בשורה למתמודדים עם גידול בלבלב, הכבד או המרה: המחלקה לכירורגיה כללית א' וכירורגיית כבד, לבלב ודרכי המרה בבית החולים קפלן מציעה הליך לפרוסקופיה בתלת־ממד בניתוחים מורכבים להסרת גידולים.
במחלקה ככלל מתבצעות פעולות כירורגיות ברמה גבוהה מאוד, תוך התמקצעות ממושכת במיוחד בניתוחי לבלב, כבד, דרכי המרה וכיס מרה. צוות המחלקה, בראשות ד"ר ברק בר־זכאי, מתמחה בניתוחים זעיר פולשניים, לאחר שביצע עד כה מאות ניתוחים בשיטה זו בהצלחה רבה.
לאחרונה הוטמעה ב"קפלן" טכנולוגיית לפרוסקופיה בתלת־ממד. הציוד האופטי המשוכלל מקל על הניתוח בשל דרגת הרזולוציה הגבוהה ואיכות העדשות המגדילות. הטכנולוגיה תומכת בתמרונים כירורגיים, למשל תפירה מורכבת בניתוחי "וויפל", כשלמנתח ניתנת תחושת עומק המאפשרת לו להגיע לאזורים שאינם נגישים בקלות, בדומה לניתוח רגיל. מבחינת המטופל, ההחלמה קלה ונוחה יותר, שכן נחסכת פתיחת הבטן.
2 צפייה בגלריה
  ניתוח בתלת מימד
  ניתוח בתלת מימד
ניתוח בתלת מימד
(צילום: באדיבות בית החולים קפלן)
זוהר בלום, בן 54 מרחובות, הוא אחד מהמטופלים שאותם ניתח ד"ר בר זכאי בלפרוסקופיה בתלת־ממד. "סבלתי תקופה ארוכה מכאבי בטן ומירידה במשקל עד כדי חשש אמיתי לאכול", הוא מספר. "הגעתי למרכז הרפואי קפלן, שם פגשתי את ד"ר אהוד מלצר ואת ד"ר בר זכאי. התעקשותם על סדרת בדיקות רפואיות גילתה את הבעיה האמיתית שממנה סבלתי – היצרות במוצא עורק הצליאק. בזכות הניתוח שביצע ד"ר בר זכאי בלפרוסקופיה, תקופת ההחלמה הייתה קצרה יחסית, ובעיקר זה אפשר לי לחזור לעצמי. המחלקה הכירורגית בקפלן היא ללא ספק מקצועית ביותר, עם אנשי צוות מדהימים וד"ר בר זכאי בראשם. רק בזכותם הצלחתי להחלים במהרה", מסכם בלום, והוא לא היחיד שמרוצה.
"אנחנו מבצעים את הניתוחים האלה באופן רוטיני, כשמיד בסיומם, המנותח עובר למחלקת טיפול נמרץ לצורך השגחה. ההחלמה אחרי הליך לפרוסקופי קלה ונוחה יותר, שכן נחסכת הפגיעה בדופן הבטן", מציין ד"ר בר זכאי, שהתמחה בכירורגיית כבד ולבלב בצרפת, אצל המנתחים הבכירים בעולם.

"תפיסת מרחב ועומק ופעולות עדינות"

בקפלן רואים את המטופל בכל הממדים ומציבים אותו במרכז. המטופלים מגיעים לכירורגיה א', מחלקה מקצועית ואיכותית ללא פשרות, וזוכים למעטפת שירותים רפואיים מלאה, עם הציוד הטכנולוגי המתקדם בעולם, לצד תשומת לב אישית, והכול בגובה העיניים ובאווירה נעימה ומכילה.
"סרטן הלבלב הוא גידול אגרסיבי, המופיע אצל גברים ונשים כאחד בגילי 80-50. גורמי הסיכון האפשריים הם אלכוהול, עישון, היסטוריה משפחתית, מוטציה גנטית או דלקת כרונית של הלבלב, אך במרבית המקרים, נכון להיום, אין סיבה ברורה וחד משמעית", מסביר ד"ר בר־זכאי ומוסיף, כי "95% מהגידולים הסולידיים בלבלב מתגלים כממאירים. בעוד גידולים בראש הלבלב גורמים לחסימת דרכי המרה ולצהבת חסימתית ועל ידי כך ניתן לזהות אותם בשלב מוקדם יחסית, לגידולים בגוף הלבלב או בזנבו אין סימנים מקדימים בדרך כלל, ולכן הם מתגלים בשלב מתקדם יותר. במקרה של גידול מהסוג השני ניתוח הבחירה הוא כריתה של גוף וזנב הלבלב יחד עם הטחול".
2 צפייה בגלריה
ד"ר ברק בר־זכאי
ד"ר ברק בר־זכאי
ד"ר ברק בר־זכאי
(צילום: באדיבות בית החולים קפלן)
לדבריו, במקרים שבהם הגידול אינו נתיח בשל גידול מתקדם ברמה המקומית, נהוג לתת טיפול כימותרפי מקדים. בקרב 30%-35% מהמטופלים טיפול כזה יכול להקטין את הגידול ולהפוך אותו לבר ניתוח.
סרטן הלבלב נחשב בדרך כלל לקטלני, מכיוון שהוא מתפתח במהירות ובשקט ולרוב מאובחן רק בשלב מתקדם של המחלה. אם הגילוי מתבצע בשלב מוקדם, לפני שהסרטן התפשט, ניתן לכרות את הגידול בניתוח. ההחלטה על הניתוח והטיפול בחולה מותאמת אישית לכל מטופל ומתבצעת בתמיכה ובשיתוף מערך רחב של מומחים בתחום: כירורגים, רדיולוגים, גסטרואנטרולוגים, אונקולוגים, פתולוגים, מרדימים ואנשי טיפול נמרץ.
ד"ר בר־זכאי: "הניתוח להסרת גידולים שפירים או ממאירים בראש הלבלב ובאזור הפריאמפולרי נקרא על שם 'וויפל' והוא נחשב לקשה ומאתגר. את הניתוח מבצעים בשתי גישות, הגישה פתוחה ולאחרונה יותר ויותר בגישה זעיר פולשנית. המערכת הלפרוסקופית בתלת ממד שהכנסנו לשימוש במחלקתנו, מאפשרת רזולוציה גבוהה, איכות תמונה מעולה ואבחנה חדה בפרטים אנטומיים מינימליים, המחדדות תפיסת מרחב ועומק ומאפשרות פעולות עדינות ביתר קלות".
ד"ר בר־זכאי מדגיש, כי לשם הצלחת הניתוח יש לבצע בחירת חולים דקדקנית. לא כל חולה עם גידול בראש הלבלב מתאים לניתוח בגישה הלפרוסקופית. כיום מתאימים לניתוח כזה גידולים בפפילה, גידולים ציסטיים בראש הלבלב, בדרכי המרה הרחיקניות, גידולים נוירואנדוקריניים, אמפולרים וגידולים בראש הלבלב שאינם מערבים כלי דם. גידולים מתקדמים יותר בראש הלבלב, המערבים כלי דם, אינם מתאימים בשלב הנוכחי לניתוחים בגישה זו". 