ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר כי הוא מקווה שבשבוע הבא ישראל תגיע ליעדי התחלואה ומקדמי ההדבקה כדי שיתאפשר לפתוח את כיתות א'-ד' - אך ציין כי הוא עדיין מנהל דיונים עם משרדי האוצר והחינוך, שחלוקים על תקצוב המתווה.
בריאיון שהעניק לאולפן ynet הבוקר (ראשון) אמר גמזו כי "אני חושב שהחזרה ללימודים בשבוע הבא היא ערך חשוב מאוד. אני חושב שגם האוצר וגם החינוך וגם הממשלה רוצה כך, אבל ביקשנו, ונעמוד על כך, להבין את הצורך בלפתוח את כיתות א'-ב' באופן בטוח, יותר מבעבר. זה דורש גם מסכות לאותם תלמידים".
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
מתווה ללימודים? "זה לא סגור לחלוטין, עדיין בדיונים". גמזו
(צילום: נדב אבס)
גמזו ציין כי "אנחנו רוצים בכלל לפתוח את כל מערכת החינוך בצורה בטוחה, זו הסיבה שגם חילקנו אותה לשלושה חלקים: גילאי 6-0, א'-ד' ובהמשך את כל מערכת החינוך. אנחנו מבקשים גם סקר הוראה החל מהשבוע, ונבקש מכל המורים, בטח בכיתות א'-ד', להגיע לבדיקות קורונה. עשינו את זה עם הגננות זה הוכיח הרבה מאוד יעילות".
גמזו הדגיש כי צריך להתייחס לעובדה שהכיתות הנמוכות בישראל צפופות יותר מכיתות אחרות - ויש לקחת זאת בחשבון כשפותחים את מערכת החינוך. לשאלה אם המתווה המתבקש הוא לימודים מחוץ למבנה או לחלק את ימות השבוע בין הכיתות שיגיעו לבתי הספר, השיב כי "זה לא סגור לחלוטין, אנחנו עדיין בדיונים. אני כן אומר שבסופו של דבר הדיונים יובילו לפתיחה של כיתות א'-ד' בשלב הבא".
עם זאת, ממונה הקורונה הבהיר כי שיעור הבדיקות במגזר החרדי, שנפגע משמעותית מהמגפה, שווה רק לשיעור הבדיקות במגזר הכללי. "אנשים לא הולכים להיבדק והם לא מבינים שלחסל קורונה זה למצוא את הבן אדם שחולה אבל מרגיש בריא", אמר. "גם אם יהיו לנו היום כמה מאות מאומתים, תאמינו לי שיש בארץ כמה אלפים. רק תנו לי למצוא אותם".
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
"ממעטים בבדיקות". גמזו מציג את הנתונים בריאיון ל-ynet
(צילום: נדב אבס)
לדבריו לא רק המגזר החרדי ממעט להיבדק, אלא מדובר בתופעה מורגשת גם בחברה הערבית ובאוכלוסייה הכללית. "יש לי 70 אלף בדיקות - תנצלו אותן, מה אני צריך להיתקע עם 20 אלף? אני שוקל לעצור שלבים אם לא יהיו מספיק בדיקות במדינת ישראל, אם לא ילכו מספיק להיבדק. אני רוצה שכל יישוב ידע שאם יש לו 20 מאומתים - צריך להכפיל ב-100 ולערוך 2,000 בדיקות".
אתה יכול לומר הבוקר שיש מתווה חזרה ללימודים שדעתך נחה לגביו והוא לא יביא לעלייה בתחלואה?
"אנחנו עושים את הדבר הכי בטוח שאפשרי. חשוב לנו ליצור ודאות אצל ההורים, ובכיתות א'-ב' לוקח זמן ליצור את הקפסולות. אבל כן, יש חשיבות לפתוח מחדש את הכיתות הללו. אלה תלמידים חדשים במערכת הלימוד, והכיוון שלנו זה לפתוח בשבוע הבא".
גמזו הוסיף כי "צריך לציין שגם משרד החינוך מאוד מודאג ולכן הוא רוצה לפתוח את הכיתות הללו. זה ערך לימודי ופדגוגי קריטי. גם משרד האוצר מבין את זה, ויכול להיות שבשלב הזה המתווה הזה יאפשר לכולנו להיות בטוחים ולבדוק את המצב, עד המתווה הקבוע של קפסולות".
ממונה הקורונה נשאל גם על שיעור התחלואה בחברה החרדית לאור פתיחת הגנים, ואמר כי "כרגע אנחנו רואים שבחברה החרדית עדיין שומרים על הפחתת התחלואה, ואני באמת נותן להם את כל הקרדיט על כך. צריך להמשיך בזה ולהבין שהעיקר שימשיכו להגדיל את הבדיקות. ביקרתי במודיעין עילית, ביקרתי באלעד ואני הולך לבקר היום ברכסים".
לא התקבלת שם בזרועות פתוחות כל כך.
"תתפלא, מה שראיתם זה שול השוליים. אני התקבלתי בזרועות מאוד פתוחות, עם 'סלפים' פה ושם. הרבה מאוד אנשים ברחוב החרדי אמרו לי 'כל הכבוד על מה שאתה עושה'. תבדילו בין הקיצוניים לבין המיינסטרים, שמבינים שכל מה שאני עושה זה לטובת הורדת התחלואה, ומה שאני עושה זה שומר חיים ומונע תחלואה ומונע פיקוח נפש. כן, הם רוצים לחזור לשגרה, אבל מבינים שהקורונה מונעת מהם את זה. כן, זה מורכב, אנחנו רוצים להחזיר את תלמודי התורה יחד עם כל בתי הספר בישראל, ומבינים את הקושי".
היו ניסיונות ללכת מאחורי הגב שלכם, אתה מתרשם שכרגע המגזר החרדי 'התיישר עם הממלכה'?
"החינוך מאוד חשוב למגזר החרדי, וזה מאוד קשה להם", אמר גמזו. "הם באמת רוצים לפתוח את החינוך, ואנחנו מסבירים את הקושי הזה ומבהירים להם שהחינוך הוא ערך עליון לכל האזרחים. צריך להבין, הצעירים, הילדים והנערים, גם אם הם מרגישים בריאים, התחלואה עוברת דרכם. וזה הסבר שאנחנו נותנים לרבנים ולמנהיגי הדת. בכל מקום יש הבנה, היא לא מושלמת אבל אנחנו לא מפסיקים. הדסק החרדי שלנו כל הזמן בהסברים. הם מבינים שבסופו של דבר זה בשבילם".
5 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
"זה מכעיס". תלמוד תורה פועל בניגוד להנחיות בביתר עילית
(צילום: שלו שלום )
מה אתה אומר להורה החילוני הממוצע, שרואה את התמונות מבתי הספר החרדים כבר שבועיים?
"אני לא יכול להסביר", הודה גמזו. "זה מכעיס אותו וזה מכעיס אותי וזה לא צריך להיות קודם כל מכיוון שזה יעלה תחלואה. אז אני לא רוצה להסביר את זה כי זה דבר שלא צריך להתרחש. זה לא משנה אם זה תלמוד תורה או בית ספר יסודי, אם זו ישיבה קטנה או תיכון. בשניהם כרגע אנחנו לא יכולים לפתוח את כל הכיתות. כן, לפעמים יש פתיחה לא מאושרת וכן, המשטרה אמורה לטפל בזה".
לנוכח ההפרות הללו, אתה מוטרד או חושש מגל שלישי כמו חלק מעמיתיך?
"אני חושש מעלייה בתחלואה שתמנע מאיתנו את המשך פתיחת המשק", אמר גמזו. "אני צריך להגיע ליעדים: אלף נדבקים עם מקדם הדבקה נמוך, מתחת ל-0.8. אני אגיע קרוב לוודאי בעוד שבוע. לא ב-100%, אבל נראה לי. האם אני אגיע לצעד הבא של ה-500? זה תלוי בכל אחד שיתאפק ויעשה את מה שצריך לעשות. אני מודאג שלא אצליח להוריד את התחלואה למימדים שיאפשרו פתיחת מסעדות ובתי הכנסת, לא מגל שלישי עוצמתי".

השלב הבא: מספרות, טיפולי יופי ורפואה משלימה

למעט מערכת החינוך, איך המסחר ייפתח ובאיזה היקף?
"אנחנו מדברים על חידוש הטיפולים של 'אחד על אחד', ספרים, קוסמטיקאיות ורפואה משלימה כבר בשלב הבא בעוד שבוע", אמר גמזו. "אנחנו מאוד רגישים לכל העסקים הקטנים במדינה, ואי אפשר באמת להתעלם מהקושי הרב שהם סופגים. אנחנו רוצים להיות זהירים כי אני לא רוצה להחזיר את ישראל למה שהיה בסוף הגל הראשון".
אתה יכול לעשות תחזית לשבוע הבא?
"אותם מקומות שאנחנו מרגישים שהתו הסגול יכול לגרום לכך שייכנס רק אדם אחד לתוך העסק ולא תהיה התקהלות - ייפתחו", טען הממונה. "בגל הראשון היציאה הייתה בשל לחצים שקשה לעמוד בפניהם. אני עושה את הכול בשיח עם משרד האוצר ובשיח עם העסקים. אני חב חובת זהירות כדי לא להגיע למצב של תחלואה בגלל היציאה המהירה כפי שקרה בגל הראשון".

שובן של החתונות: "נדרוש סגר במג'דל שמס ובפוריידיס"

יש ערים אדומות במגזר הערבי הפעם, מה קרה שם? איך זה קרה?
"גם בירידת התחלואה שמתי לב שיש חידוש של החתונות, אפילו ביציאה מהסגר. זה גורם לערים רבות להגיע למצב של תחלואה גבוהה. אנחנו כרגע נמצאים במג'דל שמס ובפוריידיס שבצבע אדום בוהק - מה שאומר תנאי סגר. אנחנו נביא היום לוועדת השרים לאזורים מוגבלים בקשה של סגר, עם כל המאפיינים שהיו על ערים אחרות בדיוק לפני שבוע. אין לנו ברירה".
5 צפייה בגלריה
מחסום מאולתר ב מג'דל שמס
מחסום מאולתר ב מג'דל שמס
מחסום בכניסה למג'דל שמס, בסגר הראשון
(צילום: AFP)
חתונות זו הסיבה?
"חד משמעית, ולא רק במגזר הערבי, אנחנו מזהים גם במגזר הכללי חתונות ומסיבות טבע בכל מיני מקומות - גם במרכז הארץ. חבר'ה, כשיש חתונה - אחרי שבועיים יש תחלואה. זה ממש אחד לאחד. אנשים מרגישים שהסגר נגמר ואיתו גם המגבלות. הייתי אתמול באום אל-פחם, ואנחנו יודעים שהיו שם חתונות - והנה, אום אל-פחם עולה במדדים שלה. הייתי אתמול בבקה אל-גרבייה, גם שם אנשים אמרו לי שהיו חתונות".
אז איפה המשטרה? איפה האכיפה והיד הקשה?
"המשטרה אוכפת בכל הארץ. אני מקבל בכל יום רשימה של עשרות חתונות שהופסקו בכל המגזרים. אני אומר שלמשטרה יש חלק, לרשות המקומית יש חלק, אבל החלק הכי גדול הוא של התושבים. כשאתה רואה חתונה אצל השכן שלך - הילד שלך בעוד שבועיים-שלושה לא ילך לבית הספר והעסק שלך לא ייפתח".
גמזו הוסיף כי "הגדלת הקנסות היא קריטית, היא חובה. זה יגיע היום לוועדת השרים ולקבינט. היא תתרחש". לדבריו הושגו הסכמות עם משרדי ביטחון הפנים והמשפטים. "שמתי את זה על שולחן הקבינט לפני שלושה שבועות, אנשים צריכים להבין את המסר הזה, ואני חושב שכל האזרחים מצפים לקנסות כדי להגיע למצב שאנחנו שולטים יותר בהגבלות".

מי יהיה הממונה הבא?

רצית להימנע מסגר, היה סגר. רצית רמזור ובסופו של דבר לא ראינו רמזור. איך אתה מסכם את הכהונה שלך מבחינת היעדים שהצבת ומה שקרה בסופו של דבר?
"קודם כל יהיה רמזור. אי אפשר להתנהל במדינת ישראל ללא הגבלות דיפרנציאליות, וכולם אומרים את זה. כל ראשי הרשויות אומרים את זה. עיר שיש בה 0% תחלואה ובתי הספר והעסקים לא נפתחו בה - לא מבינים את זה. לגבי הסגר, אני גאה בכך שמנעתי לאורך זמן סגר במדינת ישראל. אסור למהר לסגר.
פרופ' גמזו התייחס גם ל-1 בנובמבר, התאריך שסימן כסוף כהונתו כממונה הקורונה וחזרתו לבית החולים איכילוב, ואמר כי לא מדובר בתאריך קדוש. "אני חב חובה גדולה לעם ישראל ולמשימה שהוטלה עליי, אבל במהלך נובמבר ובתיאום עם שר הבריאות אני צריך לחזור לנהל את בית החולים שלי", אמר.
5 צפייה בגלריה
פרופ׳ נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי ומשנה למנכ״ל
פרופ׳ נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות במכבי ומשנה למנכ״ל
הפרויקטור הבא? "זה השם היחיד שאני מכיר". פרופ' נחמן אש
(צילום: דפנה גזית )
"יכול להיות שיש שלב מעבר, אני בטוח שברגע שיהיה מחליף אני אעטוף אותו, אחנוך, אסייע, אעמוד לצידו ולאחר מכן אעמוד מהצד כעוזר ללא הגבלה למשרד הבריאות, לתהליך הזה ולממשלת ישראל. "החובה העיקרית שלי היא להמשיך את הניהול המאוד קפדן עם ההחלטות המאוד מורכבות בתקופה הזאת".
אז מי המחליף שלך? האם פרופ' נחמן אש הוא המועמד המוביל כרגע?
"זה השם היחידי שאני מכיר, ואני אכן שמעתי ושוחחתי על כך עם שר הבריאות. אני חושב שנחמן מתאים, אבל שוב, לא אני קובע את זה. אני כן מבטיח לסייע כי מדובר בתפקיד אדיר, קשה מאוד ומורכב מעמידה בלחצים - וגם התקפות מפה ומפה. מי שייכנס לתפקיד - אעזור לו למשך זמן ואסור לי למצוא את עצמי או להשאיר את המערכת ללא התמיכה והעזרה שלי, זו החובה העיקרית שלי".
עשה לך חשק להיכנס לפוליטיקה או לא?
"לא, ואני לא מתעסק בזה. הדבר היחידי שהתפקיד יצר זה להיות קרוב לעם. יש מרחק עצום בין פוליטיקאים לאזרחים. אני רואה איך העם באמת מחובר, חכם, ישר, אחראי, אני מסתובב ברחובות, ואני בכיוון של לנהל את איכילוב".