3 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בבני ברק
חיילי צה"ל בבני ברק
לקראת סגר לילי בבני ברק? ארכיון
(צילום: נדב אבס )
תוכנית העוצר הלילי בערים האדומות צפויה לעבור שינויים. לפי בכירים במשרד הבריאות ששוחחו הערב (יום ב') עם ynet, רשימת הרשויות שעליהן יוטל סגר לילי מ-19:00 עד 05:00 צפויה לעבור דילול ולא תכלול 40 יישובים כפי שסברו תחילה, "ערים כמו אילת, אשקלון, שדרות וכוכב יאיר לא יופיעו בה", אמרו.
לדברי הבכירים במשרד הבריאות, שלושה תרחישים עומדים כעת על הפרק: "או שהעוצר הלילי ייכנס מחר לתוקף על-פי התוכנית, או שיירדו לגמרי מהעניין ויחזרו למודל הרמזור המקורי. התרחיש הסביר ביותר כרגע הוא שרשימת הרשויות לא תכלול 40 יישובים ותהיה קצרה בהרבה".
לטענת הבכירים, קיימת האפשרות שהממשלה לא תאשר את כל הרשימה או תציע חלופה אחרת בהערכת המצב שתתקיים מחר בבוקר.


רה"מ לראשי האופוזיציה: "התבטאויות מסוכנות, אנרכיה"

מוקדם יותר, על רקע השינויים התכופים ביישום הסגרים על היישובים האדומים, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה לתקשורת, בתום ביקור במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף. הוא תקף את ראשי מפלגות האופוזיציה על רקע קריאתו של אביגדור ליברמן שלא לציית להנחיות הממשלה: "לצערי, פוליטיקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי-ציות להנחיות. זו אנרכיה".
נתניהו הוסיף: "אנרכיה תביא להרבה מאוד חולים קשים, ולצערי גם הרבה אנשים ימותו. לכן אני אומר - גלו אחריות. תפסיקו עם ההתנהגות הבלתי-הולמת והמסוכנת הזו".
עוד אמר: "מחר נביא לממשלה תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל כדי לעזור לעסקים ולכלכלת ישראל. אנחנו עובדים כל הזמן בשני צירים - הבריאות והכלכלה. בבריאות היינו כמעט המדינה הראשונה שסגרה את השמים וכתוצאה מזה יש לנו תמותה יחסית נמוכה למדינות מקבילות בגודלן לנו, וגם רמת התחלואה הקשה נמוכה יחסית ועד לאחרונה יציבה".

3 צפייה בגלריה
נתניהו: "לצערי פוליטקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות להנחיות וזה אנרכיה"
נתניהו: "לצערי פוליטקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות להנחיות וזה אנרכיה"
"לצערי, פוליטיקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים". נתניהו
(צילום: תומר אפלבאום)
"אני רוצה להבהיר שלא לעולם חוסן", אמר נתניהו. "אנחנו נמצאים ברמת תחלואה גבוהה, וייתכן מאוד שהיא תתגבר. המספרים עולים כי לא עוטים מסכות ויש הרבה התקהלויות. זה חייב להיפסק. המומחים חוששים מזינוק פתאומי בחולים הקשים והמתים - מה שלא קרה עד לרגע זה. יש עלייה גיאומטרית בחולים הקשים".
נתניהו הוסיף: "יש דאגה נוספת, והיא השחיקה - שלא לומר קריסה - של צוותים רפואיים שמקבלים כל הזמן עוד חולים. מכיוון שאנחנו רוצים להימנע מסגר כללי, או לפחות לדחות אותו, החלטנו לנקוט צעד בלימה בדמות סגר על 40 ערים אדומות". הוא הוסיף: "עד לרגע זה לא שילמנו מחיר כבד. צריכים לדאוג שלא נשלם בהמשך".
זמן קצר קודם לכן שיגר נתניהו מכתב לראשי מפלגות האופוזיציה - לפיד, ליברמן, בנט ועודה - תחת הכותרת "פגיעתכם במאבק של מדינת ישראל בקורונה ועידוד לאנרכיה". נתניהו כתב: "בחודשים האחרונים, מתמודדת מדינת ישראל במאבק העולמי נגד התפשטות נגיף הקורונה. במסגרת מאבק זה, יזמנו צעדים כלכליים ובריאותיים המתבקשים במצב החירום ומצריכים שיתוף פעולה מכלל הציבור.
"ראיתי בצער ודאגה התבטאויות חסרות אחריות מצידכם אשר מחלישות, מפלגות ופוגעות באחדות הציבור במאבק בקורונה. התבטאויות מסוכנות וחסרות אחריות מצד נציגי ציבור עלולות להביא לאי-ציות להנחיות משרד הבריאות והמשטרה - וכתוצאה מכך לאובדן חיי אדם.
"בשעה זו, בה אנו פועלים יומם וליל לנצח את המגפה, אני מצפה מכם לחדול מהתבטאויות אלה, לגלות אחריות, ולהבהיר לציבור שיש לקיים את ההנחיות במלואן. רק כך נוכל לשמור על הבריאות, על החיים ועל הכלכלה".


לפיד וליברמן תקפו: "הובלת לקריסת המשק, טענותיך חסרות שחר"

במכתב תגובה ששיגר לנתניהו, כתב יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד): "נכשלת כישלון חרוץ בטיפול במשבר בהיבט הבריאותי והכלכלי. גרמת לישראל להיות מקום ראשון בעולם בתחלואה, הובלת לקריסת המשק, וגרמת לשבר חסר תקדים באמון הציבור במוסדות המדינה ובהנהגתה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד תקף את נתניהו: "נכשלת, הובלת לקריסת המשק"
(צילום: אופיר יצחק )
"ההתבטאויות המסוכנות, היהירות וחסרות האחריות שלך ושל סביבתך הקרובה והכשל העמוק בתהליך קבלת ההחלטות הביאו לכך שיש בישראל למעלה מאלף מתים מנגיף הקורונה, כמעט מיליון מובטלים, מעל 70 אלף עסקים ייסגרו עד סוף השנה ומדינת ישראל נמצאת בגירעון התקציבי הגדול בתולדותיה".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, מצידו, מסר במכתב התגובה: "טענותיך חסרות שחר ורחוקות שנות אור מהמציאות. במקום להחזיק את אזרחי מדינת ישראל כבני ערובה ולהוביל את המדינה לסגר כללי בחגי תשרי בגלל שאתה מ-פ-ח-ד מדרעי ומליצמן, תורה על העברת הטיפול במשבר הקורונה לצה"ל ולפיקוד העורף ותעביר תקציב לאלתר. את תמיכת ישראל ביתנו במהלכים אלו יש לך".

השימוע לראשי הערים טרם הסתיים, הסגר הלילי נדחה למחר

הסגר הלילי בכ-40 ערים אדומות, שאמור היה להיכנס לתוקף הערב ב-19:00, נדחה ביממה. הסיבה: במשרד הבריאות טרם סיימו את הליכי השימוע לראשי שמונה הערים שהוגדרו "אדומות בוהקות". התהליך אמור להסתיים הלילה ואחריו תיערך הצבעה שבסופה ייקבע באופן רשמי כי הסגר ייכנס לתוקף מחר.
אתמול אישרו שרי הוועדה להגדרת אזורים מוגבלים להטיל סגר לילי על כ-40 ערים אדומות - הצעה שאותה הביא קודם לכן נתניהו להצבעה, בתום פגישה עם ראשי הסיעות החרדיות. על-פי ההחלטה, תוגבל התנועה באותן ערים לעד 500 מטרים, למעט לשם הצטיידות במזון ויציאה לטיפולים רפואיים.
בנוסף, באותן רשויות לא יפעלו מוסדות החינוך - למעט החינוך הלא-פורמלי - ועסקים שאינם חיוניים ייסגרו גם הם מאותה שעה. משרד הבריאות הודיע כי רשימת הרשויות תפורסם היום, לאחר שתאושר על ידי שרי הממשלה.
כמו כן, בהנחיית שר הביטחון בני גנץ, נוספו היום תשע ערים לפרויקט "בני חיל" - הכוללת הכשרה של עובדים שילוו מאות חולים ובני משפחותיהם הנזקקים לסיוע, כגון קשישים ומשפחות המטופלות על-ידי מחלקות הרווחה. הערים שנוספו לתוכנית: דליית אל-כרמל, עוספיא, כעביא טבאש, ג'ת, ערערה, פורדיס, רכסים, אשקלון ואופקים.