בישראל חיים כמיליון וחצי אנשים עם מוגבלות, שהם 17% מכלל האוכלוסייה. רבים מהם ומבני משפחותיהם מתקשים להתמצא בסבך הבירוקרטיה ולהתנהל עם ההצפה במידע, עד כדי ויתור על זכויות ושירותים.
תקופת הקורונה אף הגבירה את תחושת הבלבול והמצוקה בקרב אנשים עם מוגבלות. רבים מהם מבודדים בבתיהם, וחווים הצפה של מענים לצד חוסר הבנה לאן לפנות כדי לצרוך את המידע הרלוונטי עבורם או עבור בן משפחתם.
לשם כך, נולד מוקד "עמיתים למידע" - מרכז מידע חינמי המאויש באנשי ונשות מקצוע בעלי ידע וניסיון בתחום. המוקד מסייע לכל אדם עם מוגבלות, קרוב משפחה או מכר, שרוצים הכוונה במימוש זכויות ובמידע לגבי שירותים שונים.
המוקד הוקם בשיתוף ג'וינט ישראל מעבר למגבלות (שותפות אסטרטגית של הג'וינט, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות וקרן משפחת רודרמן) וקרן עזריאלי, והוא מוצע כשירות חינם לציבור, שמעוניין בסיוע ובהכוונה לגופים המתאימים וקבלת מידע מעודכן.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Depositphotos)
"הדאגה לנגישות עבור אנשים עם מוגבלות צריכה להיות רוחבית ככל הניתן", אומר שר העבודה והרווחה, איציק שמולי. "אנשים עם מוגבלות הם קודם כל אנשים בעלי כישורים ושאיפות ורק אחר כך אנשים עם מוגבלות. אני מברך את ההחלטה לפתוח מוקד המרכז ומנגיש עבורם את כלל תחומי החיים. המוקד יכלול אנשי ידע ומקצוע, ויעזור בשאלות בירוקרטיות ומיצוי זכויות. המשימה שלנו במשרד הרווחה היא להנגיש את החברה הישראלית כולה, שחייבת להפוך למכילה ושוויונית יותר. לשם אנו חותרים ולשם גם נגיע".
"הצורך בהקמת מענה ייעודי לאנשים עם מוגבלות לצורך מיצוי זכויותיהם עלה ביתר שאת בתקופה זו", מוסיפה אפרת שטרן, מנהלת ג'וינט ישראל מעבר למוגבלות. "רכזות המידע במוקד מסייעות בהכוונה, באיתור ובדיוק המידע הנחוץ לאנשים עם מוגבלות, הפונים למוקד לצורך מיצוי זכויותיהם והשירותים להם הם זכאים".
דנה עזריאלי, יו"ר קרן עזריאלי ישראל, מציינת: "המטרה שלנו היא לאפשר לאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם לקיים אורח חיים איכותי תוך השתלבות בקהילה. עם התפרצות המגיפה והתפשטותה, זיהינו את הצורך בהקמת מוקד אחד נגיש, שיוכל לתת מענה טלפוני ומקוון לפניות של אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם, במגוון תחומים. אנו מקווים שיוזמה זו תהווה עוד צעד לקראת שיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם, ובעיקר במצב חירום זה".
ניתן לפנות למוקד "עמיתים למידע" בטלפון, בווטסאפ, במייל או בדף הפייסבוק, באופן אנונימי וללא צורך בהזדהות. כמו כן בדף הפייסבוק של המרכז לחיים עצמאיים ברשת ניתן למצוא מידע רב, קישורים יעילים וגם הזמנות לכנסים ולהרצאות.
יערה לב, רכזת מידע ב "מוקד עמיתים למידע", בעלת ניסיון בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ומתמודדת נפש, מספרת כי המוקד הוא התחנה הראשונה אליה מגיעים אנשים שמחפשים ייעוץ והכוונה. "אנשים פונים אלינו, מספרים מה הם צריכים ואנחנו מנווטים אותם למקומות הנכונים. אנחנו עושים סדר לאנשים, במידע שמתעדכן לעיתים תכופות. מבחינתי, ניווט נכון משמעו איכות חיים".

4 צפייה בגלריה
  יערה לב, רכזת מידע ב "מוקד עמיתים למידע"
  יערה לב, רכזת מידע ב "מוקד עמיתים למידע"
יערה לב, רכזת מידע ב "מוקד עמיתים למידע"
(צילום: יערה לב)
לב משתפת בפניות ובשאלות המגיעות אל המוקד:
אני אדם עם מוגבלות. מאז התפשטות נגיף הקורונה אני כל היום בבית, מאוד בודד. אני רואה פרסומים על פעילויות שמתקיימות ברשת, אבל אני לא יודע אם אני יכול להשתתף.
כבר כמעט שנה אנחנו חיים בצל נגיף הקורונה, שגרם לנו להבין עד כמה החיים יכולים להיות בודדים כאשר אנחנו נמצאים הרחק מהאנשים, המקומות והדברים שאנחנו כל כך אוהבים.
למרבה הצער, אנשים רבים עם מוגבלות התמודדו עוד לפני כן עם תחושות קשות של בדידות, ותקופת הקורונה רק החמירה את המצב. "אנשים רבים מתקשרים למוקד כי הם מחפשים דרכים להפיג את הבדידות. הם יודעים שיש כל מיני פעילויות דרך הרשת אבל לא יודעים למי אפשר לפנות, והאם הם יכולים להשתתף", מספרת לב.
"במקרים כאלו אני מפנה אותם לאתרי העיריות או המועצות בהתאם למקום מגוריהם. אני ממליצה להם אחרי אלו אתרים או דפי פייסבוק כדאי להם לעקוב כדי להיות מעודכנים. גם ה"מרכזים לחיים עצמאיים" מפעילים בתקופה הזו של הקורונה פעילויות פנאי ועניין רבות, חלקן בזום וחלקן מתקיימות בקפסולות במרכזים הקהילתיים הממוקמים בחיפה, באר שבע, סכנין ירושלים, בני ברק ותל אביב".
4 צפייה בגלריה
(צילום: מועצת המכינות הקדם צבאיות)
לילד שלי יש מוגבלות והוא מסיים בקרוב את התיכון - מה עכשיו?
הורים רבים לילדים עם מוגבלות שנמצאים לקראת סיום לימודיהם בתיכון פונים למוקד, ומבקשים הכוונה לגבי האפשרויות הקיימות, משתפת לב. "אנחנו נותנים מידע, מכוונים ומפנים לגופים המתאימים בהתאם למה שהפונה מתאר לנו", אומרת לב ומוסיפה, כי לא מעט מהנערים והנערות המסיימים כיתה י"ב מעוניינים כמו כל נער ונערה בגילם לתרום למדינה.
יש מספר אפשרויות, אומרת לב. אפשרות אחת היא להשתלב במכינה קדם צבאית, למשל בתוכנית שיבולים, אפשרות נוספת היא שירות לאומי. "יש מספר עמותות שעוסקות בהשמת צעירים עם מוגבלות בשירות לאומי. התנדבות לצה"ל היא עוד אופציה למי שנקבע לו פרופיל מעל 25. אני מפנה את ההורים למקורות מידע מעודכנים ומהימנים כדי שיוכלו, יחד עם ילדיהם, לקבל החלטה לגבי המשך דרכם", לדברי לב.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אתר FREEPIK)
אני בן 30 , יש לי מוגבלות, אני גר עם ההורים ורוצה לצאת מהבית - לאן אני יכול לעבור?
"ישנם סוגים שונים של פתרונות דיור לכל סוג של התמודדות. שכוללים דרגות שונות של סיוע ותמיכה מקצועית. חשוב לדעת, שמקבלי קצבת נכות מקבלים סיוע בשכר דירה, ברכישת דירה, וגם הנחות בתשלומים ובשירותים שונים. באתר של "כל זכות" יש מידע מפורט ומעודכן על כל פתרונות הדיור לכל סוג התמודדות, ואני מפנה את הפניות בנושא זה למידע הרלוונטי באתר".
אני רוצה ללמוד באוניברסיטה או במכללה, ושמעתי שאפשר לקבל עזרה בלימודים – איזה סיוע מגיע לי?
בשנים האחרונות הפכה ההשכלה הגבוהה לנגישה יותר לאנשים עם מוגבלויות. החל משנת 2005, כל מוסד אקדמי חייב להפעיל, על פי חוק, מרכז תמיכה או נגישות, שתפקידו לסייע וללוות סטודנטים עם מוגבלות בתקופת לימודיהם.
ישנם אף מוסדות להשכלה גבוהה שמציעים תוכניות ומסלולים מיוחדים המיועדים לאנשים עם מוגבלות. ישנן מכללות המאפשרות לאנשים עם מוגבלות, שלא עומדים בתנאי הסף, להתחיל ללמוד באופן הדרגתי.
"אני ממליצה לאנשים שפונים ומתלבטים איפה ללמוד, לבדוק איזה סיוע מציע מרכז הנגישות בכל מוסד. המידע מפורט בדרך כלל באתר האינטרנט, או שניתן לפנות טלפונית ולתאם פגישה".
יש לי 25% נכות - למה אני זכאי?
רבות מהפניות שמתקבלות במוקד, מספרת לב, קשורות למיצוי זכויות – מי יכול לסייע לי בהגשת תביעה? מה התהליך לקבלת סל שיקום? האם אפשר לעבוד ולקבל קצבת נכות? איך מחדשים תו נכה? ועוד.
"אנחנו מקבלים הרבה פניות בנושא, ומכוונים את הפונים לגורם הרלוונטי לקבל המידע המדויק. אנחנו קוראים לאנשים להתקשר למוקד עמיתים בחינם, כדי לדעת ולהכיר את הזכויות והשירותים שמגיעים לכם".