לרגל יום העצמאות, חתם שר הפנים אריה דרעי על הכרזה לפיה 13 אתרים יוכרו כשמורות טבע וגנים לאומיים חדשים, וכן על מספר הרחבות של שמורות וגנים קיימים. מדובר בכ-111 אלף דונם, הכוללים מגוון רחב של בתי גידול ומשתרעים על שטחים שמצפון הארץ ועד לאזור מזרח לכיש בדרום. בשנת 2020 לא הייתה אף שמורה חדשה שהוכרזה מכיוון שלא הייתה ממשלה. זאת, לאחר ששנת 2019 הייתה שנת שיא בהכרזה על שמורות טבע.
שמורות טבע וגנים לאומיים מקוימים על פי חוק התכנון והבנייה. לאחר הפקדת התוכנית היא מאושרת, ולאחר מכן השמורה או הגן הלאומי יוכרזו לפי חוק גנים לאומיים ושמורות טבע. לבסוף, שר הפנים הוא זה שחותם על השמורות והגנים. כעת, כל המסמכים הרלוונטיים להכרזה יעברו למשרד המשפטים, ואז תפורסם ברשומת ההכרזה. "אני רואה חשיבות רבה בשמירה על הטבע וערכי המורשת בישראל", אמר השר דרעי. "שמורות הטבע והגנים הלאומיים שאושרו מהדרום ועד הצפון, מהווים הן אזורי פנאי ונופש עבור התושבים והן חיבור עם הפסיפס התרבותי וההיסטורי בארץ ישראל".
8 צפייה בגלריה
גשר וילהלם בנחל תנינים
גשר וילהלם בנחל תנינים
גשר וילהלם בנחל תנינים
(צילום: זאב מרגלית, רשות הטבע והגנים)


"מדינת ישראל יכולה להתגאות בשמירת הטבע שלה גם מול עצמה וגם מול העולם", ציין מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין. "בתוך המספרים הללו מסתתר טבע עשיר, בתי גידול טבעיים לבעלי החיים המקומיים, אתרי מורשת שמספרים את סיפורה העתיק של הארץ ונופים ששימשו ומשמשים לדרמות היסטוריות מחד ולהשראה לדורות קדימה".
"סוף סוף הצלחנו לקדם את השמורות והגנים להכרזה", הוסיפה ענת יציב, מנהלת אגף מקרקעין ברט"ג. "בנוגע לשמורת ים ראש כרמל התחלנו ומהר מאוד השטח הוכרז. אבל יש שטחים שלקח שנים עד שזה נחתם. כל ההליך הזה לוקח כמה חודשים. אנחנו כבר שנתיים בסיפור הזה. ב-2019 כשהיו הכרזות נקלענו למצב דומה. אך ניתן להכריז על שמורות כל עוד השרים עדיין ממלאים את מקומם".
8 צפייה בגלריה
נחל רובין
נחל רובין
נחל רובין. יורחב
(צילום: אייל מיטרני, רשות הטבע והגנים)
כמו כן אישר שר הפנים מספר הרחבות לגנים לאומיים ושמורות טבע קיימות. בין היתר, אושרה הרחבה לגן לאומי נחל רובין. נחל שורק מתחיל את מהלכו בהרי ירושלים ונשפך לים התיכון מצפון לקיבוץ פלמחים. בחלקו המערבי, נקרא הנחל בשמו הערבי ואדי רובין. שטח הגן לאומי באזור זה כולל נחל, דיונות חופיות, רכסי כורכר, חוף ים ומפגש של מי הנחל המתוקים עם מי הים.

8 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
השר אריה דרעי
(צילום: אבי מועלם)

רשימת שמורות הטבע והגנים הלאומיים החדשים:

שמורת טבע הבטיחה - נמצאת לחופה הצפון-מזרחי של הכנרת, וכוללת את הדלתא של נחלי הגולן (דליות, יהודיה ומשושים) בזרימתם אל הכנרת. זוהי מערכת הניזונה ממים איתנים, מתוקים ונקיים החשופה לשיטפונות, מה שיוצר מערכת אקולוגית דינמית. בשמורה השתנות תדירה של מפלס המים לאורך תקופות השנה מה שמכתיב את מהות בית הגידול המיוחד של ביצה, לגונות ואגם וקשרי הגומלין ההדוקים ביניהם. ישנה חשיבות גדולה לשמר את האזור על הדינמיקה הטבעית שלו.
שמורת הטבע מג'רסה (יושב בתוך הבטיחה) - נמצאת בצפון-מזרח הכנרת וכוללת בתחומה חלק מנחל דליות הזורם אל הכנרת. בתחום השמורה נמצא "המסלול הרטוב" - קטע נחל שאורכו כ- 800 מטר של הליכה במי הנחל, המתאים לטיול בחודשי האביב, הקיץ והסתיו. התכנית מסדירה את דרך הגישה לאתר ואת מערך קליטת הקהל בו.
שמורת טבע הר סאסא - אושרה על ידי הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז הצפון, במסגרת תכנית ל"יערות ושמורת טבע הר סאסא". השמורה מהווה חטיבת שטח של חורש ים-תיכוני צפוף ואיכותי, הנמצאת בצפון הארץ, בהמשך ישיר לשמורת הר מירון. כמות שטחי ההחדרה למי תהום בגליל העליון הולכת ומצטמצמת בעת האחרונה בשל פיתוח מואץ. שמורת הטבע הר סאסא בשטח של כ-11,655 דונם, תבטיח הגנה על אזור להחדרת מי גשם למי התהום, בגלל תכסית הצומח הצפופה המצמצמת את הנגר.
שמורת טבע הר מירון הרחבה, נחל כזיב עליון - נחל כזיב הוא מהנחלים הבודדים בארץ המקיימים בית גידול של נחל עם זרימה קבועה של מים נקיים ממעיינות הנובעים בערוץ. נחל כזיב עליון - הוא קטע במרכז ובמעלה נחל כזיב, המחבר בין שמורת הר מירון לשמורת נחל כזיב ומהוה נדבך ראשי במסדרון רוחב אקולוגי וחשוב בגליל.
8 צפייה בגלריה
שביל הפסגה בשמורת טבע הר מירון
שביל הפסגה בשמורת טבע הר מירון
שביל הפסגה בשמורת טבע הר מירון
(צילום: שרית פלאצי מיארה, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע כרי נעמן - היא השריד האחרון לביצות מישור החוף הצפוני בישראל ויש לה חשיבות רבה מבחינה אקולוגית-סביבתית. יש בה שקעים לחים, בריכות, שטחים מוצפים ושטחי אחו ביצתי. האתר משתלב בתכנית האב והמתאר של כל נחל הנעמן, המבוססת על טיולי נוף וטבע במספר שמורות לאורך הנעמן וכרי נעמן בכללן.
שמורת טבע ים ראש כרמל - נמצאת במרחב הימי שבין מפרץ חיפה לשמורה הימית שקמונה ומקו החוף מערבה עד לקצה המתלול המערבי של שלוחת ראש כרמל (בעומק של כ-370 מ'), במרחק של כ – 10 ק"מ מקו החוף. בשמורה טווח עומקים גדול והבדלים בתוואי השטח בין אזורים תלולים מאוד לבין אזורים כמעט שטוחים. הבדלים אלה מייצרים מגוון רחב וייחודי של בתי גידול ימיים ועושר מינים גדול.
8 צפייה בגלריה
שמורת טבע ים ראש כרמל
שמורת טבע ים ראש כרמל
שמורת טבע ים ראש כרמל
(צילום: איליה בסקין, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע חוף נחל תנינים - נמצאת לאורך חוף הים התיכון ממערב לקיבוץ מעגן מיכאל ומצפון לישוב ג'סר א-זרקא. רצועת חוף זו משלבת בתחומה שטחי ביצה ומלחה, דיונות, שפך נחל ואתרי מים מליחים, המהווים כולם יחד בית גידול לאוכלוסיות גדולות ומגוונות של בעלי כנף, ציפורים נודדות, מקייצות וחורפות. בתחום התכנית בדרומה, נמצא "גשר וילהלם". גשר קשתות עתיק שנבנה ע"י השלטון התורכי לקראת ביקורו של הקיסר הגרמני וילהלם השני בשנת 1889. התכנית קובעת את הגשר כאתר לשימור.
8 צפייה בגלריה
שמורת טבע נחל תנינים
שמורת טבע נחל תנינים
שמורת טבע נחל תנינים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
שמורת טבע נחל תנינים
שמורת טבע נחל תנינים
שמורת טבע נחל תנינים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
גן לאומי היפודרום קיסריה - ההיפודרום המזרחי נמצא מחוץ לחומות הצלבניות של קיסריה, ממזרח לגן הלאומי המוכרז. מכלול ההיפודרום הינו יחיד בארץ וייחודי בעולם מבחינת רמת ההשתמרות של חלק ממרכיביו. זוהי אחת העדויות השלמות ביותר למרכיב חשוב בתרבות העירונית של האימפריה הרומית-ביזנטית. התכנית כוללת את שטח ההיפודרום (קירקוס) העתיק, וכן מערך כניסה כמתחם לקליטת קהל, תוך שמירה על הממצאים הארכיאולוגיים ועל 'רוח המקום'.
8 צפייה בגלריה
גן לאומי קיסריה
גן לאומי קיסריה
גן לאומי קיסריה
(צילום: שיר אוחנה, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע ברכת רחובות - נמצאת בין שטחי החקלאות של מושב ישרש ושל מושב סתריה, ממערב לכביש 40 וממזרח לרחובות. השמורה כוללת שטח המוצף בחורף, ומטרת ההכרזה לשמר ולשקם את בית הגידול הייחודי של ברכת החורף ושטחים מוצפים עונתיים שסביבה, על החי והצומח הייחודי בהם.
שמורת טבע תל חרקים - שרידי עיר או ישוב כפרי על גבעה, בגדה הצפוני של נחל אדוריים, בדרום שפלת יהודה. מתקופות הברונזה הקדומה והמאוחרת, הברזל, הפרסית, הביזנטית והממלוכית. על פני השטח יסודות של מתחם מרובע, סביב התל קטעים של חומה. בקרבת התל מערות חצובות, מחילות, גתות ובורות מים.
שמורת טבע גבעות גומר - גבעות קירטוניות מתונות של השפלה הדרומית. בין הגבעות ערוצים ששימשו לחקלאות בתקופות קדומות. השטח מאופיין בבתות ספר-ים-תיכוניות וריבוי גיאופיטים. שפע זוחלים ומינים רבים של ציפורי שיר ועופות דורסים.
גן לאומי מערות חזן - הגן הלאומי נמצא מדרום למושב אמציה. במקום שרידי ישוב שהתקיים בהפסקות כ-700 שנה מסוף ימי בית שני ועד לתקופה הערבית הקדומה, ומערכת מסתור מתקופת מרד בר-כוכבא הכוללת מתקנים חקלאיים ובורות מים המקושרים במנהרות ומחילות תת-קרקעיות.
גן לאומי תל בית מרשם - אתר ובו שכבות ישוב החל מהמאה ה-22 לפנה"ס ועד לסוף התקופה הביזנטית. רצף של כ-2600 שנה. באתר נמצאו ממצאים מעניינים רבים ובהם שתי טבעות חותם, הנושאות כיתוב בעברית.