למגפת הקורונה היו השלכות משמעותיות על החיים של כולנו, אבל השפעה ניכרת ורחבת טווח במיוחד נרשמה בקרב בני הגיל השלישי. הם חוו בדידות רבה יותר בעת הסגרים, שפעמים רבות יצרה מצבי חרדה, דכדוך ודיכאון. כמו כן השהייה הממושכת בבית הביאה לירידה בתנועה ובפעילות השוטפת ולעיתים גם להחמרה במחלות כרוניות ובתסמיני כאב. לכך נוסף סבב הלחימה האחרון במבצע "שומר החומות", שהחמיר את התופעות המתוארות.
מכבי טבעי, הרשת הארצית לטיפולי רפואה משלימה מקבוצת מכבי שירותי בריאות, מציעה לבני הגיל השלישי שורה ארוכה של טיפולים ברמה הגבוהה ביותר. הטיפולים המומלצים מתקיימים בשילוב עם הטיפול הרפואי הקונבנציונלי, תוך התייחסות פרטנית לגוף ולנפש, בפיקוח רפואי ובהתאמה אישית לצרכים הרפואיים ולהעדפותיו/ה של כל מטופל/ת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstcok)
התאמת הטיפולים נערכת בפגישת ייעוץ מקדימה עם רופא, שבה סוקרים את המצב הרפואי של הפונה, לרבות התרופות שהוא/היא נוטל/ת.
הטיפול ברפואה משלימה עשוי להקל במגוון מצבים רפואיים בגיל השלישי, ביניהם: הקלה על כאב אורתופדי או כאב הנובע ממחלות מפרקים, שיפור שיווי משקל והפחתת נפילות, סיוע במצבים של בריחת שתן וצניחת רצפת אגן, איזון יתר לחץ דם, סיוע בקשיי שינה, עייפות ותשישות, מצבי דכדוך, מתח, חרדה ועוד.

הרגעת חרדה ושינה טובה

"הרפואה המשלימה מספקת מענה רחב מאוד לבעיות שמאפיינות את בני הגיל השלישי, כמו קשיי שינה, דלקות וכאבי מפרקים, כאבים אורתופדיים שונים, בעיות שיווי משקל ונפילות, פרקינסון, יתר לחץ דם", אומרת ד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף הרפואה במכבי טבעי, "בפרט אחרי תקופת הקורונה והשפעות המצב הביטחוני, אנחנו רואים עלייה משמעותית בהיקף התלונות על חרדה ודיכאון בקרב מטופלים בגילאים אלו, לצד הצורך הרב במגע אנושי - וגם כאן ביכולתנו לעזור".
3 צפייה בגלריה
גלי שטופמן
גלי שטופמן
ד"ר גלי שטופמן
(צילום: יח"צ)
לדבריה, בשנים האחרונות נצברו מחקרים התומכים ביכולת שיטות טיפול טבעיות בשילוב רפואה קונבנציונלית לסייע בבעיות השכיחות בקרב מבוגרים. טיפולי דיקור סיני, רפלקסולוגיה ותרגולי מיינדפולנס, למשל, יכולים לסייע לשינה טובה יותר, להפחתת יתר לחץ דם ולהפחתת חרדה. שיטות מגע כמו טווינא (עיסוי סיני) ושיאצו מרגיעות את הגוף והנפש ומטפלות בכאב, אוסטאופתיה יעילה בכאב אורתופדי ובעיות שריר שלד, ביו־פידבק תומכת בהפחתת לחץ דם ויכולה לסייע לטיפול בבריחת שתן ובמצבי חרדה ועוד.
"לאורך כל תקופת הקורונה נוכחנו בביקוש גדול מאוד בגיל השלישי לטיפולי מגע, פשוט מתוך הצורך בקרבה המלווה במגע מיטיב ומרפא", מספרת ד"ר שטופמן ומוסיפה, "בעת האחרונה גבר גם הביקוש מצד שירותי בריאות הנפש במכבי שירותי בריאות לסדנאות מיינדפולנס, שיטה יעילה מאוד לטיפול בחרדות ובדיכאון, עבור אוכלוסייה זו. לטיפול בתלונות הקשורות בתיאבון מוצעים לגיל הזהב טיפולי נטורופתיה ותזונה בריאה, לצד דיקור סיני".

הטבה בשיווי המשקל ובלחץ הדם

ברשת מכבי טבעי מפתחים בימים אלה, בהתאמה מיוחדת לבני דור ה־S, שיטה נוספת הכלולה ברפואה הסינית – צ'י־קונג. מדובר במדיטציה בתנועה, המשפרת את הריכוז והתנועה וכרוכה בעבודה אנרגטית. לדברי ד"ר שטופמן, "קיימים מחקרים המצביעים על יעילות השיטה בהפחתת חרדה ודכאון, בשיפור תפקודי בחולי לב ובחולי פרקינסון ושיפור השליטה על יתר לחץ הדם".
חשוב לדעת, כי בגיל המבוגר קיימת האטה בתהליך פינוי תרופות מהגוף. עובדה זאת בשילוב עם ריבוי תרופות לטיפול במצבים רפואיים שכיחים בגילאים אלו מביאים להגברת הסיכון לתופעות לוואי ולתגובות בין־תרופתיות. הרפואה המשלימה עשוייה לסייע במצבים אלו, באמצעות טיפולים שיביאו לשיפור במצב הרפואי ויאפשרו צמצום הצורך בשימוש בתרופות.
שילוב ענפי הרפואה המשלימה עם הטיפול הרפואי הקונבנציונלי מסייע לגוף להתמודד טוב יותר עם קשת רחבה של מצבים רפואיים, בד בבד עם הפחתת תופעות הלוואי הכרוכות בנטילת תרופות.
שווה לנסות!

טיפולי מכבי טבעי

 דיקור סיני וצמחי מרפא
 שיאצו
 טווינא
 תזונה טבעית
 כירופרקטיקה
 אוסטאופתיה
 ביו־פידבק
 רפלקסולוגיה
 הומיאופתיה
 שיטת אלכסנדר
 עיסוי רפואי
 סדנאות מיינדפולנס