לצד ההכרזה על הגבלות נוספות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח בשבוע שעבר להציג תוכנית סיוע כלכלית לחצי השנה הקרובה. אלא שבינתיים נראה שייקח זמן עד שתוכנית כזו תצא לפועל.
מתחילת השבוע הגיעו לשולחנו של נתניהו ארבע תוכניות כלכליות שמטרתן לסייע לאזרחים להתמודד עם המשבר הכלכלי. בישיבת הממשלה שנערכה השבוע נקבע שאתמול (ד') תוצג תוכנית הסיוע, אך כעת מסתמן שהיא תוצג לממשלה רק בתחילת השבוע הבא.
"יש פה אסטרטגיה מכוונת לעשות את המקסימום ולתת את המינימום", טוען אביעד בן סדון, יועץ אסטרטגי וממובילי מחאת "אני שולמן". "התוכנית הזאת הייתה צריכה לצאת לדרך כבר מזמן. אנחנו רוצים להבין מתי יגיע הכסף ואיך זה ייכנס לחשבון. בינתיים, אנחנו רואים בעיה בביצוע".
לדבריו, הקריטריונים לקבלת הפיצויים הם שיוכיחו אם המדינה באמת מתכוונת לסייע לבעלי העסקים. "אם זה שוב יהיה עם פעימות ומענקים שתלויים בהרבה בירוקרטיה, זה לא באמת מסייע. אנחנו לא נתקדם לשום מקום חוץ ממחאות ואנרכיה".
בן סדון פנה אל הממשלה: "תפסיקו לתת לנו פירורים. אנחנו לא רוצים פה מדינת רווחה אלא מדינת רווחים, רק כשנראה את הכסף נאמין".
4 צפייה בגלריה
אביעד בן סדון
אביעד בן סדון
בן סדון. "תפסיקו לתת לנו פירורים"
מני ג'יבלי, בעלים של חברת ההגברה והתאורה "מני סטאר", סיפר שהעיכוב בסיוע גרם לו לאבד את האמון בממשלה. "אין מבוגר אחראי שיבטיח לנו שיהיה בסדר", אמר. לדבריו, הפיצויים שהתקבלו עד כה היו מזעריים ולא ברור מתי ובכמה המדינה תסייע לעצמאים, במיוחד לאור הסגירה הנוספת של ענף האירועים וההופעות.
"אנחנו מפסידים פה סכומי ענק והפיצוי שקיבלנו הוא אפילו לא טיפה בים לעומת ההוצאות", אמר ג'יבלי בכעס. "בממשלה מתעסקים בשטויות, במינויים של שרים, בסיפוח ובכל מה שלא רלוונטי עכשיו. תתעסקו רק בזה! אם היו עושים את זה, אני באמת מאמין שלא היינו במצב הזה".
4 צפייה בגלריה
מני ג'יבלי
מני ג'יבלי
ג'יבלי. "אין מבוגר אחראי שיבטיח לנו שיהיה בסדר"
גם ליה פינקלברג אלבז, בעלת מועדון הכושר SKYGYM בירושלים, חשה שהממשלה הפקירה אותה. "אנחנו נלחמים ועושים הפגנות, אבל שום דבר לא קורה. זה כל כך מתסכל, אנחנו בחוסר אונים", אמרה בבכי.
"אף אחד לא באמת מבין את המצוקה. זה לא רק אני ובעלי, זה העובדים שלנו, המאמנים, אנשי הניקיון", הוסיפה. "אנחנו בגירעון של יותר מ-150 אלף שקלים ועם רבע מיליון שקלים הלוואות מהבנק, לא יודעים מה יהיה".
עם שלושה ילדים בבית, ליה חוששת לעתידה הכלכלי. "כל מה שהיה לנו השקענו בעסק הזה, זו ההכנסה היחידה שלנו. איך מגדלים שלושה ילדים ככה?".
4 צפייה בגלריה
ליה פינקלברג אלבז
ליה פינקלברג אלבז
פינקלברג אלבז. "כמה מובטלים צריכים להיות כדי שמישהו יתעורר?"
עכשיו, היא דורשת הממשלה לקחת אחריות. "שיגידו לנו לאן אנחנו הולכים. הממשלה באה ומפילה עלינו שאנחנו צריכים לסגור ולהתחשב. כמה מובטלים צריכים להיות כדי שמישהו יתעורר?".
תוכנית הסיוע הכלכלית אמורה הייתה להתפרסם אתמול, לפי הסיכומים שנקבעו בישיבת הממשלה השבוע. בהודעה שפרסמה אתמול לשכת נתניהו נכתב כי "ראש הממשלה מקיים התייעצויות כלכליות עם שר האוצר והיועצים הכלכליים על 'חבילת קורונה' לסיוע לעצמאים, לעובדים ולמבקשי העבודה, שתובא לאישור הממשלה בתחילת השבוע".
בזמן שנרשמו עיכובים בהצגת התוכנית הכלכלית, סיעות הממשלה התעסקו רבות בהצבעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לחקירת שופטי בית המשפט העליון. שר הפנים אריה דרעי התייחס לתזמון הדיון, בעת שישראל מתמודדת עם משבר כלכלי כבד, ואמר בשיחה לנתניהו: "יש לנו מיליון מובטלים. תגיד מפורשות שאתה רוצה בחירות בתקופה כל כך קשה".

מסתמן: תוכנית סיוע של 50 מיליארד שקלים

נתניהו ושר האוצר ישראל כץ סיכמו אמש את עיקרי תוכנית הסיוע שככל הנראה תוצג ביום ראשון. התוכנית, בהיקף של 50 מיליארד שקלים, כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים ורשת ביטחון כלכלית לעסקים עד לשנת 2021.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וכץ
(צילום: אבי כהן)
בין היתר נקבע שיינתנו דמי אבטלה לחשבון הבנק של המפוטרים החל מחודש ינואר 2020 ועד לחודש יוני 2021 באופן מיידי וללא צורך בכל פעולה נוספת. הזכאויות לבני 67 ומעלה יורחבו וכן יוענקו מענקים דו-חודשיים לעצמאים ועסקים שנפגעו בשיעור של כ-50% מהמחזור העסקי שלהם.
לפי הסיכום בין נתניהו לכץ, תגובש חקיקת בזק של התוכנית כך שביום ראשון הקרוב היא תובא לאישור הממשלה ויום למחרת כבר תוגש לכנסת כדי לאפשר את ביצוע התשלומים באופן קבוע לשכירים ולעצמאים.
פורסם לראשונה: 22:49, 08.07.20