משרד החינוך מתכוון לפתוח את שנת הלימודים הבאה כמתוכנן ב-1 בספטמבר בצל מגפת הקורונה. במשרד נערכים לשלושה תרחישים לפי רמת התחלואה בסתיו המתקרב, והמתווים הגלומים בכל אחד מהם עשויים להשתנות בין יישוב ליישוב ובין בתי הספר בהתאם לנתונים. לפי תרחיש הקיצון, רק ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' יגיעו פיזית למוסדות החינוך – כולל לאלה של כיתות ה'-י"ב, שיישארו בבתים.
עלות הכשרת המתווה נאמדת לפי שר החינוך יואב גלנט בכשני מיליארד שקל ועלות תפעולו החודשית - כמיליארד שקל. בתדרוך לכתבים אמר היום (ד') גלנט כי המשרד נערך לשפר את אמצעי המיגון כולל מסכות למורים, הפרדה באמצעות מחיצות בהתאם לגילאים השונים, הפרדה בין קומות ובין מבנים ועוד.

לפי המתווה הראשון שפירט השר, שנת הלימודים תפתח כסדרה בעקרונות הבאים: 1. בחטיבות הביניים ובתיכונים תשולב למידה רגילה יחד עם למידה דיגיטלית מרחוק. 2. תלמידי בתי הספר היסודיים וילדי הגנים ילמדו במסגרות הקיימות עם אמצעי מיגון משופרים. לדבריו המשרד יפעל להצטיידות ולהתקנה של תשתיות דיגיטליות.
לפי המתווה השני, תלמידי כיתות ה'-י"ב ילמדו מרחוק, בעוד תלמידי כיתות א'-ד' יחולקו לקבוצות קטנות ומרווחות בבתי הספר היסודיים, כולל בתוך מרחבי הלימוד של תלמידי ה'-ו'. יבוצע תגבור של צוות ההוראה בהתאם. ילדי הגנים ילמדו במסגרות הקיימות עם אמצעי מיגון משופרים.
המתווה השלישי יהיה זהה, למעט העובדה שכל כיתה בגני הילדים תחולק לשתי קבוצות. משרד החינוך והרשויות המקומיות יכשירו את כיתות הלימוד הפנויות בחטיבות הביניים ובתיכונים – ואלה ישמשו מרחבי לימוד נוספים עבור ילדי הגן. יבוצע תגבור של הגננות והסייעות בהתאם.
במקרה של הפעלת מתווה הקיצון לפיצול גני הילדים נערכים במשרד החינוך לגיוס 20 אלף סייעות וגננות בנוסף ל-20 אלף הסייעות והגננות הקיימות.
"אני מקווה שלא נגיע לזה, אך אנחנו נערכים לאפשרויות האלה", אמר גלנט. "אנחנו לא רוצים לעבור למתווה השלישי. אני מקווה שנצליח לרסן את המחלה. קיום שגרת הלימודים יאפשר את המשך פעילות המשק בישראל".
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שוחח אמש עם שר החינוך והציג בפניו את המשמעויות, לשיטתו, של פתיחת שנת הלימודים הבאה. הוא הסכים שיש חובה לפתוח את מערכת החינוך כסדרה ולתת שקט להורים, אך ההתאמות ידרשו כארבעה מיליארד שקל. "כדי להיערך לפתיחה מסודרת של המערכת יש לאשר את התקציבים הללו כבר השבוע", ציין והוסיף כי במידה שלא יימצא מימון כולל לתכנית, יציג השלטון המקומי מתווה להפעלת מוסדות החינוך בצל הקורונה.
הדר מנחם, מנכ"לית עמותת אחינועם, הפועלת לקידום שוויון הזדמנויות, אמרה בתגובה כי התוכנית צפויה לפגוע במאות אלפי תלמידים שאין להם גישה למחשבים בבית: "אנחנו מברכים על כך שמשרד החינוך מגלה אחריות ומציג תכנית ארוכת טווח ללימודים תחת מגבלות הקורונה, אבל באופן שערורייתי לחלוטין, באף אחד משלושת המתווים שהציג השר אין מענה לכך של-40% מילדי ישראל, רובם מאזורי הפריפריה, אין גישה למחשב. למידה מרחוק זו סיסמה יפה על הנייר, אבל בפועל, משרד החינוך מפקיר מאות אלפי תלמידים ומדיר אותם ממעגל הלימודים. בעוד עמותות פרטיות והמוני ישראלים טובים עושים לילות כימים למען גיוס מחשבים לאותם תלמידים מוחלשים, בלתי נתפס שהמדינה אפילו לא דנה בנושא או בתקצובו, זאת למרות פניות חוזרות ונשנות מצדנו".