות אכיפת החוק לפעול באופן מיידי להעמדתה לדין של המפגינה, לא רק לשם הענישה אלא בעיקר לשם המסר החינוכי והאזרחי, שחייב להיות חד וברור." .
שמעתם? גבר-גבר היריב לוין הזה. ככה צריך לדבר אליהן. חד וברור. זאת השפה שהן מבינות. אם זה לא היה כל כך מצחיק ופתטי, זה היה עלול להיות מדאיג.

מה יש בה, בחוצפה נשית, בייחוד כאשר היא באה מאישה צעירה ונאה, שגורם לגברים מבוגרים לאבד את חוש ההומור שלהם ולהתחיל לדבר שטויות? ממה הם כל כך מפחדים? ס', למרות גילה הצעיר, יודעת את התשובה שיו"ר הכנסת שלנו לא יודע: "גוף האישה זה דבר יפה, ויש מוסר כפול לגביו. בדרך כלל גברים לא יתלהמו כל כך הרבה על חשיפת שדיים בהקשרים אחרים. אבל כשזה נעשה בסביבה כזו, זה פתאום 'וואו, מי שישמע'".
3 צפייה בגלריה
אישה הפגינה בעירום בפורטלנד
אישה הפגינה בעירום בפורטלנד
"אתנה מפורטלנד", השבוע בארה"ב
(צילום: רויטרס)
משחר ההיסטוריה וכמעט בכל התרבויות היה גוף האישה סמל אסתטי, פולחני וחברתי רב-עוצמה, שהפך גם לאידיאל: אידיאל של פריון, של יופי ושל מעמד. בחברה המערבית העכשווית, שנשים נהנות בה משוויון חלקי בלבד, הופעתה החיצונית של אישה היא עדיין רכיב חשוב בהצלחתה המקצועית, ונושא לתגובות ולדיון מתמיד. זאת בניגוד לגברים בעמדות כוח, שבדרך כלל איש אינו מצפה מהם שישמרו על הופעה חיצונית נעימה לעין – והתוצאות מהלכות בינינו.
בדרך כלל, אבל לא תמיד. בראיון שלה ל-ynet, ס' הזכירה ליו"ר הכנסת משהו שהיה אולי מעדיף לשכוח: שקודמו בתפקיד וחברו לסיעת הליכוד יולי אדלשטיין, גבר נאה לכל הדעות, התפרנס בשעתו מעבודה כדוגמן עירום. ומה שהרבה יותר חשוב – היא הזכירה לו ולכולנו שמקצועות שנחשבים "נשיים" בשירות הציבורי בישראל, כמו עבודה סוציאלית, סיעוד, פסיכולוגיה והוראה, מתוגמלים עד היום בקמצנות רבה, אף שהם חיוניים ולעיתים גם מצילי חיים.
אז מה למדנו? למדנו שגברים בעמדות כוח מבינים רק שפה אחת, ויש דבר אחד שתמיד יעורר אותם לתגובות מביכות. למדנו שמכל הפשעים, העוולות והסכנות שבפניהן ניצבת מדינת ישראל, הכי חשוב עכשיו להעמיד לדין סטודנטית לעבודה סוציאלית שמצאה דרך למחות על הקיפוח השיטתי שלה ושל חברותיה. ולמדנו שיש אנשים בהנהגה שלנו שאיבדו את זה לגמרי. הם מנותקים לא רק מן הציבור, ולא רק מדרך הישר, אלא גם מן השכל הישר.
office@yovell.co.il