2 צפייה בגלריה
מט"ש שדרות
מט"ש שדרות
מתקן טיהור שפכים. ארכיון
(צילום: רועי עידן )
פרסום ראשון: שתי מתקפות סייבר על מתקני מים ישראליים אירעו באחרונה. כך נודע אמש (יום ה') ל-ynet. אחת המתקפות הייתה ככל הנראה מול משאבות בגליל העליון והשנייה באזור מטה יהודה.
ברשות המים אישרו את המקרים וציינו כי מדובר באירוע שלא גרם נזק. "מדובר בשני מתקני ביוב נקודתיים וקטנים במגזר החקלאי שתוקנו מיידית ועצמאית על ידי האחראי המקומי בקיבוץ ובמתקן, ללא נזק לשירות או השפעה בפועל", נמסר מרשות המים.

"איראן הייתה אחראית למתקפת הסייבר באפריל"

ב-ynet נחשף כי ב-24 וב-25 באפריל אירעה מתקפת סייבר על תשתית המים והביוב בישראל. לאחר הפרסום דיווחה רשת "פוקס ניוז" כי איראן הייתה אחראית למתקפת הסייבר הזאת. עוד צוין בדיווח כי איראן השתמשה בשרתים אמריקניים לטובת המתקפה, שבה נפגעו שישה מוקדים מהצפון ועד דרום הארץ.
2 צפייה בגלריה
גיורא שחם, ראש רשות המים
גיורא שחם, ראש רשות המים
גיורא שחם, ראש רשות המים. הפריצות נמשכות
(צילום: גיל נחושתן)
מנהל אגף מים, ביטחון חירום וסייבר ברשות המים, דניאל לקר, מסר לאחר פרסום הפרטים כי באף אחד מן האירועים לא אירע נזק תפעולי המשפיע על אספקת המים או על סילוק הביוב לצרכנים. עם זאת, גורם שקשור לאירוע טען כי "מדובר במחדל של רשות המים שלא הצליחה להגן על האתרים".
בתחילת החודש שעבר חשף גורם מודיעין מערבי בפני העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" פרטים חדשים על מתקפת הסייבר על מתקני המים בישראל. על פי הגורם, מטרת התקיפה באפריל הייתה העלאת רמת הכלור שבמים המוזרמים לבתי האזרחים בישראל.
ארבעה גורמים ישראליים ואותו גורם מערבי סיפרו אז לעיתון כי האיראנים פרצו לתוכנות שמפעילות את משאבות המים בישראל לאחר שעברו בשרתים אמריקניים ואירופיים כדי להסתיר את מקור הקוד. לדברי הגורם המערבי, מתקפת הסייבר שיוחסה לאיראן עלולה הייתה להוביל להשבתת המשאבות לאחר גילוי החריגה הכימית, דבר שעלול היה להותיר אלפי אזרחים ללא מים בברזים בזמן גל חום שפקד את המדינה.
בשבועות האחרונים אירעו כמה פיצוצים מסתוריים באיראן, באחד מהם נגרם נזק משמעותי למפעל הצנטריפוגות באתר הגרעיני בנתנז. לפי הערכות שפורסמו ב"ניו יורק טיימס", תוכנית הגרעין של איראן תעוכב בכשנתיים בשל הפגיעה שנגרמה ממטען שהוטמן באתר.
בחודש מאי דווח על פגיעה במחשבים שהובילה לשיתוק נמל שהיד רג'אי שבדרום איראן. לפי הנטען, זו הייתה תגובת ישראל לתקיפת מתקני המים, וכבר אז העריכו שלא מדובר במילה האחרונה במאבק החשאי בין המדינות. ייתכן שהמתקפה שעליה דיווחנו כאן היא פרק נוסף במלחמות הסייבר.
פורסם לראשונה: 23:09, 16.07.20