ניתוחי החלפות מפרקים הם מהניתוחים השכיחים ביותר בישראל ומיועדים לאנשים הסובלים משחיקה של הסחוס. הסחוס הינו רקמה גמישה שנועדה להוריד את החיכוך בין 2 עצמות. תהליך ההתחדשות של רקמת הסחוס איטי מאוד וככל שהגוף מתבגר, הסחוס נשחק, החיכוך עולה ואיתו גם הכאבים. אחוז גבוהה מהאוכלוסייה תסבול משחיקת סחוס עד גיל 65 וכאשר הטיפולים השמרניים – זריקות, תרופות, פיזיותרפיה - אינם מועילים, רבים פונים לניתוחי החלפת מפרקים.
באופן מסורתי ניתוח להחלפת מפרק הירך כולל את החלפת ראש וצוואר הירך במשתל מלאכותי וזאת על אף שצוואר הירך תקין, לא מכיל סחוס ולא גורם לכאבים. למרות שניתוח זה יעיל בהורדת כאבים, הוא יוצר לא פעם תחושה שאינה טבעית, עשוי לגרום לכאבים כתוצאה משינוי מבנה המפרק, ולא מאפשר חזרה לפעילות ספורט מלאה. מסיבות אלו, החל עולם המדע לחפש שיטה נכונה ובריאה יותר, שתבטיח גם שיקום מהיר וחזרה מלאה לשגרה.
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי שמיר
המרכז הרפואי שמיר
פרופ' נועם שוחט
(מוגש מטעם המרכז הרפואי שמיר)
תחושה טבעית יותר של מפרק הירך
לדברי פרופ' נועם שוחט, מנהל היחידה להחלפת מפרקים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), אחד החידושים שמציע המרכז הרפואי שמיר הוא ניתוח לחידוש מפרק הירך (Resurfacing) במקום החלפה מלאה מסורתית, במסגרתו מתבצע רק גירוד של הסחוס הפגוע (מספר מילימטרים ממנו) וציפוי מחדש של המשטח. "ניתוחי Resurfacing מאפשרים שימור של עצם בריאה ושיחזור טוב יותר של הביומכניקה הטבעית של המפרק", מסביר פרופ' שוחט, "בנוסף, אנו יודעים היום לבצע ניתוחים אלו בגישה קדמית ובכך להימנע מחיתוך השרירים. התוצאה היא תחושה טבעית יותר תוך שיקום מואץ: חזרה להליכה ללא מקל לאחר שבוע וחזרה לריצה ולפעילות ספורט אינטנסיבית לאחר שלושה חודשים".


3 צפייה בגלריה
פרופ' נועם שוחט
פרופ' נועם שוחט
פרופ' נועם שוחט
(באדיבות מרכז רפואי שמיר)

בעוד בהחלפה מלאה מסורתית מתבצעת כריתה לא רק של ראש הירך אלא גם של צוואר הירך - שכלל אינו נגוע במחלה - והחלפתם במשתל מתכתי מלאכותי המוחדר לעצם, ניתוחי החידוש מתמקדים בשימור העצם הטבעית, כפי שמסביר פרופ' שוחט: "המפרק האידיאלי הוא זה שנולדנו איתו ועל כן, אנו רואים חשיבות עליונה קודם כל בשימורו. בניתוחי החידוש נשמרת האנטומיה הטבעית של המפרק ורק מתבצע ציפוי של הסחוס הפגוע, מה שמאפשר תחושה טבעית יותר של המפרק לאחר הניתוח, טווח תנועה טוב יותר וחזרה מהירה לתפקוד ברמה גבוהה. ניתוח החידוש מונע למעשה את כריתת הצוואר ומסייע לשמר יותר מסת עצם. תהליכים אלו משמרים את הקיים ואינם גורמים לדלדול העצם.
חזר לתפקוד ברמה גבוהה יותר כולל פעילות ספורטיבית אינטנסיבית
ניתוחי Resurfacing בוצעו עד כה תמיד בגישה האחורית. המרכז הרפואי שמיר הוא היחיד בישראל ואחד הבודדים בעולם המבצעים ניתוחים אלו בגישה קדמית, הנמנעת מחיתוך השרירים ומאפשרת שיקום מהיר יותר. "בעזרת מדפסת תלת ממד אנו יוצרים דגם אמיתי של מפרק המטופל טרם הניתוח ובונים מכשור מיוחד המותאם למידותיו" מפרט פרופ' שוחט על הניתוח עצמו, "כל זאת במטרה לאפשר כניסה חלקה לאזור המנותח, שיוף מדויק של הסחוס הפגוע והכוונה נכונה של תהליך הציפוי. הדיוק הזה הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלמה המהיר של המטופלים לאחר הניתוח, כיוון שהוא מאפשר לבצע את הניתוח בגישה הקדמית ובכך למינימום פגיעה בשרירים ודיוק בעבודת השיוף. משאלונים שחולקו למנותחים שלנו עולה כי התחושה של המפרק שלהם טבעית יותר בהשוואה למנותחים שעברו החלפת ירך מסורתית, רובם לא זוכרים כלל שעברו החלפת מפרק".

3 צפייה בגלריה
פרופ' נועם שוחט
פרופ' נועם שוחט
פרופ' נועם שוחט -השוואה בין שתל חדש לשתל ישן
(באדיבות מרכז רפואי שמיר)

אחת הדוגמאות הבולטות מעולם הספורט המקצועני ליכולות הניתוח היא הטניסאי אנדי מארי, שבשיאו דורג ראשון בעולם ואף זכה בטורניר ווימבלדון היוקרתי. מארי עבר את הניתוח בגיל 30 וחזר לפעילות ספורטיבית מלאה מספר חודשים לאחר מכן. מטופלים מוכרים נוספים הם רוכב האופניים פלויד לאנדיס ושחקן הקולנוע ז'אן קלוד ואן-דאם, שעברו שניהם ניתוח דומה וחזרו לפעילות מלאה לאחר מכן. ניתוחי החידוש מוצעים לאנשים המעוניינים לחזור לפעילות בעצימות גבוהה כיוון שהם מתמקדים בציפוי המפרק הטבעי ושמירה עליו במקום בהחלפתו ועל כן, התוצאה הכי דומה למקור. "בגישה הזו הרקמות הרכות מסתגלות למפרק יותר בקלות, והסיכוי לחזור לתחושה רגילה גדול יותר. אנחנו רואים היום שחידוש הירך בגישה קדמית מהווה יתרון לא רק לספורטאי עילית אלא גם לאנשים שרוצים לחזור לפעילות גופנית בעצימות נמוכה יותר, כמו ריצה קלה, ולכן אנחנו מציעים את הניתוח גם לאנשים מבוגרים יותר אם איכות העצם שלהם מאפשרת זאת", אומר פרופ' שוחט.
מניעת זיהומים וניתוחים חוזרים
יתרון משמעותי נוסף לניתוחי החידוש בגישה הקדמית הוא הורדת שיעור זיהומים, המובילה פעמים רבות לניתוחים חוזרים. "אחוז מסוים של מנותחים בגישה המסורתית מגיעים לניתוחים חוזרים בגלל זיהומים", אומר פרופ' שוחט, "ניתוחי חידוש הירך מפחיתים משמעותית את רמת הזיהומים ובכך מונעים פרוצדורות חוזרות ואשפוזים חוזרים. בנוסף, מחקרים שעקבו אחר מטופלים במשך 10 שנים ויותר הדגימו שיעורי תמותה נמוכים יותר אצל אנשים שעברו ניתוחים אלו בהשוואה להחלפת מפרק ירך מסורתית. הסיבה לא לגמרי ברורה אך יש הסוברים שזה נובע מכך שמדובר בניתוח קטן יותר עם פחות פגיעה בעצם". יחד עם זאת, פרופ' שוחט מציין כי הניתוח אינו זמין במתכונתו הנוכחית לנשים אלא רק לגברים: "למרות שכיום ניתוח זה זמין רק לגברים, הודות לפיתוחים חדשים בתחום והתחדשות סוגי הציפוי, אנו מעריכים כי בחודשים הקרובים נתחיל לבצע ניתוחים אלו גם בנשים".

לתיאום תור למרפאת מפרקים יש ליצור קשר בטלפון 08-9779610 או במייל הניתוח מתבצע ביחידת המפרקים בבית חולים שמיר אסף הרופא ע"י צוות היחידה ד"ר בר זיו ד"ר למיקין ופרופ' שוחט.
פורסם לראשונה: 13:26, 26.02.24