השאלה האם אירוע מהווה תאונת דרכים לפי החוק היא לא תמיד פשוטה. כך היה למשל במקרה של נהג, רצף במקצועו, שסובב את הברך כשירד מרכבו בסוף יום העבודה. המבטחת טענה שאין הוכחה שהפגיעה התרחשה כפי שסיפר הנהג ובכל מקרה, לא מדובר בנזק שקשור לשימוש התחבורתי ברכב.
אך בית המשפט קיבל את התביעה וקבע שאמנם לא היו עדי ראייה אך יתר הפרטים תומכים בגרסת הנפגע. בנוסף נקבע שמדובר בתאונת דרכים שכן ירידה מרכב היא חלק מהסיכונים הנובעים משימוש ברכב למטרות תחבורה.
איך מומלץ להתנהל אחרי תאונת דרכים? האם ניתן לקבל פיצוי על פגיעה נפשית?
עו"ד עבד עודה שמייצג נפגעי תאונות דרכים השיב לשאלות הגולשים >>
צפו בשידור >>

שרית שאלה: אני אם יחידנית לילדה בת 7. עברתי תאונת דרכים קשה שבעקבותיה אני זקוקה לעזרה רבה בבית. הגשתי תביעה נגד חברת הביטוח שעדיין מתנהלת. האם ניתן לקבל סכום מסוים בינתיים?
במקרה של תאונות דרכים חוק הפיצויים נותן לנו את האפשרות להגיש בקשה או לפנות למבטחת תחילה בבקשה לתשלום תכוף – תשלום על חשבון. כאשר מקבלים את התשלום הזה, הוא מהווה מבחינתנו איזשהו סעד ביניים עד אשר התביעה תתנהל עד תום ונקבל את הפיצוי המיוחל.
יואב שאל: הסעתי את אמא שלי, בת 80, לבדיקה רפואית וכשהגענו לחניון היא יצאה מהרכב ולצערי נפלה. נגרם לה שבר באגן. האם יש לנו עילת תביעה מול מבטחת הרכב?
מקרה של ירידה מרכב הוא עולם ומלואו. כאשר יורדים מהרכב, צריך להבין שהסיכון התחבורתי שבירידה מהרכב עדיין נמשך. כאשר יוצאים מהרכב בהתאם לפסיקה ורוכשים עמידה יציבה וסוגרים את הדלת של הרכב, כי אז מתנתק הקשר הסיבתי שבין הנסיעה ברכב לבין התאונה ועל כן התאונה לא תוכר כתאונת דרכים. במקרה שהפגיעה הייתה אינהרנטית לירידה מהרכב – הירידה תוכר כתאונה דרכים.
מאיה שאלה: לפני כמה שבועות חציתי את הכביש במעבר חציה ונפגעתי מאוטובוס שפנה בפתאומיות. נפלתי על היד ואני בטיפולי פיזיותרפיה. איך מומלץ להתנהל?
קודם כל צריך לפנות לחברת האוטובוס שממנו נפגעת, לבקש את פרטי המבטחת ביטוח חובה, לפנות למבטחת ולהודיעה לה על התאונה או לבקש אפילו את מצלמות האבטחה של האוטובוס, המטרונית או כל דבר אחר. שנית, להמשיך בבירור רפואי עד אשר מתייצב המצב ואז להתנהל אל מול מבטחת האוטובוס.
אליאס שאל: בזמן שמילאתי אוויר בגלגלים בתחנת דלק נפלתי בגלל מכשול שהיה במקום. נגרמו לי חתכים ביד ואני סובל מכאבי גב. האם מדובר בתאונת דרכים?
מקום בו האירוע אירע במהלך הפעילות של הירידה מהרכב כי אז התאונה היא תאונת דרכים כאמור. אולם, מקום בו ירדת מהרכב וחשת עמידה יציבה ונפגעת במתחם תחנת הדלק כתוצאה ממפגע כי אז התאונה לא תהווה תאונת דרכים כי אם יש לך עילת תביעה נזיקית נגד מתחם תחנת הדלק.
ארי שאל: בני נהג ברכב שלי ונפגע בצוואר כשרכב אחר נכנס בו מאחור. הוא נהג צעיר ולא היה ברכב מלווה. האם ניתן עדיין לקבל פיצוי?
כן. במקרה של תאונה שבמהלכה אותו נהג היה ללא מלווה כי אז יש לו בעיה מבחינה תעבורתית אולם הדבר לא שולל את הזכות שלו לקבל פיצוי לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
כרמל שאלה: בתחילת השנה הסעתי את ילדי הקטנים לבית הספר ורכב התנגש בנו בעוצמה מהצד. בהתחלה הילדים היו מאוד שקטים מהשוק ונבהלתי מאוד. מאז אני בטראומה. האירוע מציף אותי בחרדה ואני נוהגת רק כשאין ברירה. האם ניתן לתבוע פיצוי על נזק נפשי?
כן. מקום בו נגרם לך נזק נפשי כתוצאה מתאונת דרכים. בין אם פוסט טראומה, בין אם הפרעת הסתגלות או כל דבר אחר כי אז יש לך זכות להגיש תביעה בדיוק כפי שיש לך את הזכות להגיש תביעה במקרה של נזק גופני אחר.
גדי שואל: רכבתי על קורקינט חשמלי ובגלל בור במדרכה עפתי על רכב חונה. נגרם לי שבר בקרסול. אני יכול לתבוע את חברת הביטוח של המכונית?
אתה לא יכול לתבוע את חברת הביטוח של המכונית מאחר והמכונית מהווה זירת אירוע בנסיבות העניין שכן הרכב הוא רכב חונה ועל כן אין לך עילת תביעה כנגד מבטחת הרכב החונה.
*המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.