אבנים על רכב של חייל שנקלע לשכונה חרדית בבית שמש, במקביל לעימותים מול שוטרים שהגיעו לאכוף את התקנות: חייל שנכנס עם רכבו לשכונת חפציבה בבית שמש בשעות הצהריים נרגם באבנים ממטרים ספורים וצעקו לעברו "חרדק". כמעט כל רכב שעבר במקום נרגם באבנים, כולל אוטובוסים של אגד. החייל לא נפגע והמשיך בנסיעה.
3 צפייה בגלריה
ילדים חרדים זורקים אבנים על רכב
ילדים חרדים זורקים אבנים על רכב
רוגמים באבנים את רכבו של החייל
(צילום: יעקב לדרמן)
המהומות בבית שמש החלו באזור בית כנסת של חסידות סאטמר בשכונת חפציבה, והמשיכו לקצה השכונה החרדית. בשכונה זו גרים חסידים רבים מכמה קבוצות של חסידויות שונות: סאטמר, ברסלב, גור וסיקריקים.
שוטרים שהגיעו בצהריים לסוכה צמודה לבית כנסת בשכונה נאלצו להתעמת עם כמה חרדים. בעקבות כך התפתחה במקום הפרת סדר גדולה שבמהלכה יודו אבנים לעבר השוטרים. בתיעוד מהזירה נשמעים כמה מהנוכחים במקום קוראים לשוטרים "נאצים". לא היו נפגעים בקרב השוטרים, אולם נזק נגרם לכמה ניידות. מהמשטרה נמסר כי "במהלך הפעילות מול מפירי הסדר נעצרו לחקירה שלושה מהמתפרעים".
3 צפייה בגלריה
מחאות אלימות בבית שמש
מחאות אלימות בבית שמש
תיעוד ההתפרעות בבית שמש
(צילום: מחאות החרדים הקיצוניים )
3 צפייה בגלריה
מחאות אלימות בבית שמש
מחאות אלימות בבית שמש
(צילום: מחאות החרדים הקיצוניים )
העימות בין הצדדים החל כששוטרים ביקשו לבדוק אם באי הסוכה ברחוב הבן איש חי עוטים מסכה לפי ההנחיות. בעקבות כך החלה התקהלות של ילדים במקום. ניידת אחת עזבה את המקום, אך בהמשך הגיעו לאזור כוחות משטרה נוספים. בשלב זה פרצו הפרות הסדר.
מהמשטרה נמסר כי "במהלך הפעילות יודו אבנים וחפצים שונים לעבר השוטרים שפעלו במקום ונגרם נזק למספר ניידות. שלושת העצורים הועברו לחקירה. נמשיך לפעול לבלימת התפשטות הנגיף במטרה לשמור על שלום הציבור ובריאותו".
בתוך כך, המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעה שפתחה בחקירה יזומה של האירוע שבו שוטר דחף ילד על קיר ברחוב במהלך הפגנה במאה שערים. במסגרת החקירה נחקר קצין משטרה. כמו כן, מוקדם יותר השבוע נחקר גם השוטר שהשליך דלי על ילד במהלך הפגנות בבית"ר עילית.

סגן-ניצב ניר ליפשיץ, מפקד תחנת עציון במשטרה, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על ההתמודדות מול האוכלוסייה החרדית בגזרתו: "אנחנו ממשיכים באכיפת הסגר שבאה לידי ביטוי גם במחסומים, גם באכיפה וגם בנוכחות בבתי העסק. אנו מוודאים שהציבור נשמע להנחיות, שומר על הכללים, הכול מתוך ראייה של שמירה על בריאותו ושלומו".
בהתייחסו לתקרית החריגה בתחילת השבוע שבמהלכה תועד שוטר זורק בעוצמה דלי לעבר נער בעיר ביתר עילית, אמר סנ"צ ליפשיץ: "זו סוגיה שנחקרת במח"ש ולכן אני לא ארחיב על עניין הדלי. יחד עם זאת, מה שקרה זה שנקראנו בשעת בוקר להתקהלות המונית באחד מבתי התפילה בעיר. נכח שם ציבור רב של כמה עשרות ובהם לא מעט ילדים.
"בתוך הסיטואציה הזאת שוטרים חטפו גידופים, נאצות, השליכו עלינו חפצים וגם אבנים. כתוצאה מכך נגרם נזק לאחת הניידות. במסגרת הפעילות הזאת בוצעו מעצרים של חלק מהגורמים הדומיננטיים שהפרו את הסגר".

- יכול להיות שגם הסף של השוטרים הגיע לקצה העליון? "ממש לא. אני יכול להגיד שרוב הציבור נשמע להנחיות וגם אותו אנחנו מטפחים בהמון הידברות ושיח. ישנה קבוצה שלא נשמעת לכללים וכלפיה אנחנו מכוונים את האכיפה ובה אנו מתמקדים. יחד עם זאת, אני יכול להגיד שיש הידברות טובה עם ראש העיר וגם עם רבנים.
"כל הפעילויות של שמחת בית השואבה מתואמות איתנו ובאמצעות העירייה. ככל שאנחנו מזהים שבאחת מהיוזמות המקומיות שנפתחו ישנה הפרה או התקהלות - אנחנו מפסיקים את המוזיקה ואת ההפרה וכך אנחנו מפזרים את הציבור. אני חוזר ואומר, רוב הציבור נשמע להנחיות, מקפיד על הכללים, מתפלל מחוץ לבתי הכנסת, מקפיד על עטיית מסכה ושמירה על מרחקים".
פורסם לראשונה: 16:41, 06.10.20