המשא ומתן על הסכם סחר בין בריטניה והאיחוד האירופי לעידן שאחרי הברקזיט נקלע היום (ד') רשמית למשבר עמוק, כשהממשלה בלונדון הודתה מפורשות כי ייתכן שתפר את החוק הבינלאומי ותסרב ליישם חלק מהסכם הפרישה שעליו חתמה עם האיחוד רק בינואר השנה. ההודעה הזו הובילה לביקורת חריפה עליה לא רק מהאיחוד האירופי, אלא גם מצד פוליטיקאים בבריטניה עצמה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

6 צפייה בגלריה
הסכם ברקזיט ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
הסכם ברקזיט ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש הממשלה ג'ונסון. "הפרה ספציפית ומוגבלת"
(צילום: רויטרס)
אזרחי בריטניה, נזכיר, הצביעו בשנת 2016 במשאל עם ברוב קטן בעד פרישה מהאיחוד האירופי, ובשנים שלאחר מכן התנהל משא ומתן מתיש בין לונדון לבריסל על תנאי הפרישה כדי למנוע פרישה כאוטית שתפגע בשווקים באירופה ובבריטניה ותטלטל שלל היבטים בחייהם של הבריטים. כשכבר הושג הסכם דחה אותו הפרלמנט הבריטי שוב ושוב, עד שהשמרנים ניצחו ברוב גדול בבחירות-בזק שנערכו בדצמבר אשתקד ודאגו לאשר את ההסכם.
אלא שתהליך הברקזיט לא הושלם בעצם-אישורו של הסכם הפרישה: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי ב-31 בינואר, אבל היא נותרת מחויבת לחוקים שונים של האיחוד עד סוף דצמבר הקרוב, ורק אז תושלם פרישתה הכלכלית ממנו. שני הצדדים התחייבו להגיע עד 31 בדצמבר לסיכומים בנוגע ליחסי הסחר ביניהם, וכעת, כשהחול בשעון אוזל, לא מסתמנת שום פריצת דרך ממשית במישור הזה.
6 צפייה בגלריה
נגיף קורונה נשיאת הנציבות האירופי אורסולה פון דר ליין האיחוד האירופי
נגיף קורונה נשיאת הנציבות האירופי אורסולה פון דר ליין האיחוד האירופי
נשיאת הנציבות פון דר ליין. "זה יערער את האמון"
(צילום: רויטרס)
הדאגה בבריסל גברה אתמול בעקבות דיווח ב"פייננשל טיימס" שלפיו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מתכנן להעביר בפרלמנט הבריטי הצעת חוק שתאפשר לממשלתו שלא לקיים חלק מהסעיפים שנקבעו בהסכם הפרישה בכל הנוגע לחוקי המכס בצפון אירלנד, שהיא טריטוריה בריטית. צפון אירלנד גובלת במדינת הרפובליקה של אירלנד, שהיא חברה באיחוד האירופי, ולפיכך הטריטוריה הזו תהיה הגבול היבשתי היחיד של בריטניה עם האיחוד.

ג'ונסון: זו רשת ביטחון

במסגרת הסכם הפרישה בינואר נקבע שכדי להשאיר את הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד פתוח, על צפון אירלנד ימשיכו לחול כמה מתקנות האיחוד, בעוד על שאר אזורי בריטניה הן לא יחולו. משמעות הדבר היא קיום בדיקות ומכסים לחלק מהסחורות הנעות בין צפון אירלנד לשאר חלקי בריטניה, תוך שבריטניה והאיחוד מחליטים במשותף לאילו סחורות ייגעו הבדיקות והמכסים האלה. השאיפה להשאיר את הגבול בין צפון אירלנד לרפובליקה של אירלנד פתוח נובעת מהרצון שלא לפגוע בהסכם השלום בצפון אירלנד שנחתם ב-1998 אחרי 30 שנות אלימות, הסכם שבמסגרתו נקבע כי לא יהיו בדיקות בגבול ביניהן.
כעת מבקשת הצעת החוק של ממשלת בריטניה לבטל את סמכותו של האיחוד האירופי לכפות בדיקות ומכסים כאלה אם לא יושג בסופו של דבר הסכם בין בריטניה לאיחוד, ולהעניק במקום זאת את הסמכות הזו באופן בלעדי לממשלת בריטניה. הממשלה בלונדון מסבירה את המהלך בצורך למנוע שיבוש בסחר-הפנים הבריטי במקרה שלא יושג הסכם. לדבריה בלי השינוי שהיא מקדמת כעת, מחסומי סחר בין צפון אירלנד לשאר חלקי בריטניה עלולים לערער את מעמדה של הטריטוריה בתוך הממלכה ולפגוע בהסכם השלום.
בהצעת החוק לפרלמנט הודתה היום הממשלה כי ההתעלמות מסעיפים בהסכם היא הפרה של החוק הבינלאומי. הממשלה מסרה כי אף שפירוש ההצעה הוא שסעיפים מסוימים בהסכם הפרישה לא יקוימו, תהיה זו עבירה על החוק הבינלאומי "באופן ספציפי ומוגבל למדי". ג'ונסון עצמו אמר לפרלמנט שמדובר ב"רשת ביטחון משפטית" שנועדה להגן על בריטניה מפני פירוש קיצוני או לא-הגיוני של החלק הנוגע לצפון אירלנד בהסכם.

ג'ון מייג'ור דואג: "המוניטין לא יחזור"

ההודעה הבריטית עוררה ביקורת חריפה בבריסל. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, מיהרה לצייץ בתגובה שהיא מודאגת מאוד מכוונותיה של ממשלת בריטניה. "זו תהיה הפרה של החוק הבינלאומי וזה יערער את האמון", טענה. "הסכמים חייבים לכבד". נשיא המועצה האירופית שארל מישל אמר כי "הפרת החוק הבינלאומי אינה מתקבלת על הדעת והיא אינה יוצרת את האמון שאנו זקוקים לו כדי לבנות את מערכת היחסים העתידית שלנו".
6 צפייה בגלריה
בריטניה פרשה, אבל עדיין כרוכה כלכלית. זה ייגמר ב-31 בדצמבר
בריטניה פרשה, אבל עדיין כרוכה כלכלית. זה ייגמר ב-31 בדצמבר
בריטניה פרשה, אבל עדיין כרוכה כלכלית. זה ייגמר ב-31 בדצמבר
(צילום: רויטרס)
ביקורת הגיעה גם מהממלכה עצמה. ג'ון מייג'ור, שהיה ראש הממשלה השמרני של בריטניה, הזהיר: "אם נאבד את המוניטין שלנו בכל הקשור לקיום ההבטחות שאנחנו נותנים, נפסיד דבר יקר לאין שיעור, דבר שאולי לא נוכל להחזיר לעצמנו לעולם". גם מי שמחזיקים כעת בתפקידים בכירים במפלגה השמרנית של ג'ונסון הביעו זעם על נכונותו להפר את החוק הבינלאומי. חבר הפרלמנט טוביאס אלווד, יו"ר ועדת ההגנה של בית הנבחרים, אמר: "התעלמות חד-צדדית מהסכם כלשהו שעליו חתמנו ושנשלח לאו"ם תהיה מעשה המנוגד לכל מה שאנחנו מאמינים בו".
כשראש הממשלה ג'ונסון עצמו נשאל היום כיצד הוא מצפה מהבריטים לכבד את החוק אם ממשלתו שלו רוצה לפגוע בחוק, הוא השיב רק: "אנחנו מצפים מכולם במדינה הזו לכבד את החוק".
6 צפייה בגלריה
הסכם ברקזיט ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
הסכם ברקזיט ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
רה"מ ג'ונסון. ההסכם כבר לא אפוי?
(צילום: EPA)
בניסיון להסביר את הצעד החריג של הממשלה בלונדון טען היום דוברו של ג'ונסון כי הסכם הפרישה אינו דומה לשום הסכם אחר, וכי הוא גובש במהירות ובנסיבות הפוליטית המאתגרות ביותר שיש. מתנגדיו האשימו אותו בתגובה בצביעות, משום שלפני הבחירות לפרלמנט הבריטי בדצמבר האחרון הבטיח לבוחרים שמעולם לא היה הסכם "אפוי" יותר מזה.

החשש: שיבושים קשים מ-1 בינואר

נציגי בריטניה והאיחוד האירופי מקיימים בימים אלה בלונדון דיונים קדחתניים בניסיון לצמצם את הפערים בדרך להסכם סחר, אבל ג'ונסון כבר אמר שאם לא יושג הסכם כזה עד 15 באוקטובר – בריטניה תפרוש מהמשא ומתן. הוא טען שארצו מעוניינת בהסכם סחר, אך התעקש שגם פרישה בלי הסכם תהיה תוצאה טובה מבחינתה.
6 צפייה בגלריה
פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל על חבילת סיוע קורונה
פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל על חבילת סיוע קורונה
פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי. אולטימטום עד 15 באוקטובר
(צילום: רויטרס)
לא כולם מסכימים עם ראש הממשלה. פרישה של בריטניה בלי הסכם סחר צפויה להוביל להטלת מכסים על סחורות העוברות בין הממלכה לאיחוד. למעשה, חצי מהסחר של בריטניה מתנהל מולו. חברות תובלה הזהירו כי בלי הסכם עלולה אספקת הסחורות בבריטניה לסבול משיבושים חמורים החל מ-1 בינואר.
הצעת החוק שהציגה היום ממשלתו של ג'ונסון תובא כעת לדיון בשני בתי הפרלמנט, ונדרשת הסכמת שניהם לה כדי שתוכל להפוך לחוק.