עמנואל שארפ, שחקנה של מכללת יוסטון, זוכר היטב את היום בו נמשך לראשונה לכדור הכתום. כנראה שלא תופתעו שזה קשור לאביו, דרק, מהשחקנים הגדולים והזכורים בתולדות מכבי ת"א. רגע אחרי האליפות האחרונה שלו במדים הצהובים, ב־2011, הוא הביא את עמנואל למרכז המגרש, סמוך לפודיום. "התמונה הזו פורסמה יום למחרת בעיתון", נזכר שארפ ג'וניור. "אבא ואני ליד הצלחת. התלהבתי. פה כבר הרגשתי משהו".
יותר מעשור אחרי, עמנואל הוא הלהיט של המשפחה. בגיל 18, עם לא מעט מחמאות מהסקאוטים מסביב, הגארד הצעיר נחשב לאחד מהשחקנים הבולטים אצל המדורגת 1 באזור המידווסט בארה"ב, שתפגוש בלילה בין שישי לשבת את מיאמי בקרב על כרטיס לשמינייה האחרונה בטורניר המכללות הארצי.
5 צפייה בגלריה
עמנואל שארפ
עמנואל שארפ
משחק מאוד דומה לאביו. עמנואל שארפ
(צילום: רויטס )
5 צפייה בגלריה
עמנואל שארפ חוגג את האליפות של מכבי ת"א ב-2011
עמנואל שארפ חוגג את האליפות של מכבי ת"א ב-2011
היום בו נמשך לראשונה לכדור הכתום. עמנואל חוגג את האליפות של מכבי ת"א ב-2011
(צילום: ראובן שוורץ )
שארפ (1.93 מ'), כך לפחות מספרים החברים, משחק מאוד דומה לאביו. דרק חושב אחרת: "הלוואי שהיו עושים גלגול נשמות והייתי משחק כמוהו", אמר בראיון שהעניק לאחרונה בארה"ב. "הייתי שני רכזים בגוף של שחקן אחד. לא הייתי גדול כמו עמנואל, או עם כישורי טיפול בכדור שיש לו. אני תמיד אומר לו שהוא זה שנותן לי השראה".
מה שבטוח, עמנואל לא ראה את הרגע הכי גדול של אבא בקריירה: השלשה המשוגעת בנס ז'לגיריס ב־2004, שכפתה הארכה בדרך לניצחון מדהים, כל הדרך לזכייה ביורוליג. אולי כי חודש ויום בדיוק לפני כן הוא נולד בישראל. "אפשר באמת להגיד שגדלתי כל החיים בסביבת כדורסל", צוחק עמנואל. "זה באמת כל מה שאני יודע. כי כילד אתה תמיד רוצה להיות כמו ההורים שלך".
5 צפייה בגלריה
דרק שארפ
דרק שארפ
יצר את נס ז'לגיריס. דרק שארפ
(צילום: אפי שריר )

להיט בקדטים

חובבי הכדורסל הישראלי מכירים כבר כמה שנים טובות את יורש העצר, שלבש בעבר את מדי נבחרת הקדטים. מאז הוא כיכב בתיכון בלייק בפלורידה (שם אימן אביו) ובהמשך התברג ברשימת 100 השחקנים הטובים ביותר בשנתון שלו, על פי רשת ESPN.
עד אוגוסט 2013 שארפ והג'וניור התגררו בהרצליה, שם גם התחיל לקבל את יסודות הכדורסל, אבל לאחר מכן הם עברו לאורלנדו עם המשפחה, כולל האח הגדול די-ג'יי (כיום בן 26, משחק במכבי חיפה מהלאומית). הרילוקיישן לא מנע, כאמור, משארפ לייצג את הקדטים בקיץ 2019, בה רשם מספרים מדהימים באליפות אירופה דרג א' עם 25 נקודות ו־6 ריבאונדים בדרך למלכות הסלים.
מאז לא לבש את המדים הלאומיים בנבחרות הצעירות בשל פציעה קשה, שבר בעצם השוקית שגרם לו להחמיץ את עונתו האחרונה בתיכונים. אגב, לקראת אליפות אירופה בקיץ, בנבחרת העתודה כבר בונים על הגעתו של שארפ, וניהלו שיחות עם השחקן ואביו, שהביעו את הסכמתם. אם לא יהיו הפתעות בלתי צפויות הוא אמור לנחות בארץ באמצע חודש מאי כדי להצטרף לאימונים.
5 צפייה בגלריה
עמנואל שארפ
עמנואל שארפ
התאושש מפציעה קשה. עמנואל שארפ
(צילום: רויטרס )

הבית של אולג'ואן ודרקסלר

צריך להתעכב רגע על השנה האחרונה של שארפ בליגת התיכונים בארה"ב, אותה הוא למעשה לא סיים בעקבות הפציעה החמורה. הוא החליט לסיים מוקדם את לימודיו ובמשך כמעט שנה עבר טיפולים. בנוסף, התחיל גם בשינוי תזונתי וספורטיבי עם אימונים מיוחדים שעזרו להוריד כ־12 ק"ג.
שארפ, יש לציין, קיבל הצעות מלא פחות מ־14 מכללות, אבל בסוף החליט לבחור בקיץ האחרון את יוסטון, הקולג' שהוציא מתוכו שמות כמו קלייד דרקסלר, האקים אולג'ואן ואלווין הייז ויארח השנה את פיינל־פור טורניר ה־NCAA, אולי בדרך לתואר ראשון בהיסטוריה.
"עמנואל שחקן מוכשר מאוד, כבר בתיכון סומן כשחקן עם עתיד גדול מאוד", מספר מאמן עירוני נס־ציונה ונבחרת העתודה, אלעד חסין. "הייתה לו פציעה שקצת עיכבה את ההתפתחות והפריצה, אבל כמו שאנחנו רואים זה מאחוריו והוא נותן עונת פרשמן טובה מאוד". "הוא יכול להגיע הכי רחוק", מוסיף דרק. "אני אומר לו כל יום: 'אל תיתן לאף אחד להגיד לך לאן אתה יכול להגיע, תאמין ותהיה בטוח בעצמך'".
בעיקרון, שארפ התחייב לעונה נוספת ביוסטון, ומבחינת הגיל הוא יוכל לשחק בקולג'ים לפחות עוד שלוש עונות, אם וכאשר, עד דראפט ה־NBA. אם יציג בעונה הבאה יכולת משופרת ועוד סקאוטים ילטשו אליו עיניים, זה אפילו יכול לקרות מוקדם יותר.
5 צפייה בגלריה
עמנואל שארפ
עמנואל שארפ
מלא ביטחון. עמנואל שארפ בפעולה
(צילום: AFP)
חסין ממשיך להחמיא: "יש לו אופי של סקורר, כמו דרק, אבל הוא יותר זז לעמדה מספר 2. בהחלט מדובר בכישרון שיכול לשרת את נבחרות ישראל במשך הרבה מאוד שנים, ולכן לכולם, וגם לעמנואל בעצמו, חשוב שהחיבור ייעשה כבר בקיץ הקרוב".
דרק מסכים עם חסין: "עמנואל מלא ביטחון, הוא מאמין בעצמו, מאוד פיזי, יש לו איי־קיו כדורסל גבוה, קילר אינסטינקט. אם הוא דומה לי במשחק? רק בקליעה. הוא עשה שינוי משמעותי בכושר הגופני, הוריד במשקל, אפשר להגיד שהוא בכושר הכי טוב שלו אי פעם וגם משחק במכללה הכי טובה. כשהוא היה קטן יותר, תמיד אמרו לו איזה שחקן טוב הוא יכול להיות ואיזה מוכשר הוא, אבל הוא צריך לעבוד על הגוף שלו. לא ייחסתי לזה חשיבות כי הרבה ילדים מתבגרים מאוחר יותר גופנית, וזה בדיוק מה שקרה".
עוזר מאמן יוסטון, קואנס ווייט, זוכר היטב את אביו של עמנואל מכדרר על הפרקט. "דרק היה שחקן יוצא מן הכלל", הוא מודה ומוסיף: "כשיש לך אבא ששיחק בצורה מקצוענית – ולא רק שיחק, אלא שהצליח מאוד – זו הסיבה שעמנואל הוא כמו שהוא. עכשיו, כשאתה מביא אותו לתוכנית שלנו, לתרבות הספורט במכללה ולפיתוח שאנחנו עושים, השמיים הם הגבול".

אבדיה מחכה לו

בינתיים כולם חולמים שבאחד הימים שארפ ישחק, מי יודע, אולי לצד דני אבדיה בליגה הטובה בעולם. רק אל תפסלו ששארפ ג'וניור ירצה באחד הימים גם לסגור מעגל וכמו אביו לככב בארץ הקודש.
"אני מרגיש שכולם צריכים לקבל הזדמנות לנסוע לחו"ל ולראות איך זה", מפתיע שחקנה של יוסטון. "זה עוזר לך כשחקן וכאדם להיות מסוגל להסתגל לסוגים שונים של שחקנים".
רק שבינתיים הראש של משפחת שארפ בטורניר המכללות שמשגע, כצפוי, את ארה"ב. 40 שנה אחרי שהאקים "דה דרים" נעצר פעמיים בגמר טורניר המכללות, יוסטון שוב פייבוריטית, כאמור, לזכות בטורניר הארצי. "הקבוצה הנוכחית דומה מאוד להיא", צחק דרק. "מקווה שההיסטוריה תחזור על עצמה, עם שינוי אחד קטן ושהפעם יוסטון תזכה".