בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה היום (ג') את ערעורו של ניצב בדימוס ניסו שחם, שנשלח ל-10 חודשי מאסר בגין עבירות מין בשוטרות, מרמה והפרת אמונים. במקביל החליט בית המשפט לבטל תשלום פיצוי בסך 1,500 שקל לאחת המתלוננות נגד שחם. פרקליטו של שחם הודיע: "נערער לעליון".
∙ לעיון בתקציר החלטת בית המשפט - לחצו כאן
"בצדק נקבע בבית משפט השלום כי המערער פגע באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות המנהל", קבעו השופטים. "יש מקום לגנות את התקפותיו של שחם על רשויות אכיפת החוק".
2 צפייה בגלריה
ניסו שחם בערעור על גזר בינו בבית המשפט המחוזי בתל אביב
ניסו שחם בערעור על גזר בינו בבית המשפט המחוזי בתל אביב
ניצב בדימוס שחם בבית המשפט, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
השופט מרדכי לוי, שהקריא את החלטת השופטים ובכללם ראש ההרכב השופטת מרים דיסקין והשופטת גיליה רביד, ציין: "שחם טען כי גזר הדין מחמיר עמו שלא כדין וחרג ממתחם העונש ההולם. מנגד, המדינה ביקשה לדחות את הערעור וטענה כי לא נפלו בגזר הדין שגגות כלשהן.
"לאחר בחינה מדוקדקת של טענות שחם הגענו למסקנה כי דין הערעור להידחות. בניגוד לנטען על ידו, אין בגזר הדין טעויות מהותיות אלא טעויות טכניות. העונש שהושת עליו אינו קל אך הוא הולם את התנהגותו הכוללת של המערער".
2 צפייה בגלריה
ניסו שחם בערעור על גזר בינו בבית המשפט המחוזי בתל אביב
ניסו שחם בערעור על גזר בינו בבית המשפט המחוזי בתל אביב
שחם יערער לעליון
(צילום: מוטי קמחי)
עו"ד בעז בן צור, סנגורו של שחם, אמר: "אני מבקש עיכוב ביצוע, נבקש רשות ערעור לבית המשפט העליון על הכרעת הדין וגזר הדין". בעקבות כך הורו השופטים על עיכוב תחילת ריצוי עונשו של שחם עד 6 בספטמבר.
הסנגור הוסיף: "ניהלנו הליך ארוך שנים בבית משפט השלום שהסתיים בזיכוי והליך קצר יותר שהסתיים בהרשעה. יש שאלות עקרוניות בעניין הזה שהעליון יידרש להן. לאחר בירור, ככל שיתקיים, הדברים יחזרו למסלולם".
מנגד, עו"ד רונן יצחק מהמחלקה לחקירות שוטרים אמר: "בהמשך ישיר לפסק דין קודם, בית המשפט דחה את ערעורו של שחם וקבע שהעונש הראוי בגין מפקד בכיר שמנצל את דרגותיו לקידום ענייניו, לא כל שכן כשמדובר בעבירות מין, הוא ללכת לכלא. אסור שמקרים כאלה יקרו, טענותיו נדחו ואנחנו מקווים שפסק הדין יהווה אבן נוספת במאבק בשחיתות השלטונית ובהפיכת מקומות העבודה לבטוחים יותר".

השתלשלות הפרשה

עונשו של קצין המשטרה הבכיר לשעבר נקבע בפברואר בבית משפט השלום בתל אביב. פרט לעונש המאסר, נפסק אז כי שחם יפצה שתי מתלוננות ב-1,500 שקלים כל אחת ומתלוננת שלישית ב-500 שקלים. כאמור, בית המשפט המחוזי פסק היום כי יבוטל מתן פיצוי בסך 1,500 שקל לאחת המתלוננות בעקבות טעות של הפרקליטות.
המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים הגישה לפני כשבע שנים כתב אישום נגד שחם בגין מרמה והפרת אמונים בשמונה פרשות שונות. לפי כתב האישום המקורי, הוא קשר קשרים אינטימיים עם שמונה שוטרות זוטרות ופעל בענייניהן במצבים של ניגוד עניינים. שחם הואשם אז בשתי עבירות של מעשה מגונה ועבירה של הטרדה מינית בגין שלוש מתוך שמונה הפרשות.
לפני יותר משנתיים זיכה השופט בני שגיא מבית משפט השלום בתל אביב את הניצב בדימוס מרוב העבירות. שחם הורשע בעבירה אחת של מעשה מגונה בעקבות נשיקה לשוטרת. על שחם נגזר אז עונש של 240 שעות לתועלת הציבור. שני הצדדים, סנגורו של שחם ופרקליטות המדינה, ערערו על החלטת בית משפט השלום.
בית המשפט המחוזי החמיר עם שחם ופסק כי הוא ביצע עבירות נוספות - מרמה והפרת אמונים והטרדה מינית. בעקבות כך נקבע שהתיק ישוב לבית משפט השלום על מנת לגזור את עונשו של שחם מחדש. במהלך הדיונים הציעו השופטים לשחם להודות בעבירה של הפרת אמונים תוך ריצוי עבודות שירות. סנגוריו של שחם דחו את ההצעה.
שופטי המחוזי גיליה רביד, מרים דיסקין ומרדכי לוי לא חסכו משחם מילים קשות בעת שהעבירו שוב את התיק לבית משפט השלום: "התנהגותו מצביעה על הפרה חמורה של חובת האמון של שוטר במדים. הפער העצום בין שחם לשמונה השוטרות מהווה קרקע להצמחת עשבים שוטים וניצול לרעה".
השופט שמואל מלמד, ששלח את שחם בפברואר ל-10 חודשי מאסר, ציין אז בגזר הדין: "הפרשיות השונות מתארות מצבים שונים שבהם היה הנאשם בניגוד העניינים. הנאשם העמיד את עצמו במצב זה. לאור ריבוי המעשים יש פגיעה קשה בערך החברתי. הטלת עונש מאסר על הנאשם תפגע בנאשם בצורה קשה בהתחשב בדרגתו הגבוהה ומעמדו".
את פרקליטות המדינה מייצגת עו"ד נעמי גרנות.