2 צפייה בגלריה
אזרחים מקבלים דוחות על אי חבישת מסכה
אזרחים מקבלים דוחות על אי חבישת מסכה
ארכיון. אכיפה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן ממליץ היום (ב') לצמצם את מספר הסועדים בחגי תשרי ולקיים תפילות במרחבים פתוחים.
● לעיון בדו"ח המלא - לחצו כאן
"אירועים רבי משתתפים שמתקיימים במאפייני קרבה פיזית מועדים להדבקה נרחבת ומייצרים מוקדי תחלואה. מנהגי חגי תשרי, ביניהם סעודות משפחתיות גדולות, התקהלויות רבות משתתפים, תפילות וטקסים דתיים ציבוריים מהווים פוטנציאל ליצירת מוקדי הדבקה המוניים. לכן, לקראת חגי תשרי הקרובים מומלץ לשאוף לצמצם אירועים בעלי פוטנציאל הדבקה רחב ככל הניתן. במסגרת זו מומלץ לצמצם את מספר הסועדים בסעודות החג ולקיים תפילות וסליחות בשטחים פתוחים ובמניינים קטנים. את כל זאת יש ללוות בהסברה ייעודית לציבור".

עוד נאמר בדו"ח כי מניתוח נתוני התחלואה לאחר חגי ישראל החולפים עולה קשר ישיר בין מידת ההגבלות שהושתו בארץ באותה תקופה (או היעדרן) לבין מגמות התחלואה בשבועות שלאחר מכן.
לפיכך ממליצים באמ"ן:
1. להגביל את מספר המשתתפים במנייני תפילה
2. לקיים תפילות וסליחות במרחבים פתוחים ככל הניתן ולספק תמיכה לוגיסטית מתאימה
3. לקיים ככל הניתן טקסים דתיים במרחב הפרטי, ובכלל זאת טקסי כפרות ורכישת ארבעת המינים
4. לקיים מאמץ הסברה בנוגע לסכנת ההדבקה ההמונית באירועים רבי משתתפים, בכללם סעודות ותפילות
5. לצמצם את היקף סיורי הסליחות ואת מספר המשתתפים בהם ותחת זאת לבכר אירועים מתוקשבים כדוגמת הרצאות בהנחיית מרכזים קהילתיים

משרד הבריאות פרסם הבוקר את נתוני התחלואה המעודכנים, שלפיהם אתמול נערכו 13,245 בדיקות ובהן נמצאו 962 חולים מאומתים. עד כה מתו מהנגיף בישראל 839 בני אדם - שניים נוספים נפטרו מאז חצות. עד כה אובחנו 103,274 חולים מאומתים מפרוץ המגפה, ומספר החולים הפעילים עומד על 21,914 בני אדם. 411 מאושפזים במצב קשה ו-116 מונשמים.
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי, סיפקה הבוקר תמונת מצב עדכנית לקראת פתיחת שנת הלימודים והתייחסה גם לסוגיית הטיסות לאומן שבאוקראינה. בריאיון לאולפן ynet היא אמרה כי "קיים סיכון משמעותי בטיסות לאומן. אוקראינה ארץ אדומה והתחלואה בקורונה שם גבוהה".
על אפשרות של סגר בחגים אמרה: "אנחנו מנסים להימנע מזה. אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות בסגר בחגים. צבע אדום ב'רמזור' זה לא עונש". עם זאת, היא הוסיפה כי "אתמול ראינו בדאגה עלייה בשיעורי התחלואה בקרב בני 70 ומעלה - ויכול מאוד להיות שתהיינה בהמשך הגבלות ספציפיות לאוכלוסיות בסיכון".
- מה למשל? "כמו למשל לבקש מאנשים עם מחלות רקע ומעל גיל 65 להישאר בבית. כרגע אנו לא אומרים את זה, אבל עוקבים מאוד מקרוב אחר הנתונים - וברגע שזה יידרש נוציא גם את ההנחיה הזו".
- עד כמה אנו קרובים לנקודה הזו, להערכתך? "שיעור התחלואה בקבוצה הזו החל לעלות אתמול, אז אנו עוקבים מקרוב. לא נעשה שינויים בהנחיות אחרי יום אחד שראינו שינוי בתחלואה - שיכול לנבוע מכמה בתי אבות שבהם פתאום נדבקו מבוגרים האחד מהשני. אנו עוקבים וניתן את ההנחיות הנכונות לציבור".

הרמזור של פרופ' גמזו

מודל הרמזור שבנה פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמור להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר אם יאושר היום בקבינט הקורונה. המודל מבקש להוריד את התחלואה במדינה באופן דיפרנציאלי, על פי אזורים, וליצור כללי התנהגות והגבלות אחידים המותאמים למצב התחלואה בכל עיר.
2 צפייה בגלריה
מתווה רמזור
מתווה רמזור
מתווה רמזור
התוכנית, שגובשה בימים האחרונים ופרטיה המלאים נחשפו אתמול ב"ידיעות אחרונות", מעבירה חלק נרחב מהטיפול בתחלואה מידי המדינה לרשויות המקומיות ומחלקת את מדינת ישראל ל-250 רשויות מקומיות.
לפי התוכנית, כל רשות תקבל ציון משוקלל שיקבע את הצבע שלה ברמזור לפרק זמן של שבועיים: ירוק, צהוב, כתום או אדום. מדי שבועיים יעודכנו צבעי הרשויות על בסיס תפקודן ובהתאם להם יותאמו המגבלות בהן.
צבעה של כל רשות ייקבע על פי נוסחה שתכלול שלושה פרמטרים: שיעור החולים החדשים, שיעור הבדיקות החיוביות וקצב גידול התחלואה – האם גדלה או קטנה. המודל מעודד ריבוי בדיקות, משום שהוא מאפשר שיפור בדירוג רק אם לא הייתה ירידה משמעותית במספר הבדיקות.