חודשים אחרי שהתריעו על כך שמשרד החינוך מסרב לחשוף את "נוסחת הבגרויות" במסגרת ההקלות שניתנו בעקבות משבר הקורונה, התלוננו הבוקר (יום ג') מנהלי בתי ספר רבים על פערים בציוני הבגרות של תלמידיהם, וכן על הפחתה, חלקה משמעותית מאוד, של ציונים פנימיים שהעבירו בתי הספר.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה בגרות
אילוסטרציה בגרות
(צילום: רועי עידן)
אתמול פרסם משרד החינוך את ציוני בחינות הבגרות לתלמידים – בסך הכול מיליון וחצי כאלה. באגף הבחינות של המשרד נרשמו תלונות רבות מצד מורים ומנהלים, שהופתעו לגלות שהציון הפנימי שנתנו לתלמידים ירד ללא כל הסבר, אף שבמשרד קבעו כי הצעדים שננקטו נועדו להקל על התלמידים, שציונם אמור היה להיקבע על-בסיס מבחן פנימי שהתקיים בבתי הספר.
המנהלים הזהירו אז כי ייאלצו להוריד ציונים לתלמידים כדי להימנע מפערים בממוצע הבית-ספרי ובהאשמות בהטיית הציונים לטובת התלמידים. מורים ציינו אז כי המתווה של משרד החינוך כבל אותם וחייב אותם לקבוע ציונים שמותאמים לממוצע הבית ספרי, כיוון שאחרת יסומנו כ"חשודים" במתן ציונים גבוהים במכוון ובאופן לא אמין.
למעשה, הרצון של משרד החינוך לשמור על ממוצע רב-שנתי בבתי הספר פגע בתלמידים שהתאמצו ולמדו, במיוחד בתקופות הסגר והלמידה מרחוק. במקרה שבשנתיים האחרונות היה הממוצע הבית-ספרי נמוך, הופחת הציון הפנימי של התלמידים, על-מנת להתאים אותו לממוצע הרב-שנתי הקודם של בית הספר.
5 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
"תלמידה שרוצה ללמוד רפואה תגלה שהורידו לה עשרות נקודות בכימיה"
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
"התלמידים והמורים ירקו דם בלמידה ובהכנה לבחינות הבגרות, ועכשיו מורידים להם ציונים ורבים לא יהיו זכאים לתעודות בגרות", אמרה ל-ynet מנהלת תיכון בתסכול. "הורידו ציונים באופן דרסטי במקצועות שהגשנו בהערכה פנימית. משרד החינוך העביר לנו את האחריות, עשינו עבודה רצינית ונרמלנו את הציונים - ועכשיו ראיתי שפגעו בצורה ניכרת בחלק מהתלמידים, עד כדי הפתחה של 20 נקודות".
הפערים בנתונים, נובעים כאמור מהנוסחה החדשה שגיבש משרד החינוך לחישוב הציונים הפנימיים שבית הספר מעניק לתלמידים במקום מבחן בגרות חיצוני, בשל משבר הקורונה. את הנוסחה סירב משרד החינוך לחשוף בפני המורים, כפי שנחשף ב-ynet ביוני השנה. במקרים אחרים, מדובר בטעויות בשקלול הציונים הפנימיים והחיצוניים במקצועות שבהם נבחנו התלמידים במבחן חיצוני, ובמקרים נוספים בשל פערים בין הציון הפנימי לחיצוני – שהובילו להפחתת הציון הפנימי.
"אחד התלמידים שאיתו עבדנו שלוש שנים כדי להגיע לתעודת בגרות ישמע כעת שבאחד המקצועות הוא נכשל", הוסיפה מנהלת התיכון. "מדובר בתלמיד עם ציונים טובים מאוד בבחינות החיצוניות, שעכשיו לא יהיה זכאי לתעודת בגרות. גם תלמידים מצטיינים נפגעו. אחת התלמידות המצוינות שרוצה בעתיד ללמוד רפואה תגלה שהורידו לה עשרות נקודות בכימיה".

לדבריה, "יש פה פגיעה בתלמידים חלשים ומצטיינים. לא הגשנו ציונים כלאחר יד, אלא עשינו עבודה יסודית. קבענו ציונים על סמך עבודות ומבחנים ותיקפנו אותם". מנהלת התיכון מתחה ביקורת חריפה על משרד החינוך וקבעה כי "יש כאן פגיעה קשה באמון של משרד החינוך במנהלים ופגיעה בצוות החינוכי ובתלמידים".
עוד אמרה כי "יש כאן פגיעה במנדט שניתן לנו בעבודה עם התלמידים. אנחנו מכינים תלמידים לבגרות חורף והמורים והתלמידים מבינים שמה שיעשו הוא בגדר המלצה. גם כך בתוך הנסיבות הקשות בתקופת הקורונה זו פגיעה קשה בתלמידים".
משרד החינוך: "אם תימצא טעות, היא תתוקן"
אתמול אמרו במשרד החינוך כי נרשמה עלייה בממוצע הציונים ביחס לשנה שעברה. עם זאת, רק בתום בדיקת מבחני בגרות החורף ניתן יהיה לדעת את התמונה הסופית.
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד פרסם כמיליון וחצי ציונים. במקרה שבו מנהל סבור שחלה טעות בציון, יש לפנות לאגף הבחינות. הפנייה תטופל באופן מיידי, ואם תימצא טעות, הרי שהיא תתוקן".

חבר ועדת החינוך ח"כ מאיר כהן מיש עתיד-תל"ם הגיב על סערת ציוני הבגרויות: "בשבוע הבא נקיים בכנסת דיון בנושא הבגרויות. קיצוץ הציונים הפנימיים הוא צעד של הבעת אי אמון בעבודתם החינוכית של המנהלים והמורים ולרבות אי אמון בתלמידים. יש לייצר התאמה בין ההכנות לבגרות והלימודים בזום לבין המבחנים ולייצר חלופות לחלק מהבחינות. המשימה החשובה מכל היא לוודא שבוגרי י"א-י"ב לא ישלמו את המחיר בעתיד עם כניסתם לאקדמיה".

"לבטל את בגרויות החורף או לצמצם את החומר"

ובמקביל, מועד החורף של בחינות הבגרות מתקרב, ואיתו הלחצים והחרדות בקרב תלמידים החוששים שלא יגיעו מוכנים לבחינות וייכשלו. גם המורים והמנהלים מודאגים והם תובעים ממשרד החינוך לבטל את בחינות מועד החורף או לצמצם את חומר הבחינה לבגרות.
5 צפייה בגלריה
תלמידים מפגינים נגד הבגרויות
תלמידים מפגינים נגד הבגרויות
תלמידים מרעננה נגד בגרויות החורף בצל הלמידה מרחוק
(צילום: דנה קופל )
הם תובעים שכל החלטה תיעשה בתיאום עם ראשי המוסדות להשכלה גבוהה מחשש שאלה יסמנו את בוגרי שנתוני הקורונה, ובבואם להתקבל בעתיד ללימודים - ישנו המוסדות את המשקל הניתן לתעודת הבגרות לטובת הפסיכומטרי.
5 צפייה בגלריה
התלמידים מפגינים נגד הבגרויות
התלמידים מפגינים נגד הבגרויות
(צילום: נדב לביא )
בימים האחרונים מקיים משרד החינוך התייעצויות בנושא. מנהלי בתי ספר ציינו כי נבדקה עימם היתכנות לביטול מועד החורף, אך במשרד החינוך טוענים כי אינם בוחנים את ביטול המועד. יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים מנשה לוי קורא לבטל את מועדי החורף, למעט לתלמידים שנכשלו במבחנים. "אין סיכוי שתלמידי י"א-י"ב יספיקו ללמוד את כל חומר הלימוד לבחינות הבגרות", מדגיש לוי. "נוצר פיגור בהספק החומר לבחינות".
המנהלים חוששים שהמוסדות להשכלה גבוהה ישנו בגלל המשבר את משקל ציוני הבגרות וייתנו משקל-יתר לפסיכומטרי. מוטי ארבל, מנהל תיכון אמי"ת י' באשדוד, אומר כי צמצום הבגרויות עלול להביא לביטול אמון האוניברסיטאות בתעודת הבגרות. "עלינו לפעול לצמצום משמעותי של הבחינות החיצוניות, ויחד עם זה להגיע להבנה עם האוניברסיטאות על מודל המבוסס על תפיסה חדשה", אמר ארבל.
5 צפייה בגלריה
מיקה אליה
מיקה אליה
מיקה אליה. "לא לבטל, לצמצם"
יו"ר מועצת התלמידים הארצית איתי קרויטרו התריע כי "תלמידים חוששים שייכשלו. כעת כולם מגלים אמפתיה לדור הקורונה, אך בעוד שש-שבע שנים כולם ישכחו, והמוסדות להשכלה גבוהה עלולים להגדיל את המשקל של הפסיכומטרי".
הילאי בן-מוחה, תלמידת י"א מתיכון אמי"ת באשדוד, סבורה שצריך לבטל את בגרויות החורף. "המצב בלתי אפשרי. לבחון אותנו במצב כזה מורכב זה פשוט להכשיל אותנו מראש", אמרה. מיקה אליה, תלמידת י"ב מתיכון אביב ברעננה, ציינה כי הלמידה מרחוק במשך שעות ארוכות בלתי אפשרית. "אני לא בעד ביטול בגרויות החורף משום שהלחץ בקיץ יהיה גדול יותר. יש לצמצם את היקף החומר הנלמד".
ממשרד החינוך נמסר כי המשרד אינו בוחן את ביטול מועד החורף. עוד נמסר כי המשרד מקיים התייעצויות, ובתום התהליך יפרסם החלטה מסודרת.
פורסם לראשונה: 07:31, 20.10.20