מידי יום נתקלים אנשים עם מוגבלות בחסמים שונים בבואם לקבל שירות רפואי. לעיתים הדבר נובע מהעדר מודעות ולעיתים מחוסר ידע וכלים להתאמת השירות גם במוקדי השירות הבריאותי וגם במוקדי שירות אחרים. כ-20% מהאוכלוסייה הם אנשים עם מוגבלות. אצל חלקם המוגבלות היא פיזית ואצל חלקם המוגבלות היא בלתי נראית, נפשית או שכלית.
"אנשים עם מוגבלות, הבאים לקבל שירות רפואי, נתקלים לא פעם בחסמים שנובעים מסיבות שונות כמו למשל חוסר היכרות של הצוות עם המוגבלות הייחודית שלהם ועם צרכיהם המיוחדים, חששות הדדיים של הצוות ושל המטופלים, תשתיות רפואיות לא מונגשות, חוסר מודעות וידע של הצוותים להתאמת מענים המתאימים לצרכיהם, ועוד", מסבירה ד"ר דליה נסים, מנהלת תכניות לימודים במכון טראמפ שבבית איזי שפירא.
"משמעות הדבר היא תת-טיפול ואי-מימוש זכאותם לקבל שירות רפואי שווה ושוויוני כמו כל אזרח. המצב קשה במיוחד אצל אנשים שמוגבלותם אינה נראית, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אנשים עם אוטיזם ואנשים עם מוגבלות נוירולוגית (אפילפסיה, ירידה בקוגניציה) או עם מוגבלות נפשית. אלו אנשים שהצוות הרפואי לא תמיד מודע למוגבלות שלהם ולכן גם לא תמיד מצליח לטפל בהם באופן המיטבי".
בבית איזי שפירא מכירים היטב את הבעיה ומבינים שהקניית כלים מתאימים לנותני השירות תקל לא רק על הטיפול באנשים עם מוגבלויות, אלא אף תביא לכך שאותם אנשים יפנו יותר מיוזמתם לקבלת טיפול רפואי. מתוך הבנה זו, פיתחו המומחים ממכון טראמפ, מחלקת ההכשרות בבית איזי שפירא, בתמיכת קרן עזריאלי, תכנית להנגשת השירות הרפואי עבור אנשים עם מוגבלויות. התכנית נועדה להכשיר צוותים וסטודנטים במסגרות בריאות. כך למשל, פותח מערך הכולל כ-1,000 שעות הכשרה בו ייקחו חלק צוותים רב תחומיים מהמסגרות בכל רחבי הארץ בבתי החולים ובקהילה. המערך כולל הכשרות עומק לצד ימי עיון מקוונים וליווי צוותים בשטח.

כל יחידת הכשרה כוללת שלושה מרכיבי בסיס:

• ביסוס ידע על אוכלוסיית אנשים עם מוגבלות, בדגש על מוגבלות שאינה נראית לעין, וכן הקניית כלים להבנת האדם והסיטואציה בה הוא מצוי.
• הצעת כלים להסרת חסמים.
• שינוי עמדות ושיח בגובה העיניים עם אדם עם מוגבלות או עם הורה לילד עם מוגבלות – זאת במטרה להשיג שירות שוויוני ומכבד לכל אדם, בצמתים של מפגש עם נותני שירות רפואי.
תכנית הכשרה זו הותאמה עבור שירותי בריאות כללית והיא תיושם בארגון במהלך שלוש השנים הקרובות. "התכנית המיוחדת חשפה את אנשי המקצוע למטופלים שבדרך כלל מתקשים לתקשר ולכן פונים למלווים שלהם, החוויה הייתה עוצמתית והשאירה את המשתתפים בתחושה שהם רוצים להיות סוכני שינוי", מספרת טלי פרי- סגל אחות ראשית ב'כללית'.
תכנית ההכשרה בכללית מיועדת לצוותים רב סקטוריאליים בבתי החולים ובקהילה וכוללת מגוון אפשרויות ללמידה: קורס קצר וארוך פרונטאלי/ מקוון, ימי עיון חד פעמיים פרונטאליים ומקוונים , מפגשי ליווי להטמעת התהליך במוסדות ה"כללית" ופיתוח קפסולות למידה דיגיטליות ללמידה עצמית. התכנית פותחה בשיתוף אגף סיעוד בבתי החולים ואגף פיתוח משאבי אנוש, מחלקת למידה ופיתוח מנהלים בכללית. חלקים מהתוכנית שמוטמעת כאמור בשירותי בריאות כללית, הועברו עד כה בהצלחה בביה"ח שערי צדק, בית חולים בני ציון, אסף הרופא, סורוקה ונוספים.
לדברי ד"ר ברק סטוצ'ינר, מהמרכז הרפואי שערי צדק, "ההכשרה מעניקה סל רחב של כלים לעבודה נגישה וכן מפתחת את הרגישות ואת ראיית האדם העומד מולך. על כן ישנה חשיבות עצומה לכך שסטודנטים למקצועות הרפואה והטיפול, ייקחו חלק בהכשרה במהלך לימודיהם מה שישפר את איכות הטיפול שיעניקו בעתיד".
בקרוב תיושם התכנית גם בחוגים לסיעוד ורפואה במסגרות הכשרה בבתי החולים בלינסון, הלל יפה, העמק וכן במוסדות אקדמיים דוגמת אוניברסיטת ת"א ועוד. עם הצלחת ההכשרות במסגרות הרפואיות פותחו בבית איזי שפירא הכשרות בנושאים נוספים:

הכשרה ייעודית לצוותי רפואת שיניים וסטודנטים לרפואת השיניים

הכשרה זו תשולב בקורס לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב עבור רופאי/ות שיניים ובקורס טיפול דנטלי תחת הרדמה. לדברי שלהב מלמוד, מנהלת מרפאת השיניים בבית איזי שפירא, "הייחודיות של הטיפול הדנטלי לאנשים עם מוגבלות מתבטאת בטיפול שבו נותן השירות קשוב לצרכיו ולהעדפותיו של מקבל השירות ומתמקד בחזקותיו ופחות במגבלותיו. השירות ניתן תוך התאמת תשתיות פיזיות, חושיות ותקשורתיות, המאפשרות מתן טיפול ללא כפייה, מגביר מוטיבציה והופך את חווית הטיפול הדנטלי למכבדת, מצמצמת חרדה ומגבירה שיתוף פעולה של מקבל השירות".
1 צפייה בגלריה
ד"ר דליה נסים, מנהלת תכניות לימודים במכון טראמפ שבבית איזי שפירא
ד"ר דליה נסים, מנהלת תכניות לימודים במכון טראמפ שבבית איזי שפירא
ד"ר דליה נסים, מנהלת תכניות לימודים במכון טראמפ שבבית איזי שפירא
(צילום: יח"צ בית איזי שפירא)


הכשרה ייעודית לצוותי רפואת נשים

נ' מקבוצת מנהיגות נשים בבית איזי שפירא מסבירה מדוע יש חשיבות לתת התמחות והכשרה בנושא זה: "כולנו מכירות את תחושת המבוכה בהגיענו לרופא נשים. תארו לכן שבנוסף למבוכה, אתן לא יכולות להגיע למיטת הטיפול שכן היא אינה מתאימה למעבר מכיסא הגלגלים שלכן, ובנוסף לקושי הנקודתי האחות נרתעת מהסיטואציה. מדובר בחוויה לא פשוטה המלווה בתחושת בושה והשפלה. קבוצת 'נשים מנהיגות' פועלת במטרה לחסוך מנשים עם מוגבלות את חוויית האפליה וההדרה כפי שקורה לא פעם בסיטואציה הנ"ל, ולהעניק להן את הזכות לקבל שירות ככל האדם, באופן מכובד וברגישות, בעיקר כשמדובר בבדיקה פולשנית שאינה נעימה לנשים".
זרוע הפצת הידע וההכשרות של תכניות הנגישות הינה מכון טראמפ הפועל בבית איזי שפירא מזה 25 שנה. קהל היעד הינו אנשי טיפול וחינוך מתחום המוגבלות והשיקום, אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם. המכון מפיץ את הידע המפותח בבית איזי שפירא ומפתח תכנים והכשרות על פי צרכי השטח. מידי שנה מקיים המכון מעל ל- 100 הכשרות בהיקפים שונים כאשר ברבות השנים הוכשרו על ידי המכון מאות אלפי אנשים מרחבי הארץ והעולם.
הצטרפו גם אתם למהפכת השירות הרפואי – שוויון לכל אדם.
לבירור פרטים על הכשרות נגישות השירות במכון טראמפ, התקשרו: 09-7701219