כמה נוסעים בטיסה מטהרן לביירות נפצעו אמש (יום חמישי) לאחר שמטוס הנוסעים שלהם, של חברת התעופה האיראנית מהאן אייר, נאלץ להנמיך גובה בפתאומיות. הטייס טען כי הסיבה לכך היא ששני מטוסי קרב אמריקניים התקרבו למטוסו בצורה מסוכנת מעל שמי סוריה. במהלך הלילה המטוס נחת בשלום בטהרן, אך לפני כן איראן איימה: "אם יקרה לו משהו בדרך - ארה"ב אחראית".
דובר פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית אישר את התקרית, אך טען שהיה מעורב בה מטוס F-15 אחד בלבד - ולא שניים כפי שטענה איראן. לדבריו, הטייס ערך "בדיקה חזותית שגרתית" של המטוס האיראני, כשזה עבר מעל בסיס שמארח כוחות אמריקניים באזור אל-טאנף שבמזרח סוריה.
4 צפייה בגלריה
דיווחים על כך שמטוס קרב ישראלי התקרב למטוס נוסעים איראני מעל שמי סוריה
דיווחים על כך שמטוס קרב ישראלי התקרב למטוס נוסעים איראני מעל שמי סוריה
מטוס קרב שצולם לכאורה ממטוס הנוסעים האיראני. מתוך התיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות
4 צפייה בגלריה
דיווחים על כך שמטוס קרב ישראלי התקרב למטוס נוסעים איראני מעל שמי סוריה
דיווחים על כך שמטוס קרב ישראלי התקרב למטוס נוסעים איראני מעל שמי סוריה
מסכות החמצן במטוס האיראני
לדברי דובר פיקוד המרכז האמריקני, "מטוס הקרב שמר על מרחק בטוח של כאלף מטר מהמטוס האיראני. מטרת הבדיקה הייתה להבטיח את שלומם של כוחות הקואליציה שמוצבים באזור. ברגע שהטייס זיהה שמדובר במטוס נוסעים של חברת מהאן אייר, הוא התרחק". לטענת הדובר, הטייס פעל בהתאם לכללים הבינלאומיים.
כאמור, המטוס האיראני נחת בסופו של דבר בשלום בטהרן, אך מצב הנוסעים שנפצעו טרם התבהר. לפני הנחיתה שיגר משרד החוץ האיראני אזהרה לארה"ב באמצעות שגרירות שווייץ בטהרן, שמייצגת את האינטרסים האמריקניים באיראן. באזהרה ציינה איראן כי "תנקוט בפעולות החוקיות והדיפלומטיות הדרושות" בעקבות התקרית, והוסיפה: "אם יקרה משהו למטוס בדרכו לאיראן - נראה בארה"ב כאחראית לכך".
בתחילת האירוע כלי תקשורת איראניים מיהרו להאשים את ישראל, ובסוכנות הידיעות האיראנית IRIB דווח כי מטוס הנוסעים נאלץ לשנות את מסלולו בפתאומיות כדי להימנע מהתנגשות עם המטוס הישראלי לכאורה. בהמשך שינתה הסוכנות את הדיווח שלה וציטטה את הטייס שאמר כי שני מטוסי הקרב הזדהו בפניו כאמריקניים. לדברי הטייס, הוא ביקש מהם לשמור על מרחק בטוח.
ב"אל-מיאדין" דיווחו כבר בהתחלה כי מטוס הקרב הוא אמריקני אך בהמשך שינו את גרסתם וטענו שהוא ישראלי. בסופו של דבר התיישרה הרשת עם דברי הטייס עצמו.
בסרטונים מהתקרית נראו מסכות חמצן שהורדו ונשמעו צעקות של נוסעים, שעל פניו של אחד מהם נראה דם. טיסה מספר IRM1152 עשתה כאמור את דרכה מטהרן לביירות. גורם בנמל התעופה בביירות אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המטוס נחת שם בשלום.
לפי שידור המטוס האירוע התרחש בשעה 19:13 כשהמטוס עבר מהשטח האווירי של עיראק לסוריה. הוא הגיע בגובה של 34,000 רגל אולם אז זוהתה ירידה חדה בגובה של 125 רגל (ל-33,875). בהמשך המטוס טיפס שוב ב-500 רגל לגובה של 34,025 רגל.
ההאשמות באיראן שמטוס הקרב הוא ישראלי - האשמה שנזנחה בסופו של דבר - הגיעו על רקע המתיחות גבוהה בין ישראל לאיראן. מוקדם יותר הערב התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למתיחות זו ולמתיחות בגבול הצפון, בעקבות הטענות של חיזבאללה שפעיל של הארגון נהרג בתקיפה האחרונה שיוחסה לישראל באזור דמשק.
"אנחנו פועלים כל הזמן נגד ניסיונותיה של איראן להתבסס בסוריה, זה לא סוד", אמר נתניהו במסיבת העיתונאים שלו הערב, שעסקה במשבר הקורונה. "אתם יודעים את זה. אנחנו פועלים בנמרצות, ברציפות, כבר כמה שנים. זה היעד שאמרתי, הגדרתי כמה יעדים: האיום הגרעיני היה ונשאר מספר אחד; האיום השני - הטילים המדויקים; השלישי זה ניסיונות של התבססות איראנית בסוריה, ואמרתי שנפעל נגד כל אחד ואחד מהאיומים הללו וכך אנו עושים. אנחנו לגמרי נחושים להמשיך בפעולה הזאת ואנחנו מוכנים לכל תרחיש, מעבר לזה אני לא רוצה להוסיף".
פורסם לראשונה: 23:15, 23.07.20