משבר הקורונה, שפרץ בישראל במרץ 2020, העלה למודעות הציבורית את החשיבות של שילוב טכנולוגיות ופתרונות דיגיטליים שונים להתמודדות עם אתגרים חברתיים. מציאות החיים בצל המגפה, בין סגרים ומגבלות, יצרה אתגרים חברתיים־כלכליים משמעותיים ביותר. "ראינו כיצד ישנה ירידה תפקודית בקרב זקנים ואנשים עם מוגבלות עקב שהות ממושכת בבתים, כיצד ישראלים רבים מפסידים את מקומות העבודה שלהם, או ילדים שלא זוכים לחינוך והתפתחות ראויים", אומרת ד"ר סיגל שלח, מנכ"לית ג'וינט ישראל. "צמחו הרבה מאוד פתרונות טכנולוגיים לשירותים מרחוק, אבל קפיצת מדרגה בפתרונות הטכנולוגיים מתרחשת כאשר הם מבוססי דאטה".

שירותים חברתיים מבוססי דאטה

אפליקציית המלווה המשפחתי של INVISICARE היא דוגמה לכך. האפליקציה מיועדת לסייע לבני המשפחה בתמיכה בקרוביהם שבחרו להמשיך להתגורר בבית, והיא מספקת להם התרעות, מידע רלוונטי והמלצות שימושיות של ג׳וינט־אשל. טכנולוגיית הבינה המלאכותית המתקדמת של INVISICARE תוכננה לפרטיות מקסימלית. האלגוריתמים העיוורים ממנפים נתוני שימוש מוצפנים, הנאספים ונשמרים בשגרה על ידי מפעילי הטלקום - סלולר, טלוויזיה, אינטרנט וטלפון - ללימוד דפוסי התנהגות ואיתור חריגות המחייבות התייחסות. המערכת מבצעת זיהויי דפוסים וחריגות בו בזמן במאות מדדים, השונים מאדם לאדם. "מדובר במערכת בינה מלאכותית מתקדמת במיוחד, המזהה אוטומטית שינויים בדפוסי השימוש הפרסונליים, המצביעים על התפתחות מצבי מצוקה ואף מצבי חירום. המערכת תשלח התרעה אוטומטית לגורמים הרלוונטיים לפי בחירת הלקוח, כגון בני משפחה, מוקד איחוד הצלה (שהקים מוקד ייעודי לטיפול במצבים אלו) או אחר", אומר דני לאובר, מנכ"ל חברת INVISICARE. שיתוף הפעולה בין החברה ובין ג'וינט־אשל מאפשר לנטר מרחוק מצבי מצוקה וסיכון בקרב זקנים ולסנכרן את תגובת רשת התמיכה שלהם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דן חיימוביץ')
גם בתוכנית "בתים חכמים" של ג'וינט־ישראל מעבר למגבלות, ישראל דיגיטלית ומשרדי הרווחה, הבריאות והחינוך, עושים שימוש מתקדם בדאטה על מנת לסייע לאנשים עם מוגבלות. התוכנית מוצאת ומתאימה פתרונות טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים למשתמשים לגור בבתיהם בקהילה, לתפקד באופן מיטבי בחיי היומיום ולהגביר עצמאות וביטחון במרחב הביתי. בשיתוף פעולה עם בית איזי שפירא וחברת Atvisor, נוסף רכיב של פלטפורמה דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית, המאפשרת לאנשים עם מוגבלות לבחור את הפתרונות המתאימים להם. "במסגרת התוכנית, המשתתפים פוגשים במתאמת טכנולוגית, אשת מקצועות הבריאות בעלת מומחיות בתחום, המתאימה לכל לקוח את הפתרונות הטכנולוגיים המדויקים לו, על בסיס התאמה חכמה בין הפרופיל האישי של האדם ובין הדאטה שנותח מקצועית ומופה בפלטפורמה, ומסייעת בכל תהליך הרכישה וההתקנה עד להכשרה ושימוש בהם", אומרת מורן רן, מנכ"לית חברת Atvisor. "בבסיס הפתרון של Atvisor קיימת מערכת, אשר אוספת נתונים מאלפי מוצרים בשוק, ומנתחת אותם למאות חוקי החלטה לגבי התאמת המוצר לאדם באופן אוטומטי. אלו מאפשרים בסופו של דבר ללקוח ולאיש המקצוע המלווה אותו, להמשיך לבחור, לרכוש ולהשתמש בטכנולוגיות מתקדמות לצד מוצרי יומיום, על בסיס האלגוריתם המנתח את צרכיו של המשתמש והמייצר לו המלצות מותאמות אישית".

המדדים החברתיים של ישראל

בעוד לשימוש בדאטה יש ערך משמעותי בפיתוח פתרונות ושירותים חברתיים מתקדמים, בג'וינט רואים בדאטה גם אמצעי משמעותי למדידה וליצירה של שפה משותפת. הארגון עובד יחד עם הממשלה וגורמים נוספים בשדה החברתי, על מנת לבנות מדדים לאומיים לאתגרים החברתיים־כלכליים הגדולים של ישראל. "בין שמדובר באתגרי השילוב בתעסוקה והגברת הפריון, קידום מוביליות חברתית־כלכלית, חיים עצמאיים לאנשים עם מוגבלות או הזדקנות מיטיבה, אנחנו מייצרים פלטפורמה דיגיטלית מבוססת דאטה, שבה יוכלו לעשות שימוש כל הגורמים בשדה במטרה לראות את תמונת המצב החברתית והמדדים הלאומיים של האתגרים הללו", אומרת רוני ספיר, מנהלת דאטה דיגיטל ומדידה בג'וינט ישראל. יצירת תמונת דאטה מתעדכנת ואחידה, שבה יוכלו להשתמש כלל הגורמים בשדה החברתי, תאפשר לפעול באופן חכם ויעיל יותר, לייצר שיתופי פעולה, למדוד את השפעת העשייה החברתית הכוללת ולראות כיצד מדינת ישראל משתפרת במדדים החברתיים השונים. "דאטה מאפשרת לא רק לפתח שירותים טובים יותר, אלא גם למדוד את העשייה שלנו ולהפיק ממנה תובנות".
2 צפייה בגלריה
רוני ספיר
רוני ספיר
רוני ספיר
(צילום: אריק סולטן)
מרחבים חדשים ליצירת אימפקט חברתי
לדברי ספיר, יש פוטנציאל עצום נוסף לשימוש בדאטה בשדה החברתי. "אנחנו עובדים על כיווני פעולה נוספים, חדשניים ופורצי דרך. אין לי ספק, כי מגמת שילוב הדאטה בשדה החברתי תלך ותתרחב בשנים הקרובות, ונדע לייצר מכך ערכים מוספים מגוונים מאוד – בפיתוח שירותים חדשניים יעילים יותר, במדידת אפקטיביות, בתהליכי קבלת החלטות, ביצירת שפה משותפת בין כלל הגורמים על בסיס דאטה משותפת, או בהיבטים נוספים שיתפתחו עם הזמן".
"העתיד כבר כאן", מסכמת ד"ר שלח. "השילוב בין נגישות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות, כלי ניתוח חדשניים ודאטה, מייצר מרחבים חדשים ליצירת אימפקט חברתי, ולשם אנחנו הולכים".