ניצנים ראשונים של התגברות על נגיף הקורונה אומנם נראים באופק, והחיסונים מוכיחים את עצמם, אבל המשבר הכלכלי עדיין כאן, והמגזר העסקי כולו ניצב מול אתגרים מורכבים וחוסר ודאות מתמשך. ידוע, שהנפגעים העיקריים מהמשבר הם העסקים הקטנים והבינוניים, שמהווים 85% מהעסקים. בתוך זה מתברר, שעסקים שפעלו בערוצים הדיגיטליים לפני פרוץ המשבר נפגעו בהיקף מצומצם יותר, בעוד שעסקים ללא תשתית שיווק ומכירות מקוונת מצאו את עצמם בקשיים משמעותיים יותר, עד כדי סגירת העסק.
למקום הזה נכנסה היוזמה הלאומית "העסק של כולנו" - תוכנית לקידום הטרנספורמציה הדיגיטלית בקרב העסקים הקטנים, בהובלת פייסבוק ישראל והפורום הכלכלי־חברתי, בשיתוף מרכז השלטון המקומי, ובברכת נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.
בבסיס התוכנית מונחת ההבנה, כי עסקים שאינם מכינים עצמם למציאות החדשה, מעמידים את עצמם בסיכון קיומי, בעוד השקעה בתשתית הדיגיטלית של העסקים תאפשר להם לצמוח חרף המשבר, ובנוסף להיות ערוכים לטווח הרחוק ולהתאים את עצמם לעולם המשתנה.
התוכנית כוללת מערך הדרכה מקוון בממשק של חברת קולטורה, עם מגוון קורסים נגישים ופרקטיים, שמועברים על ידי חברות מובילות במשק, כמו:Wix Fiverr ,Monday ,Lightricks, בנק הפועלים, זיג־זג, התעשייה האווירית ועוד. עסקים אלו זוכים לליווי אישי מצד סטודנטים נבחרים שהוכשרו להשתתפות בתוכנית, ויחד איתם נבנית תוכנית עבודה מותאמת לחיזוק היכולות הדיגיטליות של העסקים. חלק מהעסקים אף זוכים לתמיכה צמודה במשך שנתיים בעזרת מנטורים עסקיים בכירים של עמותת קרן שמש, המסייעת להעצמה פיננסית של אוכלוסיות חלשות כלכלית בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)



עוצמה דיגיטלית

הבשורה העכשווית היא, שהיוזמה להעצמת היכולות הדיגיטליות של העסקים הקטנים מתחילה לפעול גם ברשויות המקומיות. העסקים שייבחרו לתוכנית "העסק של כולנו" על ידי הרשויות המקומיות, יקבלו ללא עלות מערך הדרכה מקוון, ליווי אישי של העסק לקידום טרנספורמציה דיגיטלית, תמיכה אסטרטגית ארוכת טווח וקהילה ייעודית לשיתוף ידע. כל זאת במטרה להגדיל את האיתנות הכלכלית שלהם כל עוד נמשך המשבר, גם בטווח הארוך.
"כשיצאנו לדרך עם התוכנית, לא ידענו כיצד המגפה תתנהג, אבל הבנו כי לצד המשבר קיימת הזדמנות אדירה", מספרת עדי סופר תאני, מנכ״לית פייסבוק ישראל ומוסיפה "עסקים קטנים רבים בחרו לנצל את התקופה ולהעביר חלק גדול מהפעילות העסקית שלהם לאונליין. הם סיפרו לנו שכבר שנים רצו לעשות זאת, אבל רק עכשיו זה קרה מחוסר ברירה. לדבריה, השילוב של מערך ההדרכה המקיף עם הליווי הצמוד מטעם הסטודנטים הוא שהניע שינוי אמיתי ועזר לעסקים לשבור את המחסומים הדיגיטליים. "המפגש המרגש בין בעל עסק בן 80, שמעולם לא פעל באונליין, לסטודנטית בת 22 שחיה ונושמת את הדיגיטל יצר קשרים יוצאי דופן. הפיילוט הצליח יותר משיכולנו לשער – העסקים דירגו את שביעות הרצון שלהם מהתוכנית כ־9.4 מתוך 10 והעידו שהיא עזרה להם להתחזק, להתחדש ובעיקר להתמלא בתקווה", היא מסכמת ומעדכנת שבשנה הקרובה הם מתכננים להגיע לאלפי עסקים נוספים.
3 צפייה בגלריה
עדי סופר תאני
עדי סופר תאני
עדי סופר תאני
(צילום: מירי דוידוביץ')

אימפקט אמיתי של שינוי

"אתם לא לבד", אומר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, לבעלי העסקים. לדבריו, הרשויות המקומיות מתגייסות לתמיכה בעסקים הקטנים ומשתפות פעולה עם ענקית הטכנולוגיה פייסבוק כדי לעזור לכל עסק ועסק לקבל את הכלים הדרושים להגדלת הפעילות. "אנחנו משיקים את המיזם כדי להציע ארגז כלים רחב ופלטפורמה לשימוש כל בעל עסק. הרשויות יתווכו ויסייעו, כדי לתת מענה לצורכי התושבים ולתת לעסקים כלים לצמיחה", אומר ביבס ומוסיף, כי "איתנות העסקים במרחב הרשות המקומית מחזקת את החוסן הכלכלי והחברתי של הרשות. אנחנו מאמינים בשיתוף הפעולה הזה וגאים להשתתף בתוכנית חשובה זו".
"'העסק של כולנו, הוא אחד הדגלים החשובים בצמצום הפער הדיגיטלי", מבהיר יו"ר נשיאות המגזר העסקי והפורום הכלכלי־חברתי, דובי אמיתי. לדבריו, בישראל שבה גדל, הכלכלה היומיומית הופנתה לעסקים קטנים ובינוניים ליד הבית. אמיתי: "אותם עסקים קטנים הם לא סטטיסטיקה - הם המציאות שבתוכה אנחנו חיים, וההתמודדות שלהם עם הקורונה היא ההתמודדות של החברים, המשפחות, השכנים שלנו. ראינו את השינוי בפיילוט שעשינו השנה - בשביל העסקים זה אוויר לנשימה. בשבילנו זה שינוי חברתי כלכלי. ובשביל זה בדיוק אנחנו כאן".


3 צפייה בגלריה
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

החברה לחדשנות מוניציפלית

התוכנית "העסק של כולנו" פגשה את מרכז השלטון המקומי ערב הקמת חברת בת חדשה לחדשנות - MUNIVATION, שכל עיסוקה הוא קידום חדשנות בשדה המוניציפלי.
"ההבנה כי השדרה הניהולית ברשויות המקומיות, נדרשת לעדכונים מהירים ולמתן מענים זריזים וגמישים, שישרתו הן את הרשויות המקומית כארגונים וגם יקדמו את יכולותיהן להציע כלים אפקטיביים לתושבים, הובילה אותנו להקים חברה ייעודית לקידום חדשנות טכנולוגית ולהכשרת הון אנושי מוביל חדשנות", אומר רם סידיס, משנה למנכ"ל מרכז השלטון המקומי.
התוכנית, אליה יצאנו בשיתוף "פייסבוק ישראל", מתיישבת בהלימה עם חזון החברה. מתן האפשרות לרשויות המקומיות לקדם עסקים קטנים ובינוניים גם במרחב הדיגיטלי, היא בעלת ערך כלכלי, חברתי ותרבותי גבוה מאוד בעבור הרשות המקומית וכמובן גם מגלמת ערכי ערבות הדדית, שלאורם אנו פועלים.