מה הייחודיות של המשרד שלך?
אני עורך דין משנת 2005. עבדתי כמה שנים במשרד אזרחי, תביעות כספיות והוצאה לפועל ולאחר מכן התגייסתי למשטרה בתור תובע פלילי. שירתתי במשטרה 7 שנים באזור השרון ועכו. יצאתי מהמשטרה בדרגת פקד עם המון ניסיון והכרות מעולה של המערכת המשפטית הפלילית, גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית.
למעשה החלפתי צד והחלטתי להפוך לסנגור. לא היה לי קשה עם השינוי כי אני מסתכל על זה בצורה מקצועית. רוב הציבור מסתכל על עבירות פליליות כנושא של "טוב ורע" אבל בתפיסתי המקצועית רק הראיות מדברות. חשוב לזכור שכתב אישום צריך גם לעבור את כור ההיתוך של בית המשפט.
הייחודיות שלי היא יתרון עצום כי אני מכיר את שני צדי המתרס.
רוב הלקוחות שפונים אלי הם אנשים נורמטיביים שטעו ולא עבריינים שעושים קריירת פשע. ההסתכלות המקצועית שלי ביחד עם הניסיון מייצרים לי אפשרות טובה להביא צדק ללקוחות שפונים אלי.
מה גרם לך לבחור דווקא בתחום הפלילי?
זה סיפור של גלגול על בסיס עניין. תמיד רציתי לעסוק דווקא באזרחי-מסחרי ורק לאחר מכן קסם לי ללכת לפלילי. היה לי חבר שהתגייס למשטרה. בשיחות ביננו הוא סיפר לי על מורכבות המקרים הפליליים. בתחום הפלילי אין הרבה חוקים, יש את חוק העונשין ועוד כמה שנראו בזמנו איזוטריים, לעומת תחומים אחרים שבהם יש מאות חוקים שיכולים להתאים למקרה ולכן תמיד חשבתי שזאת עבודה לא מורכבת. אבל כשנפגשתי עם המקרים עצמם הבנתי שזה תחום מאוד מורכב וגם שיש פה סיפורים אנושיים מדהימים. יש הרבה עניין ויש גם יכולת לנסות להביא לאנשים צדק אמיתי מול מערכות שלא ״סופרות״ אותם ועלולות, ללא ייצוג איכותי, לגרום עוול שמשנה חיים לאדם.
ספר לנו איך נראה יום ממוצע בחייך כעו"ד
היום שלי מורכב מפגישות או בתי משפט או תחנות משטרה. רוב הזמן אני עובר בין דיונים בבית המשפט לבין תחנות משטרה וטיפול בלקוחות.
1 צפייה בגלריה
 עו"ד תומר יפרח
 עו"ד תומר יפרח
עו"ד תומר יפרח
(צלמת: אולגה יפרח)
ספר לנו על הישג מקצועי שאתה גאה בו במיוחד
פנה אלי אדם שהואשם בגידול סמים. מההכרות שלי איתו הבנתי שהוא הלום קרב ויוצא סיירת מובחרת. הוא גידל קנאביס לצורך הרפואי שלו אבל לא הוציא רישיון. הוא זומן לשימוע לפני הגשת כתב אישום. במקרה כזה אתה יכול לפנות ולמנוע את הגשת כתב האישום. צריך להבין שלפני כמה שנים עבירת הגידול הייתה חמורה מאוד והיו יושבים בגינה בכלא מספר שנים.
כשהגעתי לשימוע באתי עם הלקוח, שבינתיים קיבל רשיון לקנאביס רפואי, והצלחנו לשכנע שהגידול היה אך ורק לצרכים רפואיים והתיק נסגר. מקרה כזה יכול להרוס חיים והתמלאתי גאווה שלוחם סיירת בצה״ל, שעבר הרבה דברים בחייו מעצם שירותו למדינה, הצליח בעזרתי להוריד מעליו כתם ונמנע מנזק של ישיבה מאחורי סורג ובריח שלא בצדק.
מקרה נוסף דרמטי מהתקופה האחרונה היה כשפנה אלי אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים בה נהרג רוכב אופנוע. הוא הורשע בגרם מוות ברשלנות ובגזר הדין נקבע שהוא הולך למאסר בעבודות שירות. אני לא ייצגתי אותו בהליך הראשון בו הוא הורשע והוא פנה אליי וביקש את עזרתי אם אוכל להגיש ערעור. באמצעות עבודה יסודית מאוד וירידה לפרטים, יחד עם שני קולגות שלי, מצאנו חורים בהרשעתו של הלקוח וכן כי בית המשפט שהרשיע טעה בפסק דינו. הגשנו ערעור לבית המשפט המחוזי ובית המשפט מצא אותו זכאי והפך את ההחלטה לחלוטין. גם במקרה הזה מדובר בהצלת נפש וחיים של אדם.
איך משבר הקורונה השפיע על העבודה שלך?
אנשים נעצרים על ביצוע או חשד לביצוע עבירה גם בתקופת הקורונה. המשטרה פחות יכולה להיות אמפתית כלפי הנגיף כידוע, אז אנשים צריכים ייצוג ואני פה לתת אותו.
כיצד היית ממליץ לאנשים שנתקלים בבעיה משפטית בתחום העיסוק שלך לפעול לפני שהם נוקטים בצעד משפטי?
קודם כל לא להגיד מילה בלי להתייעץ עם עורך דין. בשלב ההתחלתי, עוד לפני החקירה הראשונית, יש לפנות לעורך דין. מילה לא נכונה בחקירה הראשונה תשפיע על כל התיק. זה יכול לשנות תיקים שלמים ברמת אי הגשה והגשה של כתבי אישום. קרה לי גם שקראו לי אחרי חקירה, והמצב הסתבך ואנשים נכנסו לכלא בגלל שטות שאמרו בחקירה בלי ייצוג עורך דין. לעיתים אדם נקלע לסיטואציה וחושב שהוא מספיק "חכם" לצאת ממנה – הוא טועה כי אינו מבין את השלכות הנאמר על ידו. לכן חובת הזהירות והבאת הייצוג היא דרמטית.
מהי התכונה החשובה ביותר שצריכה להיות לעו"ד בתחום שלך?
התכונה הכי חשובה היא יסודיות וירידה לפרטים – ככה מוצאים את כל החורים בתיק. יש ערך גדול לעו״ד פלילי שמשמש כסניגור בירידה לפרטים כי אלה הם הראיות. חוק העונשין עובד כמו משוואה חשבונאית – האם מצליחים לייצר נעלם שמטיל ספק המספיק כדי להביא תוצאה חיובית ללקוח.
האם חל שינוי משמעותי במקצוע בשנים האחרונות?
התקשורת בשנים האחרונות הרבה יותר חזקה וחורצת דין עוד לפני שחקירה מסתיימת. בעקבות זאת, הציבור מתלהם ברשתות החברתיות ומגיע למסקנות ללא מידע מלא. החשש הוא שזה עלול להשפיע על החלטות השופטים. הלחץ הציבורי עלול להשפיע, פרקליטים ושופטים הם בני אדם. בנושא זה, אני כעו"ד פלילי מכיר באנושיות המערכת המשפטית וההתמודדות עם התקשורת והרשתות החברתיות מעמיד עוד אתגר שצריך להתמודד איתו בין יתר האתגרים הלא פשוטים שסניגור עומד בהם כאשר הוא יחיד מול מערכת חזקה מאוד.
עורך דין תומר יפרח עוסק בתחום הפלילי
**המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.