כשמגיעים לגבעת שמואל, הדבר הראשון שמבחינים בו הוא תנופת הפיתוח והבנייה שעוברת העיר בשנים האחרונות – עשרות מנופים מעטרים את השכונות השונות ומספרים את סיפורה של עיר מתפתחת, הנמצאת בשיאו של תהליך תנופה והתחדשות, לצד בניית שכונות חדשות, שדרוג והוספת תשתיות בכל רחביה, מבני ציבור, אולמות ספורט תרבות ופנאי, מרכזי מסחר ועסקים וגולת הכותרת – עבודת הרכבת הקלה, שצפויה לשנות את פני העיר ולקרב אותה מרחק דקות נסיעה בודדות מלב תל־אביב.
במידה רבה מי שאחראי לכל תנופת הפיתוח, הוא יוסי ברודני, המכהן כראש עיריית גבעת שמואל מאז שנת 2008 ועומד מאחורי תוכניות הבינוי והייעול השונות, שבשנים הקרובות צפויות להכפיל את אוכלוסיית העיר.
5 צפייה בגלריה
מזרקות מים בפארק הדרומי
מזרקות מים בפארק הדרומי
מזרקות מים בפארק הדרומי
(צילום: באדיבות עיריית גבעת שמואל)
מגורים בגבעת שמואל הפכו לסמל סטטוס יוקרתי והביקוש לגור בעיר נמצא בשיא, איך שומרים על רמת השירות של עיר קטנה גם כשתגדלו?
"בגבעת שמואל גרים היום כ־30,000 תושבים, כאשר בתוכנית המתאר שלה ל־2045 היא צפויה להכפיל את עצמה לעד 60,000 תושבים. כבר היום יש מעל 5,000 יח"ד בשלבים כאלו ואחרים של תכנון ובנייה, ובעוד כמה שנים נגיע כבר לסביבות 45-40 אלף תושבים, ואנחנו נערכים לזה – עם בניית מבני ציבור, כמו שני בתי ספר חדשים שיפתחו בשנתיים הקרובות, אחד לחינוך מיוחד והשני חדשני, שנבנה בסטנדרטים פדגוגיים והנדסיים שלא נראו פה עדיין, פארקים ציבורים ומבני ציבור.
"הפארק הדרומי, שכבר נפתח לפני כשנה, הינו רצועת ספורט ופנאי של כקילומטר, הכוללת מגרשים, סקייט פארק, מזרקות משחק ועוד. הפארק נבנה בהשקעה של כ־35 מיליון שקל, ומושך אליו מבלים מכל אזור בקעת אונו והסביבה. נוסף על כך אנו עמלים בימים אלו על בניית הפארק הצפוני, גם הוא בהשקעה של עשרות מיליונים, שאמור להשתלב עם התקדמות פרויקט הפינוי־בינוי של שכונת גיורא ולשרת את 1,500 המשפחות שיעברו לגור בשכונה החדשה שתיבנה".
5 צפייה בגלריה
ראש העיר, יוסי ברודני
ראש העיר, יוסי ברודני
ראש העיר, יוסי ברודני
(צילום: באדיבות עיריית גבעת שמואל)
הזכרת את הפינוי־בינוי בשכונת גיורא, אחת מעתודות הדיור הגדולות של העיר, איך אתה רואה את החזון של גבעת שמואל בכל הנוגע להתחדשות עירונית?
"לפני כשנה, החלה ההריסה של מקבץ הבניינים הראשון של תוכניות הפינוי־בינוי בעיר, בכניסה לגבעת שמואל, ויש עוד מספר תוכניות שמקודמות על ידינו ברחבי העיר, בדגש על השכונות הוותיקות.
"עבור גבעת שמואל, שכונת גיורא שבחלקה הצפוני של העיר, בסמוך לכביש 4 ולפתח תקווה, היא אחת מעתודות הבנייה המרכזיות ומיועדת לעבור כולה התחדשות עירונית משמעותית כבר בתקופה הקרובה. למעשה, לפני כשנה הצלחנו להיכנס בנעלי היזם המקורי ולהעביר את אישור התוכניות בוותמ"ל במסלול רשויות, מה שיזרז את קבלת האישורים ויקדם את תחילת ביצוע העבודות. בסך הכול מתוכננות בשכונת גיורא כ־1,500 יח"ד בבניינים של עד 25 קומות, וזאת נוסף על עשרות אלפי מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים".
גבעת שמואל הופכת להיות "המרכז של המרכז"?
"ממש ככה. הסלוגן שלנו בגבעת שמואל הוא שאנחנו 'עיר מרכז לחינוך ולמצוינות' בעיקר בשל הישגי התלמידים בעיר, המובילים בכל מדדי החינוך, ההתנדבות והשירות בצה"ל. יש לנו אוכלוסייה חזקה מאוד, היכל תרבות מוביל, אזורי בילוי ומסעדות מלאים ועוד, כאשר גם הקרבה לאוניברסיטת בר־אילן ולציבור הסטודנטים הגדול שגר בעיר, תורמת לכך שגבעת שמואל היא הרבה יותר מסך תושביה. כמו כן גבעת שמואל נהנית בעשור האחרון מתנופת פיתוח, בנייה והתחדשות עירונית. במסגרת זו קודמו ואושרו תוכניות רבות לפינוי־בינוי והתחדשות עירונית והקמת שכונת מגורים חדשה בצפון גבעת שמואל על שטח של כ־167 דונם, המיועדת לבניית מתחם מגורים בשילוב שטחי תעסוקה ומסחר, שטחי ציבור ופארק ענק על שטח של כ־30 דונם, הכולל גינת פרפרים, בריכה אקולוגית, שביל אופניים, שטחי גינון וצמחייה עשירה ומגוונת, פינות ישיבה מוצלות, מתקני שעשועים לגילאים שונים ועוד".
5 צפייה בגלריה
הצללת פארקים בעיר לרווחת התושבים
הצללת פארקים בעיר לרווחת התושבים
הצללת פארקים בעיר לרווחת התושבים
(צילום: באדיבות עיריית גבעת שמואל)
הקמת הפארק היא חלק מתוכנית הפיתוח של צפון גבעת שמואל, שאותה מקדם ראש העיר יוסי ברודני בעשור האחרון – יחד עם תוכניות פיתוח נוספות ברחבי העיר, שנועדו לשדרוג המרחבים הציבוריים וגני המשחקים. את הפארק המתוכנן חוצה שביל אופניים והליכה, שהינו חלק מתוכנית עירונית רחבה ורב־שלבית לרישות העיר בשבילי אופניים. מטרת תוכנית זו היא ליצור קישוריות בכל העיר לתחבורה בת־קיימא, אשר תשדרג משמעותית את איכות החיים והסביבה בעיר. שבילים אלו כוללים בין היתר תאורה, גינון ופינות ישיבה ורענון לרווחת התושבים.
כמו כן מבט אל העתיד מגלה, כי העיר כלולה במערכת הסעת ההמונים של גוש דן. בשנת 2023 לכל המוקדם צפויה פתיחתו של הקו הסגול של הרכבת הקלה, שיעבור בדרום העיר ובמזרחה. כמה שנים מאוחר יותר יצטרף גם קו המטרו M2, שיעבור במערב העיר. אלה יקלו מאוד את תנועת התושבים והמבקרים מהעיר ואליה. לצד כל זאת התחדשה העיר במרכזים נוספים לחוגים, פנאי והעשרה לתושבים בעיצוב חדשני ומתקדם, והעיר רושתה בשבילי אופניים לאורכה ולרוחבה. לדברי ראש העיר, לא בכדי משפחות רבות המבקשות להבטיח להן ולילדיהן איכות חיים, קובעות את עתידן בעיר.

מובילים את החינוך בישראל: 98.4% זכאות לבגרות וגיוס שיא לצה"ל

מערכת החינוך העירונית של גבעת שמואל נמצאת כיום בצמרת הערים המובילות בישראל עם שיעור זכאות לבגרות העומד השנה על 98.4%, שיעור נשירה מהנמוכים בארץ 0%, השיעור הגבוה בישראל בניגשים לבחינת 5 יח''ל בגרות במתמטיקה ואחוז גבוה במיוחד בגיוס בנים ובנות לצה"ל ולשירות הלאומי. השנה קיבלה העיר מהרמטכ"ל תעודת הצטיינות על מיצוי כושר לחימה ועל אחוז גבוה של יוצאי קצונה מקרב תושביה.
5 צפייה בגלריה
מגמת מחשבים לילדי היסודי בעיר
מגמת מחשבים לילדי היסודי בעיר
מגמת מחשבים לילדי היסודי בעיר
(צילום: באדיבות עיריית גבעת שמואל)
הישגים אלו מקורם בחזון ארוך טווח, שאותו מוביל ראש העירייה ברודני וראש רשימת המפד"ל־הבית היהודי לכנסת, יחד עם צוותי אגף החינוך בעיר לשם חיזוק איכות ההוראה וההון האנושי והפדגוגי, בניית מערכת חינוך מיטבית, הכוללת תיכון ממלכתי, אולפנה, ישיבה תיכונית, גני ילדים, בתי ספר יסודיים ממלכתי וממלכתי־דתי, הגדלת תקצוב מערך החינוך הפורמלי והבלתי־פורמלי, ביצוע רפורמות חינוכיות ושימוש בעזרים טכנולוגיים מתקדמים, כל זאת במטרה להקנות לתלמידים את כל הכלים האפשריים למצוינות ולהצלחה.
"אחד המדדים להצלחה הוא המדד הפדגוגי ואיכות המורים במערכת. בגבעת שמואל מערכת החינוך עסוקה כל העת בפיתוח פדגוגי להתאמת המערכת לרוח הזמן ובהכשרת צוותי החינוך שלה. תלמידינו לומדים על־פי מודל ייחודי שפיתחנו בעיר – ממד אקדמי, ממד העתיד וממד רגשי־חברתי. צוותי ההוראה שלנו שותפים מלאים למהלך הפיתוח הפדגוגי, כמורים מפתחים ולא כמורים טכניים שרק מעבירים את החומר, ומכאן גם נובעת הצלחתנו. נתוני התמונה החינוכית של משרד החינוך בעשור האחרון, ההישגים הלימודיים והחינוכיים של תלמידינו מדי שנה והפדגוגיה הייחודית ופורצת הדרך שאנו מובילים בעיר, הם הגושפנקה הרשמית לכך שמדובר במערכת החינוך הטובה והמובילה בישראל''.
5 צפייה בגלריה
   חינוך טכנולוגי. תלמידות בונות לוויין בפרויקט "תבל"
   חינוך טכנולוגי. תלמידות בונות לוויין בפרויקט "תבל"
חינוך טכנולוגי. תלמידות בונות לוויין בפרויקט "תבל"
(צילום: באדיבות עיריית גבעת שמואל)

הידעת?

גבעת שמואל קיבלה השנה תעודת הצטיינות מהרמטכ"ל על מיצוי כושר לחימה ועל אחוז גבוה של יוצאי קצונה מקרב תושבי העיר

תעודת זהות

שם העיר: גבעת שמואל
ראש העיר: יוסי ברודני
מספר תושבים: כ־30,000
אחוז זכאות לבגרות: 98.4%
ייחודיות העיר: גבעת שמואל הינה עיר מרכז לחינוך ולמצוינות, המדורגת זה עשור ברציפות, בצמרת הערים המובילות בישראל בתחום החינוך