בני הנוער הישראליים חיים במציאות מקומית מורכבת שמעוררת אצלם שאלות קשות על החברה הישראלית ועל המציאות החברתית והפוליטית בארץ. הם זקוקים למנטור שבידיו כלים להכיל את הדילמות שהם מעלים, לעודד אותם לגבש ולהביע דעה, ולענות באופן מיטבי על שאלותיהם החשובות.
עד כה, לא הייתה תוכנית הכשרה שמכינה את המורה לעתיד להתמודדות עם השאלות הקשות של התלמידים, שאלות שעוסקות בנושאים פוליטיים, בקונפליקטים, במגדר, בהכלה, בגיוון תרבותי ועוד. המציאות מכתיבה צורך עז בפיתוח דיון נכון בכיתות ובהכוונת בני הנוער להבעת דעה גם אם היא עלולה לעורר מחלוקת. בני הנוער חיים את המציאות הישראלית וחשופים הרבה יותר מאשר בעבר לקונפליקטים ולנושאים בוערים שעולים על סדר היום ונגישים לכולם באמצעות המדיה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מכללת לוינסקי לחינוך החליטה להרים את הכפפה ולהיות הראשונה שתפתח מסלול לימודים לתואר ראשון בהוראה – מסלול חינוך פוליטי. מסלול זה מונע מהשאיפה המרכזית להפוך את הלומדים בו למורים שיתפסו מקום מרכזי בחיי תלמידיהם ויהיו דמויות משמעותיות בעיניהם. מורים שידונו עם תלמידיהם בנושאים הבוערים שעל סדר היום, שלא יחששו מהבעת דעה, אלא נהפוך הוא, יתנו לה מקום בכיתה, ויובילו להנחלת ערכים של קבלת השונה, כך שלכולם יתאפשר מקום שווה - לתלמיד מהחברה הערבית, לעולה החדש מצרפת, או לתלמיד עם הצרכים המיוחדים. מסלול חינוך פוליטי מיועד לכל מי ששואף להיות הרבה יותר ממורה, באמצעות ההכשרה הייחודית למסלול זה, שתאפשר לו להתמודד עם הנושאים הרגישים ביותר של החברה הישראלית דרך דיון מכיל ופורה.

תואר ראשון בחינוך, תעודת הוראה, וכלים שהופכים אתכם למורים לחיים

מסלול חינוך פוליטי, הבלעדי למכללת לוינסקי לחינוך, כולל תואר ראשון בחינוך על-יסודי דו-חוגי כללי עם תעודת הוראה בהיסטוריה המאפשרת לבוגרים ללמד היסטוריה בחינוך העל-יסודי. נוסף על כך, תוענק לבוגרים תעודת הוראה מותאמת בעברית ובחינוך מכיל לבית הספר העל-יסודי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הייחודיות של המסלול מתבטאת בהענקת ידע נרחב לפיתוח דיון בנושאים רגישים ומורכבים בתחומי החינוך הפוליטי והחברתי. המורים שיסיימו את המסלול יוכלו להתמודד עם מגוון נושאים רלוונטיים כגון מגדר ומיניות, אקטיביזם חברתי, יחסים בין יהודים לערבים, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, יחסי דתיים-חילוניים ועוד. בוגרי המסלול ילמדו לנווט את הדיון, לעורר שאלות וחשיבה בקרב בני הנוער, ולהגיב לתרחישים הנפוצים בדיונים מסוג זה.
נוסף על כך, מדובר במסלול לימודים ראשון ויחיד מסוגו בישראל, המעניק למורים לעתיד כלים ייחודיים ומותאמים לעבודה עם תלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בכיתות רגילות בחינוך העל-יסודי, כפי שקורה יותר ויותר בשנים האחרונות. בוגרי המסלול יקבלו גם כלים להוראה בכיתות המשלבות תלמידים יהודים וערבים, או בכיתות שלומדים בהן תלמידים דוברי שפות שונות.

איך הופכים סטודנטים עם אג'נדה חברתית למורים המצוידים בכלים פרקטיים לחינוך פוליטי?

תוכנית הלימודים שגובשה במסלול כוללת קורסים ייחודיים בתחום החינוך הפוליטי, העוסקים בין היתר בדת ומדינה, בסכסוך הישראלי-פלסטיני, בשינויים במערך הכוחות שבין השמאל לימין בארץ ובעולם, במבט אזורי על גיוון תרבותי בחברה הישראלית והשפעותיו, בקבלה והכלה של השונה, באקטיביזם חברתי ועוד. התכנים במסלול מותאמים להוראה בבתי ספר על-יסודיים ומיועדים למתן מענה לאתגרים העולים בקרב בני נוער.
תוכנית ההכשרה המעשית בבתי הספר, המהווה חלק אינטגרלי מהלימודים לתעודת הוראה, מתמקדת בהתמחות בהיסטוריה להקניית מיומנויות לניהול דיון קבוצתי, מענה לתרחישים מגוונים ושאלות שצפויות לעלות מבני הנוער בנושאים, כגון גזענות, זהות מינית ועוד, כלים להבעת עמדה וניהול ויכוח מבלי שיוביל להתלהטות ואלימות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קורסי החינוך עוטפים את הלימודים ותומכים בתיאוריות ובגישות המעניקות תוקף להתנסות המעשית ולהתרחשות בשטח בית הספר. נוסף על כך, יילמדו קורסים בתחומי דעת נוספים, כגון מקרא, ספרות עברית וסביבה.

המסלול היחיד לשואפים להיות אקטיביסטים אמיתיים ולהוות דוגמה לבני הנוער

מסלול חינוך פוליטי גובש ונבנה מתוך אמונה שעל מורים להיות אנשי חינוך כריזמטיים, שיוכלו להוות דוגמה לבני הנוער ולהעניק להם כלים להתמודדות עם החברה הישראלית המורכבת בחייהם הבוגרים.
למי שמעוניין להיות מורה אקטיביסט, שאינו חושש לנהל דיונים חשובים גם כשהם סוערים ונוקבים, ששואף להיות דמות משמעותית לתלמידים ולחולל שינוי בדור העתיד של ישראל ובחברה הישראלית - מסלול חינוך פוליטי הוא הצעד הראשון בדרך הארוכה אל היעד.