התנגדות השרים החרדים והשר יזהר שי (כחול לבן) הובילה אמש (יום ה') לכך שהסגר החלקי נותר בתוקף בסוף השבוע. במסגרתו לא פועלים חנויות ומרכזי הקניות. ההכרעה נדחתה לקבינט הקורונה ביום שני. החרדים התנגדו משום שדרישתם להגדלת מספר המתפללים בבתי כנסת לא נענתה עד כה.
4 צפייה בגלריה
 ליצמן ודרעי במו"מ עם יולי אדלשטיין
 ליצמן ודרעי במו"מ עם יולי אדלשטיין
השר יולי אדלשטיין ולצדו יעקב ליצמן ומשה גפני. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ריק בירכא
(צילום: שמיר אלבז)
הממשלה הייתה צפויה להכריע אמש או הבוקר על ביטול הסגר החלקי בסופי שבוע - שהוביל לסגירת חנויות וקניונים. זאת בעקבות המלצת משרד הבריאות, שר הבריאות יולי אדלשטיין והפרויקטור פרופ' רוני גמזו. ההחלטה להביא לביטול מגבלות סוף השבוע התקבלה בדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשתתפות שר הבריאות אדלשטיין, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי וראש המל"ל מאיר בן שבת.
כפי שפורסם ב-ynet, שלשום התקשר שר הביטחון בני גנץ לאדלשטיין והשמיע בפניו את הלחצים הכבדים שמגיעים מהשטח ומבעלי עסקים, שטוענים כי מה שנשאר מאותה החלטה על סגר בסוף השבוע - לאחר שקוצץ בוועדת הקורונה - פוגע בפרנסתם וחסר היגיון. אדלשטיין הבהיר כי גם הוא לא אוהב שההנחיה נשארה במתכונת של "חצי היריון", אולם יש להמתין לסיום עבודת מטה בעניין.
בדיון אתמול הוצגה העמדה של אדלשטיין, גורמי המקצוע במשרד הבריאות וגמזו, ולפיה אין טעם בסגר חלקי בסופי שבוע אם אין סגר מלא. כמו כן נמסר שכרגע יש מעין התייצבות בנתונים, וזה מאפשר לבטל את סגר סוף השבוע שפגע בעסקים בקניונים.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים
מסיבת עיתונאים
יבחן את עמדת השרים. אדלשטיין
(צילום: לע"מ)
4 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
התנגד בדיון. שר המדע יזהר שי
(צילום: עמית שעל)
השר יזהר שי התנגד בדיון לביטול ההגבלות. שי אמר כי המגבלות אומנם לא מסיביות כמו ההגבלות שהוא הציע בהתחלה (סגר מלא בשישי ושבת + סגר לילי), אבל יש עדיין יותר מדי נדבקים ולא הגענו למצב שבו צריך להקל.
"יש 2,000 נדבקים ביום מול יעד הממשלה שהוגדר לרדת אל מתחת ל-400 עד לתחילת שנת הלימודים. הצמיחה התמתנה, אבל אין סיכוי להגיע ליעד בלי צעדים משמעותיים", אמר שי.

סוכם שאדלשטיין יבחן עם שאר השרים אם יש הסכמה של כולם לבטל את הסגר. השרים החרדים התנגדו. הם דרשו אחידות - אם מבטלים את המגבלות על קניונים בשבת - אז אין סיבה שלא להקל גם במגבלות על בתי כנסת. ההכרעה בנושא תובא לדיון בקבינט הקורונה שיתכנס ביום שני הקרוב.
בדיון הזה של קבינט הקורונה יוצג גם נוהל אחיד למגבלות על ערים ירוקות ואדומות - שייקבע לפי מספר הנדבקים ורמות הסיכון השונות בין מקומות פתוחים לסגורים וכדומה.
היעד הממשלתי הוא לרדת ל-400 נדבקים ביום תוך חודש כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. גמזו נדרש להציג ראיות כדי לגרום לזה לקרות. אחד הדברים שייבחנו בקבינט הקורונה ביום שני זה להטיל סגר לילי כל השבוע במקום סגר חלקי בסופי שבוע, כפי שהציע במקור שי, לדבריו, יש לנקוט צעד אגרסיבי יותר שישפיע על מקדם ההדבקה.
השר אופיר אקוניס, שהיה יחיד שרי הליכוד שהתנגד בממשלה לרעיון של סגר בסופי שבוע, אמר שהוא "מברך על המלצת משרד הבריאות. רעיון הסגר שהציע השר יזהר שי מכחול לבן היה מופרך מעיקרו. לרציונל שלו שהסגר יסייע בהורדת התחלואה לא הייתה אחיזה במציאות מצד אחד, אבל פגיעה ודאית בכלכלה מהצד השני. טוב שהדבר הזה הסתיים".
פורסם לראשונה: 21:45, 30.07.20