7 צפייה בגלריה
רכס לבן
רכס לבן
אזור תוכנית "רכס לבן"
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
תוכנית הבנייה "רכס לבן" בירושלים אושרה ב-2019, 12 שנים לאחר שנדחתה בעקבות מאבק ציבורי גדול. רגע לפני דיון בכנסת ובוועדת הערר הארצית בנושא, התחדשה מחאה המצליחה לסחוף אחריה תושבים, שוחרי טבע ובני נוער רבים.
לפי התוכנית, על גבי 840 דונם הממוקמים בדרום-מערב ירושלים (מתחם רכס לבן), ייבנו 5,250 יחידות דיור ועוד 300 חדרי מלון, שטחי תעסוקה, מסחר וחניון. מתחם רכס לבן מהווה חלק מהמרקם העירוני של העיר והוא למעשה מעתודות הקרקע (שטחי קרקע לא מבונים בעיר) האחרונות בירושלים. התוכנית גובלת בשכונת קרית מנחם, כביש אורה-משואה, שולי מושב אורה והפארק הלאומי עמק רפאים.
"על מנת לבנות את שכונת רכס לבן היה צורך לשנות את תוכנית המתאר המחוזית של ירושלים. בוצע תהליך שלם של שינוי תוכנית מחוזית על מנת לאפשר את הבינוי. זאת בשעה שיש בתוך העיר עשרות אלפי יחידות דיור שלא ממומשות", אמרה לירון דין, המתכננת הסביבתית של החברה להגנת הטבע בירושלים.
מנגד, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים סבורים כי יש לבנות במקום הן בשל מחסור בשטחים פנויים לבניית יחידות דיור, והן בשל צורך ב"קרקעות משלימות" לפרויקטים של התחדשות עירונית בעיר. כלומר - על מנת להעניק שטחים המהווים פיצוי כלכלי עבור קבלנים המבצעים פרויקטים לא-רווחיים של התחדשות עירונית בעיר. כמו כן, בוועדה מסכימים עם המתנגדים כי יש לשמור על הריאות הירוקות שמערב העיר, אך מציינים כי בוצעה בדיקה סביבתית לאיתור מקורות הנביעה של המעיינות על מנת לשמר אותם ולהרחיק מהם את הבינוי.
7 צפייה בגלריה
עבודות לאיתור הנביאות ברכס לבן
עבודות לאיתור הנביאות ברכס לבן
עבודות לאיתור הנביעות ברכס לבן
(צילום: משרד השיכון והבינוי)
ביולי 2019 הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז בירושלים אישרה את תכנית "רכס לבן". ארגונים סביבתיים והמועצה האזורית מטה יהודה הגישו לבית המשפט העליון עתירה נגד התוכנית, אך זו נדחתה בחודש שעבר. בשבוע הבא הנושא יעלה שוב לדיון, הפעם בוועדת ערר ארצית. מארגני המאבק נגד בנייה מתכננים לקיים הפגנה במקביל לדיון.
7 צפייה בגלריה
רכס לבן
רכס לבן
תכנית המתאר המחוזית של ירושלים שונתה כדי לאפשר את הבנייה
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
לפי החברה להגנת הטבע, שטח זה מהווה מרחב מחיה ומסתור לבעלי חיים, ובמיוחד עבור יונקים גדולים כגון הצבי הישראלי, הנמצא בסכנת הכחדה. התוכנית מאיימת על אוכלוסייה גדולה של צבאים בנחל רפאים. להקות של צבאים נמצאות גם בנחלים כוס, גילה ובשלוחות שמעל לנחל רפאים. הבנייה ברכס לבן תצמצם משמעותית את מרחב המחיה של הלהקות ותפגע קשות ביכולת שלהן לקיים קשר זו עם זו.
בנוסף לכך, במסמך ההתנגדות לתוכנית שנכתב על ידי מומחים לאקולוגיה וסביבה נטען כי "ביצוע התכנית יביא לייבוש מעיינות הסמוכים לשטח התכנית, לרבות עין לבן הצפוי להתייבש בוודאות, שלושת מעיינות אל בלד ומעיינות נוספים".
עוד לפני הדיון בוועדת הערר, יתקיים דיון בנושא בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אליו הוזמנו בין היתר נציגים מהמשרד להגנת הסביבה, משרד המשפטים, משרד הבינוי והשיכון ומנהל התכנון. מובילי המאבק מקווים כי דיון זה יניב פירות ויוביל לביטול התוכנית.
7 צפייה בגלריה
צבי ישראלי בהרי ירושלים
צבי ישראלי בהרי ירושלים
צבי ישראלי בהרי ירושלים
(צילום: אלעד בן כנען)
7 צפייה בגלריה
צבי ישראלי בהרי ירושלים
צבי ישראלי בהרי ירושלים
צבי ישראלי בהרי ירושלים
(צילום: אלעד בן כנען)
עם כל זאת, לירון דין נותרה אופטימית, וכבר עובדת על תכנית להפיכת האזור לגן לאומי. "אנחנו מציעים להפוך את השטח לגן לאומי, ליצור גן לאומי של הרי ירושלים ומעיינותיה, ולהמשיך אותו עד לנחל שורק".
למאבק התווסף גם תגבור מכיוון לא צפוי: צעירים רבים, ביניהם בני נוער, שמעו על תוכנית הבנייה והחליטו לקחת חלק במאבק. הם מתפעלים קבוצת פייסבוק, עמוד אינסטגרם, וקבוצת ווטסאפ בשם "מצילים את הרי ירושלים". עד כה אלפי אנשים נחשפו לפעילות שלהם.

מהוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים נמסר: "הוועדה המחוזית רואה בשטחים שבמערב ירושלים את הריאות הירוקות של העיר וככאלה חשוב להגן עליהם. כפועל יוצא, בוצעה בדיקה סביבתית מקיפה וראשונה מסוגה בארץ על ידי צוות בין-משרדי, לאיתור מקורות הנביעה של המעיינות באזור, על מנת לשמור עליהן ולהרחיק מהן את הבינוי. יחד עם זאת, בדיקה שנעשתה על ידי לשכת התכנון הראתה כי שטחי הפיתוח בתוך ירושלים לא מספיקים לענות על הצורך במגורים בשנים הקרובות וכבר כיום קיים מחסור של אלפי יחידות דיור יחידות דיור בעיר, ולא נותרו שטחים פנויים או עתודות קרקע זמינות לפיתוח בירושלים שיכולות לתת מענה למחסור זה. עמדה שזכתה לגיבוי רק לאחרונה על ידי בית המשפט העליון. נזכיר כי כמחצית מיחידות הדיור בתוכנית עתידות לשמש כקרקע משלימה, אשר תאפשר את תהליך ההתחדשות של השכונות הוותיקות קריית מנחם וקריית יובל המצויות כיום במצב תחזוקתי ירוד, והבנייה תמשיך את רצף הבינוי הקיים, זאת על מנת למזער את הבנייה בשטחים הפתוחים".
7 צפייה בגלריה
מטיילים במעין עין לבן, המעיין המרכזי של רכס לבן
מטיילים במעין עין לבן, המעיין המרכזי של רכס לבן
מטיילים במעין עין לבן, המעיין המרכזי של רכס לבן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מעיריית ירושלים נמסר: "בעיר ירושלים חסרות אלפי יחידות דיור. עיריית ירושלים עוסקת בתכנון יחידות דיור בממספר מסלולים - תוכניות 'פינוי בינוי', היתרים בהתאם לתמ"א 38, תוכניות נקודתיות לציפוף מגרשים, שטחי אינפיל ובשולי שכונות שטרם נבנו, מסמכי מדיניות לאזורים נוספים שניתן לצופף בשכונות העיר, ולעיתים מתחמים בשטחים חדשים המאפשרים קידום מתחמים גדולים ומשמעותיים לשיווק, כמו רכס לבן. תכנית רכס לבן מלווה בבדיקות סביבה מפורטות ומחמירות שהוצגו בוועדה המחוזית. את השכונה תלווה תחבורה ציבורית ורכבת קלה. בתכנית גובשו גבולות השכונה והאמצעים השונים להגן על השטחים הפתוחים והמעיינות. בנוסף, צומצמו השטחים המקוריים שנדרשו בעבר עבור השכונה, חלקם מיועדים לבינוי בצמוד לעיר ולמושבים וחלקם נותרו שטחים פתוחים (לאורך השנים בוטלה בניה בשתי שלוחות קרקע מערביות שהעירייה דרשה להוציא מתחום התוכנית)".
7 צפייה בגלריה
מטיילים בהרי ירושלים
מטיילים בהרי ירושלים
מטיילים מתנגדים לתכנית
(צילום: באדיבות מאבק "מצילים את הרי ירושלים")
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "רכס לבן הוא שטח פתוח וטבעי, בעל ערך אקולוגי גבוה ביותר. הוא משמש כבית גידול לצמחים וחיות בר בסכנת הכחדה, וכאזור חיץ למסדרון האקולוגי הקריטי שבהרי ירושלים. בתקופה זו, של משבר סביבתי גלובלי, לרבות שינוי האקלים והכחדות של מינים, חיוני להשאיר את רכס לבן כתשתית תומכת במערכות אקולוגיות ובמגוון הביולוגי. יעוד זה, לדעתנו, גובר על כל יעוד אחר, בייחוד לאור העובדה שאת הביקוש למגורים, ניתן לספק באזורים אחרים בעיר, שבהם יש עתודות מספיקות לעשרות שנים קדימה".
מטעם מאבק "מצילים את הרי ירושלים" נמסר כי "בזמן שמנהל התכנון מייצר תוכניות בניה הרסניות, האזרחים מגלים עד כמה חשובים השטחים הירוקים לרווחתם ולבריאותם הבסיסית. חשיבה על הדורות הבאים מחייבת אותנו לפיתוח בר קיימא ולתכנון עירוני חכם. משום שאנו יודעים שתוכנית 'רכס לבן' היא רק יריית הפתיחה לעוד תוכניות בניה רבות על שטחי הטבע שבמערב העיר - אנחנו כמובן, נמשיך להיאבק במרץ נגד המדיניות שמאיימת על עתידה של ירושלים".